Nya Renault Mégane provkördes tidigare i år. Men här är modellen som kombilandet Sverige väntat på. Kan fransoserna nu konkurrera på riktigt?

Det här är nytt!

Design.
Nya Mégane har Renaults nya formspråk med stora C-formade LED-ljus fram.
Lastlängd.
Klassens längsta lastlängd på 2,7 meter med fällt passagerarsäte och baksäte.
Plattform.
Nya Megane får ta del av Renaults plattform CMF.
Säkerhet.
Autobroms, döda vinkel-varning, Lane assist med mera finns till nya Megane.

Det är svårt att sticka ut och vara bäst i den stenhårda konkurrensen inom C-segmentet där nya Renault Mégane Sport Tourer befinner sig. Ett bra säljargument är så klart att vara bäst på något men Renault Mégane är varken billigast, lyxigast eller snabbast.

Störst då? Jo, fäller man bakstolarna och passagerarstolen går det att mäta upp hela 2,7 meter från bakluckan, klassledande enligt Renault. Jobbar du på en brädgård eller ofta åker på skidsemester ensam kan detta vara ett kritiskt mått för dig. För oss övriga är bagageutrymmets volym på 521 VDA-liter kanske intressantare. Med baksätet fällt, vilket går att göra med handtag i bagageutrymmet, ryms hela 1 695 liter.

 

Renault Megane ST 2017

Volkswagen Golf får se upp, Mégane i kombiutförande är duglig.

Benutrymmet kan vara bäst i klassen och ryggstödet har fått två grader mer lutning än tidigare. Även fram är det fokus på komforten. Stoppningen i framstolarna kommer från storebror Talisman och man sitter skönt. Nya Mégane Sport Tourer delar ganska mycket med Talisman, de bygger bägge på plattformen CMF, Common Module Family, som även används i sjusitsiga Renault Espace.

Mégane har tack vare samma plattform som sina större syskon ärvt en hel del teknik. Autobroms, adaptiv farthållare, döda vinkel-varning, lane assist, automatisk parkeringshjälp, skyltigenkänning, automatiskt helljus, head Up-display och fyrhjulsstyrning, allt finns till nya Mégane. Men den visuellt största tekniska nyheten är den 8,7 tum stora vertikalt placerade infotainmentskärmen. Här styrs allt med touch men klimatrattarna har fått vara kvar och är placerade under skärmen. Inställningsmöjligheterna är enorma men det kan vara lite svårt att hitta precis det man vill då allt inte är helt logiskt. Det tog till exempel ett tag att hitta var man ändrade höjden på head up-displayen under provkörningen.

Renault Megane ST 2017

Talisman har bjudit på en del designelement till lille­bror Mégane Sports Tourer. De delar även plattform.

Även i mätarklustret framför ratten finns det mycket information och inställningsmöjligheter. Mätarna funkar riktigt bra och är dessutom snygga. De digitala mätarna kan ställas in för att visa olika information. Liksom för stora skärmen i mitten går det att ställa in olika färger på mätarklustret för att pigga upp den annars ganska mörka och dystra kupén.

På motorsidan erbjuds tre bensinmotorer och tre dieselmotorer. Två 1,2 liters bensinmotorer finns med effektuttag på 100 respektive 130 hästkrafter. Den svagare bensinmotorn är instegsmodell och börjar på 179 900 kr med lägsta utrustningsnivån Life. Den starkare motorn finns bara med högre utrustningsnivån Zen och kostar 204 900 kr, 10 000 kr mera än 100-hästaren med samma utrustning. Förbrukningen är faktiskt något högre för den svagare motorn, 0,54 l/mil mot 0,53 l/mil i EU-körcykeln. Den tredje bensinmotorn är på 1,6 liter och levererar 205 hästkrafter. Detta är då värstingmodellen GT och kostar 264 900 kr.

Renault Megane ST 2017

Många inställningsmöjligheter bjuds det på i nya Mégane, kanske rent av för många enligt vissa.

På dieselsidan finns en 1,5 litersmotor med 110 hästkrafter (214 900 kr) som klassas som miljöbil för sin låga förbrukning på 0,37 l/mil. Två 1,6 litersdieslar finns med 130 (253 000 kr) respektive 165 hästar (279 900 kr). 165 hästaren är likt 205 hästarsbensinaren GT-modell. 130 hästars bensinmotorn och 110 hästars bensinmotorn går att kombinera med dubbelkopplingslåda, 6-växlad manuell är standard.

Renault Megane ST 2017

Baksätet går bara att fälla 60/40 vilket vi tycker är hämmande ur packningssynpunkt.

Nya Renault Mégane Sport Tourer är ingen revolutionerande bil och tillför egentligen inget nytt till segmentet. Men det är en kul bil som absolut är ett alternativ för den som inte vill köra Golf Sportscombi.

Renault Mégane Sport Tourer 1,5 Energy dCi 110 ZEN

Pris
214 900 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 76,0/80,5 mm, cylindervolym 1 461 cm3. Max effekt 110 hk (81 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 260 Nm vid 1 750 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11,2 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 271, längd 463, bredd 181, höjd 145, spårvidd f/b 159/159. Markfrigång 14,5. Tjänstevikt 1 325, maxlast 589, max släpvagnsvikt 1 400. Tank 47 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 521-1 695 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,6 s, toppfart 187 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,42 l/mil, landsväg 0,34 l/mil, blandad körning 0,37 l/mil. CO2 95 g/km.


Garantier
Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år.


Skatt
0 kronor per år i 5 år.

Rivaler

volkswagen golf sportscombi

Foto: Andreas Libell

Volkswagen Golf Sportcombi 1,6 TDI 110 hk
Broder duktig. Golf är bra på det mesta men tar inte ut svängarna som Renault. 12 000 kr dyrare än Mégane.
Pris: 226 500 kronor.

 

 

Peugeot 308 Sportwagon
Peugeot 308 SW Active ­BlueHDi 120
Landsmannen Peugeot har likt Renault ett eget formspråk där svängarna tas ut. Dyrare än Mégane men mer motor.
Pris: 224 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer