Renault har på nytt friluftskonverterat Scénic och den här gången ser resultatet inte ut som en rullande vandringskänga. Är Scénic Conquest den fåfänge äventyrarens val?

Första intrycket #50

I min bok blev det många plus för Conquest och med det kommer också svaret på den inledande frågan – nej, man behöver inte vara äventyrare för att uppskatta den, men visst hjälper det om man är lite fåfäng!

Senast Renault piffade till Scénic var år 2000 och Scénic RX4 hade både fyrhjulsdrift och rejäla plastsjok. Den här gången är förändringen inte lika påtaglig. Jämfört med Scénic av 2009 års modell är Scénic Conquest som Foppa-toffeln jämfört med träskon. Det är ingen större skillnad i funktion och användningsområde (bilen är fortfarande framhjulsdriven) men den färgglada plastskon är något bättre för bärarens hipphetsfaktor än den svarta klassikern i trä (bjärt färgsättning och plastlister piggar upp en smart men lite trist familjebil). Rent konkret är det större fälgar, extra breda skyddslister, grövre stötfångare med hasplåtar fram och bak samt två centimeter högre markfrigång som har tillkommit. Resultatet är inte revolutionerande, men visst ser den lite mer beslutsam och vild ut än normala Scénic. Nu ska inte det nya självförtroendet överdrivas. Visst innebär den extra höjden att det ska mycket till innan underredet skrapar i, men hasplåtarna är av plast och även om plastlisterna är olackerade förefaller de vara ganska repkänsliga.

Conquest bygger på den femsitsiga versionen av Scénic, baksätet är skjut-, fäll- och delbart och har du koll på fotarbetet så ska det gå att lasta in 1 840 liter bagage, i runda slängar 160 skokartonger. Scénics paradnummer är de smarta förvaringsfacken som finns lite varstans, bland annat i golvet bak, i armstöden och under stolarna fram. För 3 300 kronor extra får du en armstödsförsedd och skjutbar förvaringsbox som ser ut att kunna rymma hur mycket som helst.
För att påminna köparen om varför han/hon har betalat 12 000 kronor extra för Conquest utförandet har insidan försetts med orange detaljer. Instrumenteringen är, som vanligt i Scénic, digital. Läsbarheten vad det gäller varvtal och kringinformation som, bränslemängd och radiofrekvens är inte den bästa, men hastighetsvisningen är tydlig.

Efter ett hundratal mil i Conquest är mitt bestående intryck att detta är en tyst och trivsam bil. Det är naturligtvis ingen sportvagn, karossen kränger i kurvorna och körkänslan är lite bussaktig, men fjädringskomforten är suverän. Provbilens 131 dieselhästar funkar fint, redigt med bottenkraft, beskedlig törst och en påfallande mjuk gång. Överlag är Conquest en behagligt lättkörd bil med få plumpar i protokollet. För mig som är 182 centimeter lång kunde stolsdynan gärna varit något längre. Långhåriga medpassagerare klagade på att håret fastnade i nackstöden och det hade inte skadat om knapparna till stereon hade varit större. Det som störde mest var dock de larvigt små sidospeglarna.
Priset på 235 400 kronor kan synas högt men sett till konkurrenterna är det acceptabelt.

Renault Scénic Conquest

Pris
235 400 kronor.

Motor
Diesel. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 17,0:1. Borrning/slag 80,0/93,0 mm, cylindervolym 1 870 cm3. Max effekt 131 hk (96kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 300 Nm vid 2000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram och bak. Fram krängningshämmare och fjäderben med undre triangellänk, halvstel axel bak.

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,7 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS.

Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 205/55 R17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 269, längd 426, bredd 181, höjd 164, spårvidd f/b 152/152. Tjänstevikt 1 510, maxlast 500, max släpvikt 1 300. Tank 60 liter.

Fartresurser*
Toppfart 192 km/h. Acceleration 0–100 km/h 9,6 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 0,76, landsväg 0,52, blandad körning 0,60 l/mil. CO2 160 g/km.

Skatt
3 969 kronor

*Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer