Provkörning av Rolls-Royce Ghost

Urbrittiska Rolls-Royce firar tioårs­jubileum sedan nystarten i Goodwood. Storsäljaren Ghost visar på märkets styrkor även när det kommer till ”downsizing”…

Första intrycket

Bilvärldens starkaste varumärke levererar även i den mindre utgåvan Ghost. Trivselfaktorn är som allra störst när hetsen uteblir och slutmålet ligger långt bort. Gärna flera resdagar bort.

Överklass

10/10

Prisvärd

4/10

För femton år sedan gjorde Volkswagen och BMW upp slaget om den brittiska lyxbilstillverkningen. VW roffade åt sig tillverkningen i Crewe där både Rolls-Royce och Bentley tillverkats sida vid sida sedan 1931. Men rättigheterna till Rolls-Royce vann Bayerische Motoren Werke med klausulen att starta sin tillverkning och försäljning först efter fem år. Tiden använde BMW till att bygga en helt ny fabrik i Goodwood, West Sussex, en dryg timmes bilfärd söder om London och planera en helt ny produktportfölj. Den 1 januari 2003 levererades den första Rolls-Royce Phantom till kund och resten är egentligen historia. En framgångsrik sådan. Från en blygsam produktion på 300 bilar satte R-R rekord genom att tillverka 3 575 bilar under 2012. Tre fjärdedelar av försäljningen består av den mindre Rolls-Royce Ghost som debuterade 2009, men som förra året utökades med en förlängd (+17 centimeter) Extended Wheel Base-version. Prispåslaget för extracentimeterna är i runda slängar 370 000 kronor – blir ett löpmeterpris på drygt två miljoner kronor! Slutnotan, läs startpriset, för en basutrustad Ghost EWB är 2,8 miljoner kronor. Till årets modell har Ghost fräschats upp med ny fälgdesign, förbättrade kvaliteter på inredningen och lite mer krom. Nästa år väntas ett mer genomarbetat facelift komma. En extra nyhet är att det går att krydda din Ghost-beställning med tillvalet ”Bespoked”, som innebär att det går att utrusta Ghost efter konstens alla regler. Endast dina drömönskningar, och givetvis plånboks tjocklek, sätter gränserna. Som exempel kan du då få vilken kulör du vill på kaross och inredning, en egendesignad picknick-utrustning för sisådär 150 000 kronor eller varför inte kylarprydnaden Spirit of Esctacy i 24 karats guld för strax under halvmiljonen!

Personligen går jag dock igång på en ”standard” Ghost, även om en sådan verkar svår att finna när vi är på plats i lyxbilsmärkets hemby Goodwood, ett stenkast från den legendariska racerbanan som årligen håller hov med sina evenemang Goodwood Revival samt Festival of Speed. (Som Teknikens Värld arrangerar resor till. Se teknikensvarld.se/motorevent)
I stället väljer vi att köra Ghost i både kort och förlängt EWB-utförande, i olika färg- och utrustningspecifikationer. Det gäller ju att passa på när tillfälle ges.
Designen liknar Phantom men är nättare och i viss mån ”sportigare”. De stora hjulen dominerar uttrycket tillsammans med de rejäla plåtytorna som är friskt rena från tingeltangel. Bakdörrarna är hängda i bakkant och ger ett bekvämt insteg till baksätet. Stängs med fördel av chaufförens hand eller elektriskt med den lilla svarta blanka tryckknappen på insidan av C-stolpen. Man ska inte behöva sträcka sig halvvägs ut igen efter att ha äntrat soffan bak.
Komforttänket går givetvis igenom allt som rör Ghost. Med kontrollpanelen i det nedfällbara mittarmstödet går det att styra omborddatorn, navigationen eller entertainmentsystemet. Elstyrt säte och rygg med inbyggd massagefunktion samt uppfällbara picknickbord med solid tung känsla toppar baksäteskomforten.

Dags att kliva in på förarplats på höger sida fram, greppa den tunnkransade ratten med stor diameter, peta ner den smäckra rattväxelspaken till D-läget och bege sig ut på engelska B-roads, spikraka motorvägar och häckkantade kringelkrokvägar (C-roads) mellan böljande fält. Den rejäla yttre bredden gör att alla ger plats vid möte, till och med stora vita varubilar som har brått. Efter den första timmen – halvskakig bakom ratten – vänjer jag mig vid vänstertrafiken och prislappen på styva tre miljoner kronor. Jag lär mig till och med att placera Ghost-fronten rätt, den fyrkantiga karossformen hjälper upp det hela.
När flytet infunnit sig märks det också att förarmiljön är intuitiv, kryddad med tysk ingenjörskonst. Navigation och omborddator är av senaste BMW-snitt och detta gäller även aktiv distansfarthållare, vingelvakt och autobroms. Den som inte vill bli stressad av informationsflödet sluter elektriskt för infodisplayen med en träpanel via ett enkelt tryck på en kromknapp. Back to basic!
V12-motor levereras från BMW i Tyskland och känns igen från BMW 760i. Åttaväxlad automatlåda från ZF arbetar sömlöst men en smygande tendens till små ryck anas när vi rullar in i kuststaden Southhampton.
Körningen med Ghost är hela tiden av den avslappnande sorten. Bilen uppmanar aldrig föraren till direkt aktiv körning även om chassit faktiskt håller upp till en viss gräns. Chassit upplevs kompetent och med anti­sladdsystemet urkopplat finns det balans, den långa Ghost EWB är dock något sävligare i reaktionerna.
En provsittning mellan den standardlånga och förlängda versionen visar att det är mer än spaciöst i EWB, men benutrymmet är fortfarande tillräckligt i den ”korta”. Orsaken till att erbjuda olika karosslängder är givetvis varierande kundkrav. R-R Ghost EWB ska kunna fungera både som förarens bil och som chaufförskörd limousine. Intressant är att Ghost-modellen lockar tio procent kvinnliga köpare. Stora Phantom köps fortfarande uteslutande av män.

I sommar börjar Rolls-Royce leverera coupémodellen Wraith som i mångt och mycket är en tvådörrars Ghost. Senare kommer med största sannolikhet cabrioleten Wraith Drophead. Rolls-Royce hävdar att det finns kunder i fler segment i framtiden, orderstocken fylls ideligen på. Vem sa att världen just nu genomgår en finanskris?
Ställd mot ärkerivalen Bentley Mulsanne är Rolls-Royce Ghost mer självsäker till sin karaktär. Designen är mindre konservativ än Bentley, i stället mer friskt avantgarde. Körmässigt – bakom ratten –  är Mulsanne något mer vig, ständigt beredd när föraren har lust att ”trycka på”. Ghost är i direkt jämförelse tillbakalutat trygg som den självklara lyxlimousinen. Man har aldrig bråttom i en Rolls-Royce, verkar bilen vilja berätta för sin förare. Det ska ju finnas tid över till att njuta också. Och det har Spöket från Goodwood fullständigt rätt i.

Se provkörningen på film!

Rivaler

Bentley Mulsanne
Bentley Mulsanne
Bentleys direkta motdrag till R-R Ghost har mer konservativt utseende och är ytterligare ”laid back”. Körmässigt förarens val, före baksätesåkning (som är Ghosts paradgren!).
Pris: 2 800 000 kr.

Mercedes S 500 L
Mercedes S 500 L
Helt nya S-klass har just lyft på skynket, men provkörningspremiär dröjer. Inte till närmelsevis lika spektakulär som R-R men S 500 L med V8-motor på 455 hk lär räcka långt.
Pris: 1 061 000 kr.

Rolls-Royce Ghost EWB

Pris
Cirka 2 800 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 12-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 89,0/88,3 mm, cylindervolym 6 592 cm3. Max effekt 570 hk (420 kW) vid 5 250 r/min, max vridmoment 780 Nm vid 1 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Hydraulisk. Vändcirkel 13,4 (EWB 14,0) meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,5 tum, däck 255/50 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 330 (EWB 347), längd 540 (EWB 557), bredd 195, höjd 155, spårvidd f/b 162/166. Markfrigång 15. Tjänste­vikt ca 2 435 (EWB 2 995), maxlast ca 505, max släpvagnsvikt 0. Tank 83 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 490 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,9 (EWB 5,0) s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 2,05, landsväg 0,96, blandad körning 1,36 l/mil. CO2 327 g/km.


Garantier
Nybil 4 år, rostskydd 6 år, assistans 4 år.


Skatt
4 560 kronor per år.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer