Provkörning av Rolls-Royce Ghost Series II

När en ny Rolls-Royce ska bedömas sätts alltid pris­lappen i första rummet, men för de presumtiva köparna är detta långt ifrån verkligheten. ”Pengar är ingen trång sektor”-mentaliteten är utbredd. I stället är det avundsjuka som fäller avgörandet om köp eller ej.

Första intrycket

En mildare uppfräschning gör Rolls-Royce Ghost Series II ännu mer attraktiv och begärlig. Men bara en ynka handfull nya Rolls-Royce säljs i Sverige varje år. ­Vi undrar varför? Sticker den för mycket i om­givningens ögon? Vårt tips: våga köpa Rolls!

Överdåd

9/10

Prisvärd

3/10

Inte nog med att Rolls-Royce är ett udda märke i toppen av lyxhierarkin, i Sverige säljs ett ytterst fåtal nya Rolls-Royce, så få att BMW Sverige delegerar försäljningen till utländska handlare. Det är helt enkelt svårt att få affären att gå ihop, därför saknas showroom och det finns inte ens en dedikerad svensk återförsäljare. I ett frihandelns Europa är det lika enkelt att köpa utomlands.

Mr Hedberg njuter lyxen hos Ghost Series II.

Foto: Hans Hedberg

Mr Hedberg njuter lyxen hos Ghost Series II.

BMW äger den brittiska kronjuvelen sedan 1998 och fick 2003 rättigheterna att tillverka R-R-bilarna. Först ut var stora Phantom och 2009 lanserades ”folk-Rollsen” Ghost, delvis baserad på BMW 7-serie Lang (internkod F02). Nu är det dags för uppfräschade och ansiktslyfta Series II. Är du inte Rolls-Royce-nörd ser du knappt någon skillnad.
Nya smalare LED-strålkastare, skarpare pressveck i fronten och uppdaterad fälgdesign förstärker Ghost, nu även titulerad Series II. Interiört är det lite mer kromdetaljer, förbättrade stolar fram samt (ännu) bekvämare sittgeometri och komfort för baksätespassagerarna.
Genom utrustningsprogrammet ”Bespoked” kan Rolls-Royce-kunden individualisera sin bil i det oändliga, 90 procent av kunderna väljer alltid något extra. Vanligtvis utgör Bespoked-tillvalen 20 till 40 procent av bilens pris, så denna extrabusiness är en god affärsidé.

Rolls-Royce Ghost Series II

Foto: Hans Hedberg

Klassiska linjer i modern tappning.

Chassimässigt har Ghost Series II fått en översyn med ett nytt bussningspaket i bakvagnen för bättre stabilitet och mindre vibrationer, förbättrad luftfjädring med modifierade fjädersäten, ny styrväxel samt innovativa Satellite Aided Transmission som standard. Det senare är en GPS-baserad mjukvara som tillsammans med kartdata, bilens hastighet och riktning räknar ut vilken växel som passar bäst för tillfället. Exempelvis om man närmar sig ett backkrön så skippar bilen själv en onödig uppväxling som annars direkt skulle innebära ny nedväxling. Bättre då, för så friktionsfri framfart som möjligt, att behålla rätt kugge. Lite som att ha en egen privatchaufför placerad under huven. Systemet fungerar klanderfritt under mina alltför korta provkörningssvängar med Ghost Series II respektive coupésyskonet Wraith, båda av modellår 2016, runt på landsbygden utanför Texasstaden Austin. USA är för övrigt Rolls-Royces viktigaste marknad efter Storbritannien, Tyskland, Ryssland, Kina, Mellanöstern och Sydostasien.
Förra året tillverkades 4 063 bilar i den omsorgsfullt arkitektritade fabriken i Goodwood. Det stora flertalet var av Ghost-modell.

Rolls-Royce Ghost Series II

Foto: Hans Hedberg

V12-motor på 6,6 liter och 570 hk baseras på BMW 60i-drivlinan. Inom snar framtid även med xDrive.

V12-motorn på 6,6 liter, får hjälp av en dubbelturbo och levererar 570 hästkrafter samt 780 newtonmeter, accelererar 0-100 km/h på 4,9 sekunder ruggigt ljudlöst. Kolossen har begränsad toppfart till 250 km/h, fullt tillräckligt för samtliga. Orosmolnet är annars räckvidden, smått ångestbetonad. Officiell bensinförbrukning är 1,4 l/mil, tanken rymmer 83 liter vilket innebär 59 mils blandad körning. Alldeles för kort med tanke på den pösiga komforten. Men det går tydligen att få uppgraderad, större bränsletank till ”rimlig kostnad”.

Rolls-Royce Ghost Series II

Foto: Hans Hedberg

Bättre baksäteskomfort innebär att Ghost Series II nu lämpar sig ännu bättre som chaufförskörd.

I övrigt är Ghost Series II precis lagom i sitt överdåd, men för den som önskar extra benutrymme i baksätet finns EWB med 17 centimeter längre axelavstånd. Tyvärr är det lite si och så med flexibiliteten hos bilen. Baksätet är inte fällbart, inte ens skidlucka finns och någon dragvikt uppges inte eftersom ingen vill ha sin Ghost SII med krok. Antagligen skickas semesterbagaget med separat transport. Om det är detta eller jantelagen som skrämmer bort de svenska krösusarna från ett köp låter jag vara osagt, men att den halvnakna kvinnokylarprydnaden uppe på sin antika tempelkylarfront sticker i ögonen är absolut. Ändå kostar R-R Ghost SII mindre än en lägenhet i svensk storstad eller en bättre utrustad semesterbåt i plast. 2,6 miljoner kronor (plus Bespoked-tillvalen) är definitivt inte billigt för en bil, men köparna till den här bilen vänder inte på slantarna i slutet av månaden.

Rolls-Royce Ghost Series II

Foto: Hans Hedberg

Spirit of Ecstacy hälsar till historen. Går att trycka ner i sin gömma för att undvika stöld.

Att kartan för lyxbilar håller på att ritas om visar allt ivrigare rykten om en större Rolls-Royce-suv – arbetsnamn ”Shooting Brake”. Marknader som Ryssland och Kina är de starkaste pådrivarna men även globalt är intresset stort. Märket kommer aldrig bli någon massproducent men givetvis måste man lyssna på kundernas behov.
– ”Shooting Brake” ska inte vara någon suv i egentligen mening, mer av en funktionell, komfortabel och livsstilsvänlig stor bil med plats för familjens och/eller vännernas behov, säger Gerry Spahn, Rolls-Royces nytillträdde kommunkationschef när vi språkas vid i baksätet på provkörningen.
Måtten på den nya R-R-jättekombin blir att likna vid jättelika Chevrolet Suburan – i övrigt inga liknelser.

Rolls-Royce Ghost Series II

Foto: Hans Hedberg

Det enda som stör är BMW-info/navskärmen. I övrigt klassiskt snyggt.

Förutom önskan om en mer kombi/suvlik bil står fyrhjulsdrift på önskelistan, och BMW xDrive går att kombinera med Ghost-chassit så man kan räkna med en AWD inom ett par år. Men före dess kommer en cabriolet, ”Drophead”, baserad på Wraith.
Snart finns det inga ursäkter kvar för svenska miljardärer att neka sig ett Rolls-Royce-köp.

Rolls-Royce Ghost Series II

Pris
Cirka 2 620 000 kronor.


Motor
Bensin. Längsmonterad 12-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kamkedja. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 89,0/88,3 mm, cylindervolym 6 592 cm3. Max effekt 570 hk (420 kW) vid 5 250 r/­min, max vridmoment 780 Nm vid 1 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Hydraulisk servo. Vändcirkel 13,4 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,5 tum, däck 255/50 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 330, längd 540, bredd 195, höjd 155, spårvidd f/b 162/166. Markfrigång 15. Tjänstevikt ca 2 435, maxlast ca 580. Tank 83 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 490 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,9 s, toppfart 250 km/h (begr.).


Bränsleförbrukning
Stad 2,12, landsväg 0,98, blandad körning 1,40. CO2 327 g/km.


Garantier
Nybil 4 år, rostskydd 6 år.


Skatt
4 560 kronor per år.

Rivaler

Bentley Mulsanne

Foto: Patrik Lindgren

Bentley Mulsanne
Konservatismens högborg jämfört med avantgardistiska Ghost, Mulsanne har en i det närmaste retroliknande look och upplevelse. Kostar lika hiskeligt mycket.

Pris: 2 920 000 kronor.


Mercedes-Maybach S-klass
Mercedes-Maybach S 600
Nysatsning på anrika Maybach innebär ytterligare förlängd S-klass och överdoser i tysk lyx. Oklar prisbild än så länge men räkna med 2,5 mille. Minst.

Pris: Cirka 2 500 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer