Saabs situation under det senaste året har inte varit lik någon annan biltillverkares. Berättelsen om hur Saab anpassade en stark dieselmotor till att bli miljöbilsklassad är därför inte helt oväntat en spännande sådan.

Första intrycket #93

Saabs situation under det senaste året har inte varit lik någon annan biltillverkares. Berättelsen om hur Saab anpassade en stark dieselmotor till att bli miljöbilsklassad är därför inte helt oväntat en spännande sådan.


”Det var det bästa vi kunde göra just då, vi var ett litet team som gjorde det bästa av situationen”. De ansvariga motor­ingenjörerna hos Saab vittnar om en turbulent tid. En tid då man inte visste något om framtiden, då grannarna frågade ­varför de fortfarande åkte till jobbet varje dag och då man inte visste riktigt vad man skulle göra. Det enda som var säkert var att den dåvarande ägaren General Motors inte var helt förtjust i sitt svenska dotterbolag. Men det lilla teamet som hade till uppgift att utveckla Saabs motorteknik gjorde det bästa av situationen och finslipade de motorer som redan fanns.

Nu ser vi resultatet. Saab var tidigt ute och red på etanolvågen men nu kan de för första gången erbjuda en dieselmotor som är miljöbilsklassad. Det är en ren nödvändighet. Alla konkurrenter har en. Audi, BMW, Mercedes, Skoda och Volvo kan alla locka kunder med en mellanklassmodell som motsvarar miljöbilsdefinitionen på max 120 gram koldioxid per kilometer. Den sedan tidigare kända Saab-dieseln 1,9 TTiD har finslipats till det yttersta för att erbjuda miljöbilsegenskaper. Motoringenjörerna har bland annat justerat motorstyrningen, förbättrat insprutningen och ändrat utväxlingen på den sexstegade manuella lådan. Dessutom har styrningen av generatorn blivit mer avancerad, när batterierna inte absolut behöver laddning ska generatorn inte längre ligga och suga kraft från motorn. Ytterligare en nyhet är en effektivare el­hydraulisk servostyrning.

Sedd från utsidan går det inte att skilja den miljöklassade 9-3:an från en vanlig. Det är inte för att förändringarna är få, de är obefintliga. Volvo och många andra har gjort synliga aerodynamiska förändringar på sina snålversioner, till exempel annorlunda fälgar eller nya spoilerpaket, på 9,3 1,9 TTiD hittas ingenting i den vägen. Det enda som skiljer snåldieseln från övriga versioner är att den inte kan utrustas med 18-tumsfälgar, då blir förbrukningen för hög. Saab har koncentrerat sig på att få undersidan av bilen så slät som möjligt, bland annat finns det små vingar framför bakaxeln som förbättrar luftstyrningen. Lågfriktionsdäck med lägre rullmotstånd sparar ytterligare några dieseldroppar. 9-3 har även blivit cirka 50 kilo lättare med hjälp av lättare material i ljudisoleringen.
Saab understryker noga att 1,9 TTiD inte är tänkt som någon slö och tråkig snålversion, det är fortfarande en körglad och motorstark Saab med enda skillnaden att den drar mindre bränsle. Jag tar
Saab-människorna på ordet, den första provkörningsetappen går från Landvetter upp till Trollhättan i en omväg via Borås och Vårgårda. Jag bryr mig inte om att det är en snål-Saab som provkörs, det här känns ju precis som Aero-dieseln, rappt och sportigt. 180 hästkrafter och 400 newtonmeter känns verkligen, en snåldiesel har nog aldrig varit så här rolig. Motorn inbjuder till rask körning och efter ett kortare motorvägspass uppblandat med inspirerad landsvägskörning visar färddatorn en blandad förbrukning på 0,61 l/mil. Snålt, men inte så snålt som Saab uppger. Jag lägger också märke till en annorlunda detalj. Sjätte växeln har blivit en ren överväxel. I 80–90 km/h går det inte att få ut någon kraft ur motorn på sjätte växeln, det blir bara dova vibrationer i hela bilen. För att få fart måste man växla ned ett, ibland två steg.

Bilen kan bli ännu snålare. Ett start/stopp-system skulle kunna sänka utsläppen med ytterligare 3-4 gram koldioxid per kilometer. Men ett start/stopp-system kostar pengar och Saab har gjort avvägningen att det mycket sällan används i praktiken. Men det kan tänkas att kombimodellen utrustas med ett start/stopp-system för att krypa ned under miljöbilsgränsen, vilket den i dagsläget missar med retliga två gram koldioxid. I teorin skulle 9-3:an även kunna bli ännu snålare med en effektiv dubbelkopplingslåda, nuvarande generation 9-3 är dock inte aktuell för den tekniken, det skulle bli för kostsamt. Det är däremot troligt att nästa 9-3 får en dubbelkopplad växellåda med paddlar på ratten när den lanseras 2012.

”Nya” versionen av 1,9 TTiD finns med tre effektuttag, 130, 160 och 180 hästkrafter. Alla drar 0,45 l/mil och släpper ut 119 g/km, hur är det möjligt? Svaret är att effekt och förbrukning inte hänger ihop på samma sätt i en dieselmotor som i en bensinmotor. I det här fallet har Saab utgått från 180-hästarsversionen men erbjuder även de effektsvagare varianterna för att kunna konkurrera prismässigt med Volvos och Skodas snåldieslar.
På väg tillbaka är det snålkörning som gäller för hela slanten. Försiktiga gaspådrag och mycket körning på överväxeln, mycket motorbroms, mer flyt i körningen. Siffrorna på färddatorn sjunker i stadig takt, 0,6, 0,59, 0,58 l/mil. Kollegor som har kört mycket snålare än jag vittnar om siffror på 0,48 l/mil. Den av Saab uppgivna förbrukningssiffran på 0,45 l/mil bör inte alls vara ouppnåelig.

Saab 9-3 1,9 TTiD

Pris
Från 264 900 kronor.

Motor
Diesel, 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Tvåstegsturbo. Kompression: 16,5:1. Borrning/slag 90,4/82,0. Cylindervolym 1 910 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 850-2 750 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram. Framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben och undre tvärlänk. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 7,0 tum, däck 225/50 R17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 465, bredd 176, höjd 150, spårvidd f/b 152/151. Tjänstevikt 1 585, maxlast ca 475. Släpvikt 1 600. Taklast 100. Tank 58 liter. ­Bagagevolym (VDA-liter) 461.

Fartresurser*
Toppfart 230 km/h. ­Acceleration 0-100 km/h 8,5 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,57, landsväg 0,39, blandad körning 0,45 l/mil. CO2 119 g/km. 

Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, ­rostskydd 10 år.

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer