Provkörning av Saab 9-3 Aero Sedan

Trägen vinner. Få om ens någon trodde att Saab skulle producera bilar igen. Tack vare nya ägaren Nevs är Saab 9-3 Aero Sedan tillbaka på svenska vägar. Vi tar ut ”nya Saaben” på en rejäl provtur på hemmaplan i Västergötland.

Första intrycket

Saab kom tillbaka, om än i liten skala. Nevs pratar med små bokstäver om företagets framtida satsningar. I väntan på dem får Saab-fantasterna hålla till godo med daterad – om än duglig – teknik. ”Nya” 9-3 är ett val för den redan inbitne.

Nygammal

9/10

Prisvärd

3/10

Det är enkelt att vara negativ när det gäller första bedömningen av nya Saab 9-3 Aero Sedan från kinastyrda Nevs, National Electric Vehicle Sweden AB. Bilen är ju gammal redan som ny. Modellen som sådan baseras på 9-3 som debuterade redan 2002, även om uppdateringarna var många fram till slutmodellen ”Griffin” som gick i graven nio år senare. Nevs hävdar att man nu åstadkommit den perfekta 9-3:an.
Nevs har stora planer med sitt köp av Saab, affärsplanen är betydligt större än att produktionen av 9-3 Aero Sedan nu är återupptagen. Det ska ses som ett steg i den fortsatta utvecklingen som består i att göra elbilar för den kinesiska marknaden. Arbetet med nästa generation Saab, baserad på Phoenix-arkitektur, pågår i Stallbacka. Staden Qingdao i nordöstra Kina kommer i framtiden vara det ”andra Trollhättan” för Saab. Fabriken i Stallbacka står som föredöme för en ny fabrik som sätts upp i Kina, där även en del av utvecklingen som berör eldrivning och batteriteknologi sköts. Som pilot tillverkas just nu 200 karosser som ska skeppas till Qingdao för elbilskonverting. Totalansvaret för framtidens Saab kommer även fortsättningsvis att ligga i Trollhättan.
– Vi har gjort den bästa kompromissen med nya Saab 9-3 Aero Sedan, berättar affärsprojektledare Frank Smit när vi hämtar ut ”vår” svarta 9-3.

Än så länge erbjuds endast fyrdörrars Sedan (eftersom denna karossversion är mest relevant för den kinesiska marknaden) men i sommar kommer 9-3 som kombi och senare som cabriolet. Längre fram kommer batteridrivna versioner och även en helt ny bensinmotor eftersom den GM-baserade 2,0T har slutat tillverkas. Den nya motorn var planerad att beställas från BMW, men så lär det inte bli. I stället går rykten om att Saab ska köpa den gamla tvålitersmotorn – ”Södertäljemotorn” – som BAIC har rättigheterna till. Den som lever får se.
I samband med uppköpet av Saab 2012 försvann en del underleverantörer, men några nya har tillkommit. Närmare 100 detaljer är förändrade jämfört med modell 9-3 Griffin som var sista versionen som dåvarande Saab Automobile tillverkade under 2011. Mestadels rör det elektronik och ny bränsletank, men mest märks nya framstolar. Saab-logotypen i ratten, hjulcentrum och på motorhuven är renare i uttryck med ljus text på svart botten.
För att lära sig produktionsflödet har Nevs valt att leverera Saab 9-3 i så få varianter som möjligt. Kostnadseffektiviteten står i första rummet, en huvudåtgärd för att detta företagsexperiment över huvud taget ska i hamn om ni frågar övertecknad. Men det känns minst sagt udda att år 2014 bara kunna välja mellan svart eller silver lackfärg, manuell eller automatlåda samt två olika fälgdesigner. Det är allt. Endast ett inredningsalterniv – beige fulläder – är det som erbjuds.

Enda sättet att kunna köpa 9-3 är via Saabs hemsida. Väntetiden är två-tre månader och bilen får du själv plocka upp i Trollhättan, men Nevs ser på möjligheten till demobilar ute i landet samt hemleverans via biltransport. Fri service i tre år eller 9 000 mil och godkänt garantipaket låter bra men internetpriset 279 000 kronor är åtminstone 40 000 kronor för mycket om ni frågar mig.
Penetrerar vi utrustningslistan är den ändå matad, men inte gräddtoppad som hos vissa konkurrenter. Navigation finns inte ens att beställa och vill man ha blåtandsuppkoppling hänvisas man till eftermonterad (av Saab auktoriserad verkstad) dosa av märke Bury. Det som saknas mest i listan är modern säkerhetsutrustning som autobroms, vingelvakt och distansfarthållare.

Landsväg 44 som sträcker sig från västkusten in i landet leder oss mot Kinnekulle Ring. På välkända vägstråk söder om Sotenäs F7 flygflottilj, där jag har kört många nya – och gamla – Saabar, öppnar 44:an upp sig extra längs reservlandningsbanorna. Vi spanar upp i skyn men i dag missar vi de dagliga flygsejourerna i luften. Vi får maxa på med ”nya” 9-3 Aero Sedan i stället. Tvålitersmotorn med sina kvadratiska mått (86 mm) – tidigare benämnd som 2,0T – levererar 220 hästkrafter, är rapp och den manuella växellådan halvdistinkt på sedvanligt Saabmanér. Den sexstegade Aisin-automaten skulle jag personligen avstå ifrån eftersom den slöar till turbotempot. Igenkänningsfaktorn bakom ratten är hög. Lite som att träffa sitt ex. Man känner till alla positiva och negativa sidor från förr.
Den nya stolen har hög rygg med fyrkantiga hörnavslut. Kortvuxna personer kan kanske tycka att ryggen till och med stöttar för högt upp. Nackskydden är klossiga, långt ifrån tidigare mjukt – och egenformade – huvudskydd. Anledningen är att Saab har infört förbättrat pisksnärtskydd. I grund och botten är stolen gemensam med sätesstommen hos Volvo XC90, en eftergift till att Saab valt ny underleverantör. Ett tydligt tecken är vredet för svankstödet som sitter lika illa till som i en Volvo.
Saab 9-3 och Volvo XC90 är för övrigt årsbarn, båda presenterades 2002. Och båda tillverkas fortfarande i Stallbacka respektive Torslanda. Ibland är Sverige allt bra nygammalt.
Kinnekulle Ring har länge varit utvecklingsplats för nya kommande Saabar, men Nevs har valt att avstå från att använda detta kurvparadis. Därför känns det extra kul att ta ut 9-3 Aero Sedan på kringelikrokarna. Chassit har fått några nya bussningar, men fortfarande är 9-3 mer av landsvägslok än kurvsmiskare. Styrning och chassi är i balans, men någon tuff hårdkokt ”Aero” är inte nya 9-3. Modellnamnet är mer att se som en utrustningsgrad.

Referenskör nya 9-3 Aero Sedan mot en tio år gammal 9-3, årsmodell 2004. Det som saknas hos nya bilen är speciellt fylligare informationssystem. Känsla i växellåda och den överassisterade servostyrningen är densamma även om det skiljer tio år och tiotusentals mil. Då, 2004, ansåg vi att 9-3 var stark konkurrent i klassen. I nuläget har tiden sprungit ifrån Saab 9-3 som modell. Konkurrenterna har blivit betydligt vassare.
Vi styr mot Saabs fina och fylliga bilmuseum som ligger beläget i Nohabs tidigare tågverkstad. Ett stenkast från Göta älv hör man vårvattnet dåna. Vi plockar ut fansajten Saab Uniteds snövita 9-3 Griffin och ställer mot nytillverkade Aero Sedan. Griffin har snyggare stolar med fiffiga mobilficka i stolssidan. De isblå ljusinsatserna saknas hos Aero Sedan men annars känner man igen 9-3.
Vanligtvis när Teknikens Värld kör en helt ny Saab – eller för den delen Volvo – i Sverige brukar människor stirra, vinka och peka när vi kommer farande med bilnyheten i fråga. I fallet Saab 9-3 Aero Sedan är man påfallande anonym. Känner mig stundtals som en civilpolis. Men en truckförare stannar i alla fall för att snacka lite Saab. Visar sig att mannen i fråga tidigare har jobbat på Stallbacka och privat kör en 9-3 Griffin.
”Världens bästa bil, hoppas att nya Nevs Saab får leva länge” blir slutorden från truckföraren.
Saabandan lever än – åtminstone i Trollhättan.

Rivaler

Skoda Octavia RS
Skoda Octavia RS
För mindre pengar än internetköpt Saab får man snabbaste Octavia! DSG6 kostar +14?500 kronor. Fin väghållning, sämre komfort men betydligt modernare. I allt.
Pris: 262 700 kronor.

Volvo S60 T5
Volvo S60 T5
Saknar lull-lull som 9-3 men har högre säkerhetsnivå. Nya VEA-motorn på 245 hk ger nytt liv åt S60, körglad och snabb. Vårt val av de två Sedan-kinasvenskarna.
Pris: 296 900 kronor.

Saab 9-3 Aero Sedan

Pris
279 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 86,0/86,0 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 220 hk (162 kW) vid 5 300 r/min, max vridmoment 350 Nm mellan 2 000-4 000 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
El-hydraulisk. Vändcirkel 10,8 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/45 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 467, bredd 180, höjd 147, spårvidd f/b 152/151. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 630, maxlast 500, max släpvagnsvikt 1 370. Tank 62 liter. Taklast 100. Bagagevolym (VDA-liter) 461 liter.


Fartresurser*
Acceleration 0-100 km/h 6,9 (aut. 8,6) s, toppfart 240 (235) km/h.


Bränsleförbrukning*
Stad 1,12 (aut. 12,8), landsväg 0,52 (0,60), blandad körning 0,74 (0,85). CO2 170 (200) g/km. Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 10 år, lack 6 år, assistans 2 år. Fri service 3 år/9 000 mil.


Skatt
2 800 kronor per år.


* Tillverkarens uppgifter.

Visa kommentarer