Provkörning av Saab 9-5 2,2 TiD

Basfakta

Motor:
Trig tvärställd radmotor, 1 överliggande kamaxel, 4 ventiler/cylinder.
Kompression 19,5. Borrning/slag 84/98, volym 2 171 cm3. Max effekt 120 hk (88kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 280 Nm vid 1 500 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med triangel-länkar, bak individuell upphängning med längslänkar och dubbla tvärlänkar.

Styrning
Kuggstång, servo, 2,9 rattvarv. Vändcirkel 10,8 m.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 481, bredd 179, spårvidd fram/bak 152/152. Tjänstevikt ca 1 610, maxlast 450. Tank 75 liter.

Fartresurser*
Toppfart 195 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,9 km/h.

Bränsleförbrukning*
Blandad körning 0,67 l/mil (EU-norm).
*Tillverkarens uppgifter

Ruskprick

Väl i fart är Saab 9-5 2,2 TiD en bil för långa kliv. Synd bara att det ska vara så tjorvigt att komma iväg.

Med många dieselbilar går det bra att smygköra på tomgång. Det är en egenskap man snabbt blir vän med och som förhöjer vardagshanteringen vid parkering, kökörning och allmänt småtrixande. Även den brusande råstyrkan på låg- och mellanvarv blir lätt beroendeframkallande. Kraftflödet går så bra ihop med tunga släp och högt ställd marschfart. En modern dieselbil har en härlig pondus och karaktär som på något sätt knyter an till gamla tiders stora, långslagiga bensinmotorer. Med den viktiga skillnaden att man i dieseln visslar förbi så många fler mackar.
Saab 9-5 2,2 TiD lever inte riktigt upp till allt detta.
Vid start, speciellt när det är lite kallare i luften, tar det en mindre evighet innan startmotorn jobbat färdigt och motorn ruskar igång. Knattret skiljer sig inte nämnvärt från det råläte ett arbetsredskap avger. Sedan följer i bästa fall bara ett enda motorstopp innan man får kläm på motorns leverans av kraft. Eller rättare sagt avsaknad av kraft. Tassande på tomgång är ingen paradgren.
Avsaknaden av ork i starten skulle möjligen kunna sortera under rubriken ”vanesak”. Men ”brist på raffinemang” ligger nog lite närmare till hands. Det kryllar numera av fina dieselmotorer på marknaden, där komfort och användarvänlighet i den här regionen är skyhögt mycket bättre.
I augusti finns modellen att beställa med automatlåda à 15 600 kronor, ett rekommendabelt val.
Råstyrkan sköljer in när turbon börjat snurra. 280 Nm mellan 1 500 och 3 000 r/min ger stor pluskänsla i vardagsfarter med möjlighet att verkligen kunna ånga förbi i omkörningsfilen. Men det gäller att ha koll på att motorn jobbar ihop med rätt växel, lika storstilat som vridmomentet hälsar på lika snabbt knycker det på nacken och försvinner iväg.
Motorn finns också i Saab 9-3, i stort sett är den identisk och har direktinsprutning, dubbla balansaxlar och fyra ventiler per cylinder. Den är utvecklad tillsammans med Opel och man har speciellt inriktat sig på ventilernas vinklar för att få extra rotation på bränsleblandningen vid lågvarv.
Trots det går det inte att komma ifrån att motorn smakar lite utgånget datum, om än betydligt bättre tillrätta i 9-5 med dess uttalade landsvägskomfort och större allmäntrivsel jämfört med 9-3.
Bekväma stolar och generöst lastutrymme är andra saker som speciellt passar ihop med en diesel. En liten anmärkning på provbilen: förardörren hade ett litet hyss för sig varje gång den öppnades. Något hade hänt med gummilisten så det kändes som om den var bestruken med lim.
Vid omväxlande hantering drog bilen 0,76 l/mil (ej mätt av Rototest), också en indikation på att det finns konkurrenter som kommit lite längre i diesel-utvecklingen.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer