Premiärhelgen för Saab 9-5 i Sverige sammanföll med kronprinsessans bröllop i huvudstaden den 19 juni, men nyhetsvärdet för Trollhättans nya tronarvinge är större och viktigare än så. Första provkörningen sker givetvis i Västergötland med toppmodellen 9-5 Aero Turbo6 XWD.

Första intrycket #486

Äntligen! Väntan är över. En ny Saab rullar på svenska vägar. En svensk Saab. Nya 9-5 har den rätta attityden i den större mellan­klassen. Nu är det upp till kunderna om de vågar satsa på den nya bredaxlade västgöten.

Sitter i baksätet på nya Saab 9-5. Motorn går på tomgång, första körpasset med den nya bredaxlade svensken är över. V6-turbomotorn på 300 hästkrafer tar igen sig, övertecknad likaså. Det var en fin förstafajt nya Niofemman bjöd på. Precis som himlen visade ömsom solsken, ömsom hällregn under provkörningen visar nya modellen upp olika tendenser för det nyomstartade Saab.
– Vi blir aldrig färdiga och vi kan alltid förbättra oss, som chassiexperten Stefan Rundqvist förklarar den ständigt pågående utvecklingen av vägegenskaperna hos en Saab. Orden skulle lika gärna kunna beskriva Saab överlag. Jävlaranamma-mentaliteten och den genuina brukskänsla hos Saabmedarbetarna har aldrig varit så stark som i nuläget trots, eller tack vare, alla motgångar för företaget affärsmässigt.

Redan för tio år sedan visade dåvarande designchef Michael Mauer upp stilembryon som sedermera skulle resultera i de nya 9-5-formerna. Ett antal konceptbilar med den nya Saab-fronten, bakpartiet, detaljeringar och designlösningar har visats upp på bilmässor världen över. Nya 9-5 är första bilen ut på en lång varumärkes- och produktresa där Saab vill positionera sig i det skarpaste premiumsegmentet tillsammans med Audi, BMW och Mercedes.
Mauer uttryckte personligen för tio år sedan att visionen var att Saab hade företagsdynamiken att bli en ”Porsche för folket”. Stora tankar. Mauer är numera designchef hos just Porsche.
På plats inne i 9-5 märks förändringen minst lika tydligt som de nya karosslinjerna. Instrumentbrädan löper brett över hela bilen, den inbyggda flyplanskänslan är Saab ensamma om på marknaden. Visst, vissa förstagångsförare kan nog känna sig instängda men för Saab är cockpitidealet ett unikt fönster ut i världen.

Stilen med välvd vindruta och låga sidorutor ger dålig runt-om-sikt. Breda fönsterstolpar – särskilt a-stolpen – ger en kompakt känsla och bakom styrspakarna märks det inte att 9-5 sträcker sig över fem meters totallängd. På landsväg känns formatet mer 9-3 än 9-5.
Mittkonsolen domineras av infodisplayen som sitter monterad under de dubbla friskluftblåsen i klassisk Saab-look. I widescreen-format med ett behagligt gränssnitt är det lätt att knappa sig genom menyn. Typsnitt och feedback är i toppklass, men styrratten mitt på panelen är inte optimal jämfört med Audis MMI och BMW:s iDrive.
Rörigheten i knapporgien under infotainment-systemet känns kopierad från Opel Insignia och kräver att blicken tas bort från trafiken, inte lika smart.

Instrumenten har en skön nyretro-känsla över sig. Centrerad hastighetsmästare med vanlig urtavla plus ytterligare ett runt info-fönster som ger snabba signaler till föraren hanteras via vridreglage på vänster rattspak – smidigt. Särskilt den rullande hastighetsskalan associseras till flygarvet. Gröna mätarnålar och klassiskt Saab 92/96/99-utförande skiljer ut 9-5 från konkurrenterna. Lekfullheten och kreativiteten hos Saabfolket har äntligen tillåtits landa i en produktionsmodell.

Till vänster om växelväljaren finns ett litet vred märkt C-I-S. Inte namnet på någon detektivbyrå utan kontrollen till det aktiva chassit DriveSense, vredet kontrollerar även styr- och gasrespons. ”I” står för intelligent och är grundläget, det kompletteras med ett komfort- respektive sportläge. Skillnaderna är påtagliga, jag skruvar gärna in det allmänna ”I”-läget men ännu hellre ”C”– komfortläget.
Framstolarna, levereras av Lear och greppar fast om kroppen. Stoppningen är fast och stum, inte alls som länstolsupplevelsen hos 9-3. Utdragbart lårstöd kompletterar en bra sittposition.

Baksätet är rymligt, men vi förvånas över att takhöjden är så pass skral i förhållande till bilens yttermått. Här har designteamets önskan om en sluttande taklinje och coupé­liknande c-stolpe gått ut över strikt funktion. Men det märks att utvecklingsteamet har fått ett bonusår. Riktigt lika lågt i tak som hos 9-5-prototyperna för ett år sedan upplevs det inte i soffan bak.
Kortvuxna och barn ser knappt ut genom skottgluggarna till sidorutor, samtidigt som de ger en ombonad och inbyggd upplevelse.

Kvalitetsintrycket är flera snäpp upp från förra generationen 9-5 och nuvarande 9-3. Inget knirr och knarr från plastdetaljer, det mesta verkar sitta rejält fastskruvad och ditclipsat. Materialvalen är dock inte i nivå med de allra bästa, Audi och BMW.
Startnyckelmodulen är platt och ligger antigen kvar i fickan eller stoppas i sitt speciella fack i mittskonsolen. Strax framför facket sitter en start/stopp-knapp och den elektriska parkeringsbromsen. Rejäl växelväljare med ”SAAB” tydligt markerat hanteras intuitivt.

Ut från Stallbacka, österut på väg 44. Här har vi de senaste åren kört både mulor av ”projekt 650”, som är 9-5:s internkod, ett flertal gånger samt den sist tillverkade 9-5 av förra generationen (läs TV nr 9/2010). Vägnätet har vi järnkoll på. 9-5 Aero Turbo6 XWD skjuter rejäl fart utan kraftreaktioner, fyrhjulsdrivlinan portionerar ut krafterna på ett närmast linjerätt vis tack vare den elektroniskt styrda bakre differentialbromsen eLSD. Instyrningen är enkel och kontrollerad, ut ur kurvorna går det att fullfartgasa. Just lättheten i chassit är det mest positiva och bestående intrycket.

Motoralternativen är förutom den starkaste Turbo6 med 300 hk även Turbo4 Biopower med 220hk som prismässigt tillsammans med dieselalternativet TiD4 med 160 hk prispressas under 7,5 basbeslopp, viktigt för tjänstebilsåkare. 311 000 respektive 315 000 kronor är inte billigt men eventuellt attraktivt nog som startpris för Linear-modellerna.

Inom ett år kommer en starkare TTiD med 190 hk samt även instegsmodellen 1,6T med 180 hästkrafter. Än så länge finns XWD enbart till bensinalternativen men längre fram ska oljebränneri plus allhjulskrafs gå och förena.

Mellan gula rapsfält och västgötska byar passar 9-5 i stark­utförande Aero överraskande väl. Möter några Saab 99 från sent sjuttio­tal och kör om en tidig 9-3-diesel. Men helst av allt ska nya Saaben säljas i tiotusental i ett omstartat USA och nyäntrat Kina. En stor sedanmodell har aldrig varit säljstark i Sverige och nya 9-5 kommer att bli populär först när SportCombi introduceras nästa år. Eventuellt kommer även 9-5X längre fram, Saabfolket ser på en lösning som innebär mindre terräng­look men med mer sportig livsstil över sig – låter spännande.

Produktionsförhoppningarna är högt ställda, 20–25 000 tillverkade Saab 9-5 räknat på årsbasis, ställer krav på nya och gamla återförsäljare runtom i världen, men det verkar som om det blåst tillräckligt runt Saab. Nya bilen visar uppenbart på den motsatsen.

Saab 9-5 Aero Turbo6 xwd

Pris 
471 900 kronor.

Motor 
Bensin. 6-cyl tvärmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 89,0/74,8 mm, cylindervolym 2 792 cm3. Max effekt 300 hk (221 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 2 200 r/min.

Kraftöverföring 
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automat.

Fjädring/hjulställ 
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

Styrning 
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,6 meter.

Bromsar 
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul 
Fälg 8 tum, däck 245/40 R18.

Mått/vikt (cm/kg) 
Axelavstånd 284, längd 501, bredd 187, höjd 147, spårvidd f/b 159/159. Tjänstevikt ca 2 030, maxlast ca 450, max släpvikt ca 1 800. Tank 70 liter.Bagagevolym (VDA-liter) 513 liter

Fartresurser* 
Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,9 s.

Bränsleförbrukning* 
Stad 1,62, landsväg 0,73, blandad körning 1,06 l/mil. CO2 244 g/km.

Garantier 
2 år nybil, 3 år vagnskada, 12 år rost.

Skatt 
2 520 kronor per år.

* Enligt tillverkaren

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Saab 9-5 Aero Turbo6 XWD
NÄSTA Nya Saab 9-5