Sveriges största stadsjeep, Saab 9-7X, gör "hemmapremiär" i år. Med lågt pris och maxad utrustning utmanar den giganten Volvo XC90.

För ett år sedan trodde jag inte att jag skulle hålla en svensk 9-7X broschyr i handen. Saabs värsting var ju bara avsedd för den amerikanska marknaden. 

Så hette det, i alla fall. Broschyrens tryckår, 2005, avslöjar att det fanns större planer. ”Saab 9-7X säljs i Europa av utvalda Saab-återförsäljare” står det i broschyren. Planerna blev aldrig verklighet, och broschyrerna förpassades till ett trycksakslager i Trollhättan.
Tills i år, när bilkedjan Svenska Bil vågar det inte Saab i Trollhättan vågade. Nämligen att ta hit denna american hero över Atlanten.

Dessutom har man prissatt den smakligt. 339 000 kronor för en lyxutrustad, sexcylindrig stadsjeep är billigt. Det är faktiskt inte mer än vad Hyundai tar för sin Terracan.
Och 369 000 kronor för V8-modellen känns som rena reapriset. Inte konstigt att det går dåligt för Saab.

Look-alike-konkurrenten,  Chevrolet Trail Blazer, kostar 40 000 kronor mer. I USA kostar dock Saab-versionen 20 000 kronor extra.
Om Saab 9-7X är billig jämfört med Chevrolet Trail Blazer är det svårt att hitta orden för en jämförelse med Volvo XC90 V8 Executive. Pris: 610 900 kronor. Det är 240 000 kronor dyrare än Saab 9-7X.

Skillnaden då? Både marginell och himmelsvid, ärligt talat.
Sitter man på kammaren och bläddrar i broschyrer är det jämnt.
Axelavståndet skiljer en ynka centimeter, totallängden tio centimeter. Saab 9-7X sträcker ut 4,9 meter, Volvo XC90 4,8 meter. Bredden på båda bilarna gör det svårt att mötas på Göta Kanal, 1,9 meter utan backspeglar.  

Saab har en tjänstevikt på 2 290 kg, Volvo väger in på 2 190 kg och båda har V8-motorer. Saab ger 304 hästkrafter, Volvo 315 hk.
Den enda skillnaden som på papperet är stor är prisskillnaden.
Men i verkligheten är de lika mycket tvillingar som Lars Leijonborg och Sylvester Stallone. Det märks så snart jag äntrar förarhytten i Saab 9-7X.
Här får man en rak käftsmäll av suvkarisma, direkt från Ohio. Det är stort och brett, kopphållare till höger och vänster och kompass i backspegeln. Suv på riktigt.
Eftersom det står Saab på ordersedeln har kupén trollhättefierats i fabriken i Moraine med diverse märkestypiska luftutsläpp, kopphållare modell ”butterfly” och en tändningsnyckel mellan stolarna. Det ser faktiskt inte särskilt påklistrat ut – ett bra betyg åt varumärkesbyggare med små plånböcker. Men det är inte 2007 års senaste mode inom design vi ser.
Råvaran, konservativa Chevrolet Trail Blazer, lyser igenom. Det är också anledningen att Trollhätte-purister inte ser 9-7X som en ”riktig” Saab. För mamma GM är det inget konstigt. Biljätten har i många år blandat och gett friskt i sin tjocka bilkortlek. Biltillverkarna i den stora GM-familjen får ta vad som bjuds. Trail Blazer heter ju till exempel också Buick Rainer.  
Volvo-kupén har en nyare layout och saknar bismak av ansiktslyftning. Den är från början gjord för att vara en Volvo och inte en Ford eller Mazda, något som onekligen underlättar designarbetet.
Strikt användarmässigt är dock skillnaden liten. Saabs klimatanläggning är precis så enkel och övertydlig som man vill ha det.
Visst är det amerikanskt. Ratten är till exempel bara vippbar, inte ställbar i längdled, precis som på en gammal Chevrolet Caprice. Men lyxiga 9-7X kompenserar med ett el-justerbart pedalställ. Vidare bjuds det dubbla minnen i förarstolen, tre hastigheter på bakrutetorkaren, separat värmeinställning för ryggstöd och sittdyna. I baksätet sitter hörlursuttag och separata kontroller för källval, volym och radiokanal.

Volvo XC90 V8 Executive har i princip samma lyxutrustning men finishen känns bättre och skinnkvaliteten är mjukare. I Saab har man sparat in där man kan, baksidorna av stolarna är klädd med vinyl, och innerkanterna med textil. I Volvo XC90 slösar man med skinn runtom.
Ljudkomforten är relativt likvärdiga i de båda bilarna. Saab släpper in en del vindbrus från backspeglarna, och i båda bilarna hörs däckljud.
När det gäller flexibilitet kammar Volvo XC90 hem full poäng. På sekunden förvandlas den till sjusitsig. En möjlighet som saknas hos Saab.
Baksätet är också smartare i XC90 genom att vara fällbart i tre delar och skjutbart i längdled.
Men den stora skillnaden mellan Volvo XC90 och Saab 9-7X kan enkelt sammanfattas i att Volvo XC90 är mer personbil. Det är därför man i USA kallar Volvo XC90 för ”crossover” medan Saab 9-7X definieras som en suv.
Jag märker skillnaden när jag kör över gropar på vägen. ”Klonk” låter det från hjulupphängningarna i Saab 9-7X, som jänkare alltid gjort. Volvo XC90 rister till lite, men beter sig mer som den svindyra lyxbil den är.
Lägger vi därefter till svårigheten ”kurvor” ökar skillnaderna. Saab 9-7X är byggd på en ram med separat kaross, och dessa två delar lever två olika liv på sämre vägar. I Saabs reklambroschyr står det ”Hela bilen kommunicerar med dig som en förlängning av din kropp.”
Hmm… Visst talar bilen till mig, men jag förstår inte språket. Här krävs ett kurvlexikon som översätter sluddret från den stela bakaxeln.
Därmed inte sagt att komforten är dålig i Saab 9-7X. Det är inte som i gamla amerikanska stadsjeepar som genererade yrselanfall. Så har också alla bilar som Svenska Bil har tagit hit så kallat ”Saab sport suspension package”, en något styvare chassisättning.
Men det går inte att dölja det faktum att Saab 9-7X kränger som en typisk suv, att karossen har en dragning av svajmast i hårda kurvor.  
Volvo XC90 är mer kompetent vad gäller fjädringskomfort på dålig väg. Det låter mindre om hjulupphängningarna och bilen följer med i kurvor nästan som en personbil.
Jag skulle tro att allt det där med hjulklonk och svaj kan man lära sig leva med. För det är inte som terrängbilar dessa bilar kommer att användas. Om det trots allt skulle behövas extra framkomlighet klarar Saab 9-7X skivan med permanent fyrhjulsdrift och en duktig markfrihöjd. Säkert en hejare på att dra upp båtar. I bilens pris ingår för övrigt en avtagbar dragkrok. Volvo XC90 har en snarlik terrängkompetens, med ultrasnabb Haldex-koppling.
Båda bilarna saknar lågväxel och manuellt spärrbar differential – det efterfrågas inte  av kunderna.  
Snarare är det en mäktig kombi man vill ha – med ”extra allt”. Bilar att må gott i. Stora hjul, hög sittposition –  ”command position” –  har stor betydelse.
Och en rejäl V8 under huven som pricken över i. Saab-maskinen är störst, 5,3 liter jämfört med Volvo-motorn är på 4,4 liter.
Eftersom Volvo-motorn är framtagen och byggd av Yamaha har den inget namn. Men den låter härligt och har en sportig gasrespons tack vare fyrventilandning. Den sexväxlade automatlådan jobbar raskt, och passar till motorn.

Den amerikanska GM-motorn i Saab låter också tufft – men mest till namnet. ”Vortec 5,3” låter ju som en kombination av en brandvägg och en yrkesmördare i en sciencefiction-film från Hollywood. I verkligheten är det en ganska typisk amerikansk V8 – lagom bluddrig och med ett hiskeligt vridmoment. Tvåventilsteknik och fyrväxlad automat känns passande anno dazumal.
Både motorerna är törstiga på ett sätt som i dag är så politisk inkorrekt att man inte ens skämtar om det.

När vi kör i Stockholms förorter snittar båda bilarna 1,9 l/mil. Huva!
Ändå har Saab-motorn en speciell snålfiness. ”DOD” heter det, Displacement On Demand. Fritt översatt ”CVB”, Cylindervolym Vid Behov, vilket betyder att halva motorn stängs av vid lugn landsvägskörning.   
Det är med dubbla känslor vi lämnar ifrån oss bilar som XC90 V8 och 9-7X V8. ”Vill ha”, skriker kroppen. Inte bara den där reptilhjärnan som enligt psykologerna vill ha en stor bil för att skrämma andra bilister. Jag har aldrig riktigt trott på de förklaringarna. Hur många människor känner sig hotade i trafiken? Inte jag.
Det är hur lätt som helst att gilla en stor, mullig stadsjeep ändå. Av samma skäl som man hellre halvligger i en mjuk och skön tv-soffa än sitter på en träpall när det är långfilm på burken.
Det är faktiskt helmysigt att sitta där uppe bland alla kopphållarna och glida fram.
Miljönackdelarna går dock inte att blunda för. Och det gör dessa bensindrivna V8-versioner väldigt svåra att motivera. Stora suvmodeller bör ha dieselmotor.  
Men om jag är tvungen att välja – vilken av duellanterna tar jag?
Ja, det beror på.

Har jag bara 369 000 kronor i näven är det inget snack om saken. Det får bli en Saab 9-7X. Volvo XC90 är för dyr.
Med 610 900 kronor i näven? Ingen tvekan – saken är biff.
Jag tar Saab 9-7X för 369 000 kronor. För 240 000 kronor som blir över kan man ju ha riktigt roligt.
Med en lottovinst på 25 miljoner i kardan?  
Ja, då tar jag Volvo XC90 V8.
Den är ju helt klart bäst, och pengar – det är ju världsliga problem…

Saab 9-7X V8

Pris
369 000 kronor.

Motor
8-cyl längdmonterad V-motor, 1 överliggande kamaxel per cylinderrad, 2 ventiler per cylinder. Kompression 9,9. Borrning/slag 96/92 mm, cylindervolym 5 327 cm3. Max effekt 304 hk (224 kW) vid 5 200 r/min, max vridmoment 447 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 4-växlad automatlåda.
Fjädring/hjulställ Krängningshämmare runt om. Fram skruvfjädrar, dubbla triangellänkar. Bak stel axel, luftfjädring.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar
Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem.

Hjul
Fälg 8 tum, däck 255/55-R18.  

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 287, längd 491, bredd 190, höjd 182, spårvidd f/b 160/158. Tjänstevikt 2 290, maxlast 430, max släpvikt 2 950 (B-kort 780). Tank 83 liter.

Fartresurser*
Toppfart 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,4 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 2,01, landsväg 1,21, blandad körning 1,5 l/mil. CO2 uppgift saknas.

* Enligt tillverkaren.

Volvo XC90 V8 Executive

Pris
610 900 kronor.

Motor
8-cyl tvärmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,4. Borrning/slag 94/79,5 mm, cylindervolym 4 414 cm3. Max effekt 315 hk (232 kW) vid 5 850 r/min, max vridmoment 440 Nm vid 3 900 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Krängningshämamre och skruvfjädrar runt om. Fram triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 12,5 meter.

Bromsar
Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem.

Hjul
Fälg 7 tum, däck 235/60-R18. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 286, längd 480, bredd 190, höjd 174, spårvidd f/b 163/162. Tjänstevikt 2 190, maxlast 610, max släpvikt 2 250 (B-kort 750). Tank 80 liter.

Fartresurser
Toppfart 210 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,8 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 2,00, landsväg 0,98, blandad körning 1,35 l/mil. CO2 322 g/km.

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer