För 25 år sedan visade Saab upp sin första Saab 900 cabriolet. Nya konceptbilen 9-X Air visar att den öppna biltypen är viktigare än någonsin för Saabs framtida identitet. Hans Hedberg drog till Trollhättan för en allra första provtur i Saab framtidsbil.

Cabrioletmodellen av 9-3 är viktig för Saab. Sedan 1985 och produktionsstarten av öppna 900 har det tillverkats drygt en kvarts miljon cabrioleter. Nuvarande tillverkningstakt är 16 000 bilar per år. Imagevärdet gör modellen livsviktig på marknader som Storbritannien och USA där bilen höjer och stärker varumärket Saab.

Nya konceptbilen 9-X Air visar att Saab vill öka andelen tillverkade öppna Saabar samtidigt som de vill ta täten i segmentet beträffande teknik, design och användningsområde.
9-X Air-konceptet baseras på 9-X Biohybrid som visade i våras. Att de båda konceptbilarna antyder att vi kan vänta oss en småbil från Saab är givet och att kunna erbjuda en helt ny 9-1-cabriolet tidigt i produktionsstarten – en gissning är är att den kommer 2011 – ökar Saabfolkets möjligheter att påverka GM-ledningens beslut om tillverkning.
Vid en hemlig visning bjuds Teknikens Värld och alla läsare på en första glimt av 9-X Air. Platsen har Saab valt med omsorg. På den hemliga ovalbanan på baksidan av Stallbacka­fabriken har många prototyper kommit och gått.
Den första stunden med 9-X Air på det inhängnade området ger mycket mersmak. Vi hoppas verkligen att bilen kommer i produktion.
Linjespelet är mycket Saab och karossen visar att det går att bygga såväl halvkombi- som cabrioletversioner utan att kompromissa.
– Vanligtvis är cabrioleter utvecklade när grundmodellen har lanserats, något som har effekten att den öppna bilen kan kännas ”avskalad”, säger Anthony Lo, konceptdesignchef för Saab och GM Europa.
– Den nuvarande trenden med plåttakscabrioleter förtar det exklusiva med att äga en öppen bil.
Andra öppna versioner som Mini, Audi TT/A3, BMW 1- och 3-serie är starka utmanare och i stil och uttryck verkar 9-X Air greppa de flesta. Storleken är väl vald. Enligt Frank Leopold, teknisk chef för Air, vill man erbjuda en rejäl fyrsitsig lösning med gott om bagageutrymme.
– Vi håller fast vid en sufflettlösning, men gör det på ett helt nytt sätt, förklarar Frank Leopold.

Den tekniska packningen är smart. Genom att låta c-stolparna vara fasta och bilda en linje med sidorutorna skapar man en unik sidoprofil och ett vindskydd för de åkande. I tre delar fälls taket ihop – elektriskt manövrerat – och går ner i ett fack bakom baksätet.
På grund av pågående patentskrivningar väntar Saabteknikerna med att visa exakt hur fällningen går till. Nya Audi A3 har en liknande kompakt sufflettställning, men 9-X Airs konstruktion ter sig ännu mindre och kompaktare. Bra jobbat Saab!

C-stolparnas fenor påminner en hel del om exklusiva sportbilars och minner om flygarvet, men det viktigaste är att fyra kan åka öppet utan att riskera stela nackar och kronisk förkylning. Tillsammans med en separat bakruta som hissas upp bakom baksätet, som på BMW 6-serie, bildar de en vindskyddad sittbrunn för samtliga i bilen.
– Många av våra kunder tvingas välja bort cabriolet när de får barn eftersom det är för obekvämt att sitta i baksätet, säger Frank Leopold. Med den här nya sittbrunnslösningen kan man fortsätta åka öppet.
Den välvda vindrutan sveper som aldrig förr i Saab runt skallen och med alla sidorutorna uppe bildas en markant u-form i rutornas överkant. Det känns som att sitta i en båt av daycruisertyp eller i en öppen flyplanscockpit. Inredningen är identisk med 9-X Biohybrid vilket innebär tvåfärgad instrumentpanel i vitt och svart samt gröna instrument- och informationsskärmar. Panelen som löper ut på förardörren förstärker känslan av att sitta på ”flight deck”.
Materialval och styling är experimentella, särskilt snökristallpräglingen på de vita panelerna som försöker skänka ett skandinaviskt skimmer åt kupén. Samma ytmönster finns i svart i baksätet – inte lika bra. Men de olika färgerna i fram- och baksäte gör att 9-X Air känns mer som en två- än en fyrsitsbil eftersom baksätet skuggas – en häftig detalj som vi hoppas att Saab tar till produktion.

Baksätet avslöjar att 9-X Air är mindre än de flesta konkurrenter. Detta får tillskrivas det faktum att konceptbilen inte är lika tekniskt välpaketerad som produktionsbilar.
Vilken motor som sitter i konceptbilen vill Saab behålla för sig själva men enligt ryktet är det en liten GM-spis från Opel. Konceptbeskrivningen säger att 9-X Air ska hysa en 1,4T Biopower med elhybridteknik i form av litiumjonbaterier. Effekten blir totalt 200 hästkrafter – på E85, annars bara 170 hk – som ska skicka iväg 9-X Air 0–100 km/h på 8,1 sekunder. Toppfarten är beräknad till 231 km/h.
På Stallbacka kommer vi upp i 70 km/h och aerodynamikernas uträkningar tycks hålla. Mycket lite turbulens i framsätet och vi kan hålla normal samtalston.
Som referensbil har vi med oss senaste 9-3 2,0t Biopower. Den behöver en stor vindstoppare i finmaskigt nät för att vara lika dragfri, även med sidorutorna uppe. 9-3 ser stor och svullen ut jämfört med smärta 9-X Air och jag undrar varför inte vindrutestolpen på 9-3 är svartlackerad som på första generationen 900 cabriolet och nya 9-X Air.
– Jag ska testa det på min tjänstebil, kanske något för ännu en facelift av 9-3-cab, avslöjar Anthony Lo.

Med 9-X Biohybrid visade Saab att man låg rätt i tiden när det gällde storlek och tekniska lösningar på motor- och drivlinesidan. 9-X Air visar hur stor potentialen är hos den kommande lill-Saaben.
Frågan är dock fortfarande om GM tillåter storsatsningen på nya Saab-modeller.
Kring 2011 får vi förhoppningsvis se 9-X Air i produktion, byggbeslutet är ännu inte fattat hos GM. Först ut blir nya 9-4X och 9-5 tillsammans med skogsmulleversionen 9-3X. Men vi lyfter på hatten för 9-X Air!

Saab 9-X Air

Motor
E85/bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor, två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,2:1. Borrning/slag 73,4/82,6 mm, cylindervolym 1 398 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 5 000 r/min, max vridmoment 340 Nm vid 1 750–5 000 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med triangellänkar, bak halvstel axel i längsgående bärarmar


Styrning
Kuggstång, el-servo.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.


Däck
245/35 R21.


Fartresurser*
Toppfart 231 km/h. Acceleration 0–100 km/h 8,1 (E85), 8,9 (bensin) s.


Bränsleförbrukning/miljö*
Blandad körning 0,65 (E85), 0,50 (bensin) l/mil. CO2 107 (E85) 119 (bensin) g/km.


*Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer