Jag vet inte varför ledningen för den här tidningen har en förkärlek att skicka ut Borglund att provköra underliga, gamla Saabar. Sist var det en gammal 92:a med treliters, turbomatad V6-motor. Nu är det något helt annat. En Saab 96 – med snöskotermotor. Jäklar vad jag gillar den!

Gilla för fler galna provkörningar!

Det finns tydligen ingen hejd på vad folk hittar på ute i stugor och garage. Uppfinningsviljan, kreativiteten och kunnandet är enormt, och allt verkar gå enligt parollen: Det ska gå!
I början av 2005 fick Micke Hansson en idé som han nämnde för sin far – Ebbe Hansson. Ebbe är en ytterst klurig man som bland annat arbetat som mekaniker hos rallyesset Åke ”Bryggarn” Andersson och har otroligt många tekniska strängar på sin lyra, eller i verktygslådan, om man så vill. Bland mycket annat konverterar han Saab/Ford V4-motorer med, för närvarande, hemlig teknik.

Detta skulle kunna vara en vanlig Saab 96, men det är det verkligen INTE!

Foto: Patrik Lindgren

Detta skulle kunna vara en vanlig Saab 96, men det är det verkligen INTE!

Ebbe gick igång på projektet och fram skaffades en fin, röd Saab 96 från 1965. Första långnosen, för den som inte kan sin Saab-historia.
Ur lyftes den kompakta, trecylindriga tvåtaktaren på 40 hästkrafter. Dessutom växellådan som i originalskick inte skulle stå pall för det som komma skulle. Ebbe plockade isär lådan och byggde om den helt. Dels för att dreva om den och dels för att förstärka den. Och ja, det är precis lika svårt och komplicerat som det låter. Den är dessutom diffspärrad eftersom bilen bara ska gå backtävlingar på grus. Kopplingen är som alla begriper inte heller original utan en tvåskivig sinterlamellkoppling.
En ersättningsmotor av fabrikat Arctic Cat inhandlades. Sitter normalt i snöskotrar. Trecylindrig tvåtakt, 850 kubik, som originalet från Saab, men där slutar likheterna.
Det fina i kråksången är att Thundercat-motorn, eller ZRT-800 som beteckningen är, klarar Saabs specifikation på kubik kontra hästkrafter och att bilen inte räknas som ombyggt fordon. Snöskotermotorn ger 150 hästkrafter vilket bilen, märkligt nog, är godkänd för. Men Micke och Ebbe nöjde sig förstås inte med det.

En expansionskammare för var cylinder. Den främre löper under  fronten.

Foto: Patrik Lindgren

En expansionskammare för var cylinder. Den främre löper under fronten.

De skaffade större cylindrar och kolvar, och kubikantalet är nu 1 108 cm3. Och effekten en bra dag, med rätt luftfuktighet och tryck, uppgår till 250 bromsade hästkrafter. Hur är det möjligt? Jo, genom rätt in- och utandning via tre 55 millimeters Lectron förgasare och avstämda avgaspipor. Micke trycker på startknappen medan Ebbe snapsar förgasarna med startgas. Motorn tänder och vrålar ut sin livslust. Ett galet vasst ljud som strimlar hela kroppen i tunna yakiniku-skivor. Hörselskydd på. Tvåtaktsröken blir till en skir dimma i skogen, det är vackert och det doftar ljuvligt.
Med ”besiktningssystemet” monterat låter den nästan som en originaltvåtaktare, men bara nästan uppger Micke, men man tappar bortåt 120 hästkrafter eftersom de för effekten viktiga expansionskamrarna då är bortmonterade.
Ett och annat specialinstrument finns på panelen. Det ena visar avgastemperatur för var och en av de tre cylindrarna. Livsviktigt för högtrimmade tvåtaktare. När motorn körs hårt måste den kylas med mer bensin och därför finns tre bensinpumpar. Micke aktiverar den tredje högtryckspumpen via manuell strömbrytare när temperaturen stiger. I ett fjärde fönster i samma instrument visas också motorvarvtalet – som när motorn går för fullt visar 9 500 r/min. Motorn levererar maximalt vridmoment mellan ungefär 6 900 – 9 000 r/min, och då rör det på sig kan jag lova.

Bensintank av racingtyp, skumfylld för säkerhetens skull. Rymmer 20 liter oljeblandat.

Foto: Patrik Lindgren

Bensintank av racingtyp, skumfylld för säkerhetens skull. Rymmer 20 liter oljeblandat.

Bensintanken rymmer 20 liter och är en skumfylld racingtank. Efter att jag bara har åkt med några repor lämnar Micke ratten till mig.
– Du är den enda förutom jag som kört den här bilen. Kom bara ihåg att inte slira på kopplingen, för då måste jag, eller snarare farsan ta isär och fixa. Tror inte han är så pigg på det.
Kopplingen är verkligen bara av- eller på. Möter med gas och får naturligtvis gubbstopp. Tvär är bara förnamnet. Nästa gång går det bättre. Ratten måste stå rakt innan man gasar annars gör diffspärren att man hamnar vid sidan av vägen och där vill jag inte hamna. Kör lugnt i början och Micke håller koll på cylindertemperaturer. Aktiverar en bränslepump då och då för att stävja temperaturhöjningar.

Avgastemperatur är livsviktigt på en högtrimmad tvåtaktare. En mätare per cylinder samt varvräknare i fönster nummer fyra.

Foto: Patrik Lindgren

Avgastemperatur är livsviktigt på en högtrimmad tvåtaktare. En mätare per cylinder samt varvräknare i fönster nummer fyra.

Efter en stund växer hornen och jag gasar på. Det är som att sitta mitt i en motorsågsmassaker. Det ylar värre än något jag upplevt – och framhjulen ritar långa, långa streck. Lugnar mig ett tag och låter bilen ta igen sig. Folk utanför ler och tror att det är en helt vanlig Saab 96 som kommer pluttrande. Men med gaspedalen fälld förvandlas de till skakiga amatörfoton och håller för öronen när den infernaliska pjäsen tjuter förbi som ett rött streck. Jag hinner se skräck i ögon och knutna nävar. Utifrån ser bilen ut som original 1965 med borttagna stötfångare och gälar i huven. Ett vanligt dåtida sätt att hotta upp sin bil. Men skenet bedrar. Inuti bor djävulen själv.

Saab 96 ZRT-800

Motor
Bensin. Längsmonterad trecylindrig tvåtaktare med tre förgasare. Cylindervolym 1 108 cm3. Max effekt 250 hk vid 9 000 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 4-växlad manuell låda med rattspak och diffspärr.


Däck
155-15.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 250, längd 420, bredd 158, höjd 148, spårvidd f/b 122/122. Tjänstevikt ca 850. Tank 20 liter.


Fartresurser
Skrämmande.

Rival

Saab 92 V6 Griffin

Foto: Patrik Lindgren

Saab 92 V6 Griffin 1950/1999
Ett minst lika galet bygge. Gamla Saabar är bra grund för tokiga idèer.

Gilla för fler galna provkörningar!
Visa kommentarer