Det är inte var dag det finns tillfälle att provköra Saabs framtid. Konceptbilen Aero X visar med tydlighet att Saab kan, och vill!

Första intrycket

Som koncept och marknadsföringsprodukt utstrålar Aero X stor självsäkerhet och positiv framtidtro. Körupplevelsen hos prototypen är mest att likna vid ett motoriserat badkar.

Ensam på en öde svensk flygflottilj. Ut ur hangaren rullar en vit skapelse som vi tidigare bara sett i salongsskimret i Genève. Ögonblicket känns bitvis magiskt och det är inte bara Saabs pr-avdelnings förtjänst. Det råa vårvädret gör sitt och nyfikenheten är på topp. Scenen kunde vara hämtad från någon domedagsprofetia om att nu är Saabs saga slut men hellre någon svenskrelaterade actionrulle med Carl Hamilton som huvudperson.
– Vänta bara tills du får stiga in i bilen, där är det varmt och gott, säger Alex Daniel.
Alex, designansvarig för exteriören på Aero X, står bredvid mig på en av startbanorna som tidigare sorterade under flygvapnet. Vi är på före detta F10 utanför Ängelholm.
En tyskspråkig tekniker använder sin fjärrkontroll och Aero X öppnar upp sig. Hela taket och vindrutan sitter ihop i ett stycke, dörrbladen rör sig separat och efter cirka en halv minut är hela schabraket parkerat i instegsläge. Hängandes i en tunn gångjärnskonstruktion ser det ut som takpartiet nästan svävar ovan på motorhuven.
– Att vi valt en dörrlösning som en ”canopy” är inte bara Saabs flygarv, jämfört med andra sportbilar är det enkelt att stiga i/ur Aero X, berättar Alex (”canopy” är engelska och betyder ”sittbrunnshuv”, hämtat från flygets vokalubulär).
Jag nämner inget om att det ibland lägger sig ett par decimeter tung blötsnö på biltaken i Sverige vintertid.
Aero X är ritad i Sverige men tillverkad hos designföretaget G Studio i Turin. Inredningen är saklig och lättbegriplig, med bara några få reglage. Instrumenteringen är gjord i grönskimrande glas och informationen är placerad i olika nivåer. Mer snyggt än funktionellt är min första tanke, men logiken i framställandet är ändå direkt och budskapen framgår tydligt.
Mittkonsolen sveper bakom stolarna fram till instrumentpanelen och innehåller inte nämnvärt många knappar. Mitt på finns ett multireglage som styr takhuvens/dörrarnas öppning och stängning samt växelläge, formen på klumpen verkar hämtad ur någon av George Lucus Star Wars-filmer.
Med huven/taket på plats är sikten magnifik och udda. Inga A-stolpar stör sikten och upplevelsen är som att ha en stor integralhjälm på huvudet. Rutan i plexiglas är tillverkad ur ett ämne och enligt underleverantören den största inom bilindustrin, säger Alex.
Körmässigt är Aero X en primitiv skapelse, det skakar och rister det när jag gasar på. Maxfarten är satt till 50 km/h, över det går det att köra men det hårt satta chassit och de extremt höga hjulen är mer för ”show” än ”go”. Definitivt.
Efter provturen öppnar jag upp sidodörrsbladen på glänt, det luktar både bensin, gummi och plast. Ventilationen är obefintlig. Om det beror på ångorna eller formintrycken hos Aero X, vimmelkantig glider jag över de breda sidotrösklarna och stegar iväg ett par meter från bilen för att bättre betrakta farkosten.
Det första som slår en är färgen som växlar mellan stålgrå till pärlvit – klart udda och fräscht. Hjulen har olika storlek, 22 tum fram och 23 tum bak. Frästa ur ett stycke aluminium kan de betraktas som rena skulpturalster. Något som designteamet inte realiserade bakom ritdatorerna var att formen som fälgarna har (de är utformade som en jetmotors turbinblad) växer visuellt när de börjar snurra. På rull ser hjulen för stora ut för Aero X och det var nog inte meningen. Annars är det mesta rätt i formerna hos Aero X. Det som Anthony Lo och hans designergäng lyckats bäst med är att ge bilen ett tydligt ”ansikte” både i fronten och aktern. Starka kontraster utan att gå till överdrift. Räkna med att ett flertal at dessa ingredienser kommer på produktions-Saabar i den närmaste framtiden, närmast på tur står faceliften av Saab 9-3 nästa år.

Vanliga Saabbilar och Aero X har dock redan etanoldriften gemensamt. Aero X är tänkt att ha en 400 hästkrafter stark 2,8-liters V6-motor anpassad för E100-drift under huven. Kanske även Saab senaste etanolhybriddrift? (Prototypen är dock bestyckad med en mycket ociviliserad vanlig sugmotor, enligt uppgift ska det vara Saab V6-motor men ur avgasröret låter det mer vinkelåtta av den gamla sorten).
Aero X visar med tydlighet att GM vill satsa på Saab, varför skulle ledningen annars sagt jag till projektet? Ordern gick ut till Saabfolket för för ett år sen av designchefen i Europa, Bryan Nesbitt, och VD Rick Wagoner.
– På mindre än ett år till färdig, rullande konceptbil är ett strålande resultat, berättar Anthony Lo, som är chef för avdelningen för avancerad design inom GM Europa.
Titeln innebär att Anthony har ansvaret för kommande design från både Opel, Vauxhall, Saab och europatillverkade Cadillac-bilar. Han började jobba på Saab för sex år sen och till sommaren bär flyttlasset av mot Rüsselsheim där den nya designstudion invigs i maj. Anthony har tidigare jobbat ”brett” inom GM och bland annat ritat konceptbilen Saturn Curve, som baseras på Kappa-plattformen.
Kvar i designcentret i Pixbo utanför Göteborg blir en mindre designstab som tillsammans med den minimerade studion i Trollhättan mer ska hålla i basfunktionerna i formgivningsarbetet.
Alla designers vi pratar med är eniga om Saabs framtid, positionerna ska flyttas fram och helst vill man placera Saabs varumärke mellan BMW och Porsche. Om detta även är GM-styrelsens uppfattning vet vi inte men idén är inte helt fel, konkurrensen bland folkbilar är svår. Låt Saab fortsatt tillverka relativt få och speciella bilar i låga serier och ta ut mer pengar för varje bil, så kan intjänandenivån stiga.
Hur mycket det skakade och dånade när vi körde denna best i glasfiber och stålrör kan jag inte låta bli att låta tankarna flyga och känna positivism inför Aero X. För att travestera en annan historisk flygning: att köra Aero X känns som ett litet steg för mänskligheten men som ett jättekliv för Saab, och förhoppningsvis Sverige.

Saab Aero X

Pris
Cirka 15 miljoner kronor.


Motor
Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Dubbla turbo, laddluftkylare. laddtryck 1,0 bar. Kompression 12. Volym cirka 2 800 cm3. Max effekt 400 hk (294 kW) vid 5 000 r/min. Max vridmoment 500 Nm mellan 2 000–5 000 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad automatiserad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel. Aktiv chassi, kontinuerlig variabel stötdämparinställning.


Styrning
Kuggstång, servo (hydrauliskt).


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Diameter 380 mm. Låsningsfritt system.


Hjul
Fälgbredd fram 9 tum, bak 11,5 tum. Däck fram 265/30 R22, bak 325/25 R23.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 280, längd 468, bredd 192, höjd 128. Spårvidd fram/bak 160/158. Tjänstevikt 1 550.


Fartresurser*
Acceleration 0-100 km/h 4,9 sekunder, toppfart 250 km/h.


*Beräknad enligt tillverkaren


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer