Basfakta

MOTOR
4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Turbo och laddluftkylare. Volym 2 290 cm3. Max effekt 225 hk (165 kW) hk vid 5 500 r/min. Max vridmoment 342 Nm mellan 2 500 och 4 000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Fram skruvfjädring med fjäderben, krängningshämmar och undre triangellänkar. Bak skruvfjädring med halvstel axel och bakåtriktade bärarmar.

STYRNING
Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,5 m.

BROMSAR
Skrivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

HJUL OCH DÄCK
Fälg 7,5 tum. Däck 215/45 ZR 17.

MÅTT/VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 261, längd 464, bredd 171, höjd 143, spårvidd fram/bak 147/156. Tjänstevikt ca 1 400. Maxlast ca 400. Tanken rymmer 68 liter.

PRESTANDA
(fabriksuppgifter)
Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,8 s. Förbrukning blandad körning 9,6 l/mil.

Flygfärdig

Saabs starkaste imponerar med urstark motor och nyfunnen spänst i chassit.

Route Napoleon slingar sig likt en jätteorm i bergen ovanför Monte Carlo. Korta raksträckor, hårnålar, halvsnabba kurvor, snabba kurvor. Underbar väg.
Normalt sett betyder vägar av den här beskaffenheten ett hysteriskt viftande med växelspaken. Tvåan, trean, fyran. Ner till tvåan, trean, i med tvåan igen. Resultatet blir spyende och/eller skrikande medpassagerare, spinnande och tjutande däck, utslitet gummi och hårt slitage på drivaxlar och knutar.
Icke så med nya Saab 9-3 Viggen. Det är på den här typen av vägar bilen kommer till sin rätt till ett hundra procent.
Att den fyrcylindriga motorn på 2,3 liter och turboladdning har 225 hästkrafter vid 5 500 r/min har här egentligen en marginell betydelse.
Det är vridmomentet som betyder något.
342 Nm mellan 2 500 och 4 000 r/min innebär att det finns maximalt vridmoment över en tredjedel av motorns varvtalsregister. Jämfört med den tidigare starkaste motorn i Saab 9-3 (2,0 Turbo med 200 hk) är det en ökning med hela 30 procent; från 283 till 342 Nm. Konkurrenter som har ännu högre vridmoment har antingen fler cylindrar eller två turboaggregat.
I praktiken innebär det att man på vägar av Route Napoleons karaktär i princip bara behöver använda treans och fyrans växlar. Oftast räcker med det fyrans växel men när vägen knyter sig får man skicka i trean.
Tvåan är aldrig aktuell, än mindre ettan. Därför blir körningen mjuk och följsam, trots att det går rätt fort emellanåt.
Jag inser detta när jag börjar bromsa och kurvan rusar mot mig med en alldeles förfärande fart. En snabb blick på hastighetsmätaren säger 160 km/h och det är ju egentligen hemskt så man kör.
I det läget är jag tacksam över att det inte bara är motorn som är vässad utan även bromsarna.
De främre skivorna har 20 mm större diameter än i en vanlig Saab 9-3. Det betyder 308 mm och skivorna är även räfflade för att bromsklossarna skall nypa fast snabbare. De främre bromskaliprarna har också gjorts större och servoverkan har ökat. Bakbromsarna har däremot inte rörts.
Saab 9-3 Viggen har också på utsidan fått en rejäl översyn. Det märks främst på den stora frontspoilern, bakvingen och sidokjolarna. 17-tums kromade fälgar och 45-profildäck gör också sitt till.
”Biltema-look” hör jag någon gnägga i bakgrunden men personligen tycker jag 9-3 Viggen ser smakfull ut. Lyftkraften på bilen har i alla fall enligt aerodynamikern Håkan Danielsson minskat med 50 procent jämfört med standardmodellen. Luftmotståndet är också förbättrat med åtta procent, cW-värdet är 0,31.
Håkan Danielsson har jag som middagssällskap senare. Han berättar en del intressanta ting under kvällen. Eftersom vi är i Monaco pratar vi givetvis F1. Håkan avslöjar att det i praktiken finns så mycket ”downforce” i en modern F1-bil, alltså det marktryck som skapas genom aerodynamiska hjälpmedel, att den skulle kunna köra i taket utan att falla genom tunneln som leder ner till hamnområdet i Monacos GP!
Hur vi sedan hamnar på ämnet takboxar är helt obegripligt. Men här får jag reda på att de flesta av dagens boxar är så felaktigt aerodynamiskt utförda att de ger mindre luftmotstånd och mindre bränsleförbrukning om de vänds bak och fram! Varför det är så är en hel vetenskap som vi inte har tid och plats att gå in på här men vi får återkomma om vi lyckas göra praktiska prov i ärendet.
Inne i Saab 9-3 Viggen är allt sig likt från enklare modeller förutom att instrumentbrädan fått silvergrå ”kolfiber-look” och att den svarta läderinredningen piffats upp med färginslag på dörrinsidor och säten.
Framstolarna är skålade för att man ska sitta kvar när det svänger ordentligt. Krockkuddar fram och vid sidorna förstås och stolarna har Saabs patenterade whiplash-skydd. Utrustningsmässigt har Viggen allt man behöver: klimatanläggning, farthållare, färddator, elmanövrerade sidorutor och yttre backspeglar samt förarstol, fjärrstyrt centrallås, med mera, med mera.
Tändningsnyckeln sitter fortfarande bakom växelspaken och jag leter tusen gånger efter tändningslåset på rattstången utan att finna något. Det är väl en vanesak förmodar jag.
Saab 9-3 Viggen är lägre än andra 9-3 modeller. Fjädrarna är kapade tio millimeter och hårdare. Mest märks det i bakvagnen där fjädringen är 30 procent styvare.
Krängningshämmarna är oförändrade bak (24 mm) medan de faktiskt minskats i dimension fram (från 26 mm till 24 mm) för att förbättra fästet vid acceleration ut ur kurvor.
Resultatet av allt detta är en bil som är stark, snabb och mycket lättkörd.
Det höga vridmomentet är den här bilens främsta tillgång. Någon kung över sprinten från 0-100 km/h är
9-3 Viggen inte, 6,8 sekunder är det många bilar som kan matcha liksom toppfarten 250 km/h. I motsats till konkurrenter som BMW, Audi och Mercedes är dock 250 km/h inte någon strypt toppfart. Saab 9-3 Viggen gör 250, inte mer.
Den uppbiffade fjädringen och de hårdare stötdämparna gör att 9-3 Viggen är rolig att köra fort även på dålig väg. Samtidigt har man lyckats med den svåra uppgiften att göra bilen bekväm även i stadstrafik och i lägre fart.
Del i detta har engelska TWR som varit med i utvecklingen av bilen. Ja, det är – hur underligt det än låter – samma TWR som driver Volvos tävlingsavdelning i BTCC.
Saab 9-3 Viggen är helt klart en mycket trevlig färdkamrat på vida vägen. Men inte för så många.
För det första kommer den bara att tillverkas i 2 500 exemplar per år, hos Valmet i Finland. Blott 25 bilar är vikta för Sverige som 1999 års modell.
För det andra kostar den billigaste versionen med tredörrarskaross 349 000 kronor.
Så var det med det.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer