Seat Alhambra följer VW Sharan hack i häl på den svenska marknaden och tvillingarna skiljer sig inte mycket.

Första intrycket #15

En ren blåkopia av VW Sharan och känns inte sämre på något vis, vilket är ett bra betyg. Priset blir avgörande för hur den säljer.

Den spanska flugan är en skalbagge som visade sig vara lusthöjande och även dödlig i små mängder. Den spanska flugan är också en gammal svensk fars.
Den spanska folkan Alhambra är kanske varken lusthöjande eller rolig men kan vara bra för det. Det är helt enkelt inget annat än en Volkswagen Sharan med annorlunda tryne. 
Det innebär i sin tur att det i stort sett är en lite högre VW Passat. Och Alhambra känns lika personbilsmässig att köra som Passat, bortsett från att man sitter lite högre.

Vad Seat gjort är att de bytt front och ratt så att ägarna inte ska ta miste och försöka bryta sig in i en Sharan i samma färg. Man kan utan att skräda orden tala om en kloning, och varför inte? Seat behöver dra i sina ekonomiska svångremmar och sälja bra bilar för att marknadsandelarna ska öka.
I Alhambra har de en bra bil som i utvecklingskostnader i princip kostat nada.

För att inte ha höga lagerkostnader säljs Alhambra bara i två versioner.
Instegsversionen 1,4 TSI på 150 hästkrafter och 240 Nm i vridmoment. Men storsäljaren förväntas bli 2,0 TDI CR med 140 hästkrafter/320 Nm. Seat Sverige räknar med att 70 procent av de Alhambra som kommer att rulla på svensk asfalt blir dieslar. Med nya Alhambra har nu alla Seats dieselmotorer modern commonrail-teknik och de utdaterade ”pumpedose” versionerna går i graven. Den nya tvåliters-versionen har dessutom bantats med 15 kilo jämfört med den föregående. Detta har skett genom bland annat nytt lättare material i exempelvis topplocket.

Vi hann bara med att köra just dieseln och väl i fart finns det inga skavanker att tala om. I låg fart ”durrade” den bil jag körde och ett annat exemplar emellertid väl mycket. När motorn väl har gått lite mer är det fullt möjligt att det problemet försvinner. Då kommer säkert den uppgivna bränsleförbrukningen på 0,55 liter milen blandad körning att kunna uppnås. Dieselmotorer behöver många mil för att bli inkörda.
Båda motorerna kommer med 6-växlad manuell växellåda som standard och båda går att mot merkostnad på cirka 19 000 kronor få med DSG-låda.

Seat Alhambra kommer med fem sittplatser som standard men det går att välja till en tredje sätesrad och även då finns det ett hyfsat bagageutrymme att tillgå.
Med fem sittplatser rymmer Alhambra 809 liter bagage. Med skyddsnät (tillval) kan du lasta upp till taket och då ryms 2 430 liter och det är marknadsledande i alla fall för MPV-bilar under fem meter.
En sätesrad till tar förstås bort lite lastutrymme men ändå ryms det 2 297 liter bagage i denna.

Fäller du ryggstödet på högerstolen fram är det möjligt att lasta i ett föremål som mäter 295 centimeter. Med stolen i upprätt läge handlar det om 210 cm. Imponerande siffror som den förstås delar med VW Sharan.

Eftersom Alhambra och Sharan delar kaross har även spanjoren skjutdörrar på sidorna som öppnas på elektrisk väg, antingen via bilnyckeln eller genom att du greppar dörrhandtaget.
I Style-versionen går även bakluckan att öppna på elektrisk väg vilket är smidigt när du kommer med händerna fulla av matkassar, eller har bunkrat för födelsedagsfesten.
Seat Alhambra är inte sämre än VW Sharan på några punkter, vilket den inte heller ska vara även om den är sammansatt i Spanien istället för Tyskland.

Det som bestämmer hur mycket den kommer att sälja är priset. Det här med att prompt ha en VW eller Volvo bara för att det alltid varit så har mer eller mindre försvunnit. Folk har lätt för att vara ”otrogna” i dag om de sparar pengar.

Alla vet i dag att många av Volkswagengruppens olika modeller i grund och botten är samma bil fast med olika namn. Skoda och Seat är inte blyga för att säga att deras bilar bilar baseras på mer prestigefyllda Audi eller VW, medan exempelvis Audi inte vill förknippas med vare sig Seat eller Skoda.
VW Polo och Skoda Fabia är ett exempel och där är Fabia cirka 13 procent billigare för en jämförbar modell.

En VW Sharan TDI 140 med manuell låda kostar 289 900 kronor. Med ovanstående exempel som förebild borde en motsvarande Alhambra kosta cirka 252 000 kronor.
Om så blir fallet är det ingen dum ekonomisk idé att tjäna 37 000 kronor bara för att köra med en annan grill. Värdeminskningen på en Seat mot en VW torde dock vara högre.

Nu är det inte heller helt säkert att det så här mycket prisskillnad och det är bara att vänta och se. Alhambra introduceras inte förrän i januari 2011.
Det enda som är säkert är att den blir billigare än Sharan.

Visa kommentarer