Elektrifiering i all ära men glöm inte bort gasbilen. Här är Arona TGI, den senaste gasbilen från Seat men faktiskt världens första suv med gasdrift direkt från fabrik.

Gasbilen har hamnat i skuggan av rådande trend med elbilar. Främst eftersom elbilsköparen får mer generösa subventioner från staten, 60 000 kronor mot gaskundens 10 000 kronor. Nyligen klubbade emellertid regeringen ett beslut som gör att även efterkonverterade gasbilar får samma subventioner.

Den som väljer bilen på bilderna här, Seat Arona 1,0 TGI, får dock en bil som försetts med gasdrift från fabrik, faktiskt den första suven som fått den behandlingen, hur konstigt det än kan låta. Gasdrift kan verka lite mysko men bakom ratten på Seat Arona TGI är det bara de dubbla tankmätarna som känns främmande samt en lampa som visar när du kör på gas plus lite andra uppgifter på färddatorn.

Seat Arona TGI

Foto: Peter Klemensberger

Under provkörningen krånglade tre av de fyra första gasmackarna.

Komprimerad gas, CNG, har både ekonomiska och miljömässiga fördelar men den riktiga miljövinsten infinner sig om du har biogas i tanken. Den utvinns av avfall medan naturgas borras upp likt olja. Enligt Seat kan omkostnaderna kapas med hälften jämfört med att köra på bensin. Våra tester, som i nummer 1/2019, visar dock att den ekonomiska kalkylen kan vara mer knapp än så. Arona i grundutförande kostar i alla fall 18 000 kronor mer med gas – än bensindrift.

Seat Arona TGI

Foto: Peter Klemensberger

Dubbelt upp i färddatorn. I mätarklusterat finns ingen digitalt alternativ för Arona TGI.

Gasdrift har också sina begränsningar. En någorlunda inrutad vardag bör man ha, och bor du norr om Uppsala kan du sluta läsa här – mackar finns inte i norr. Via infotainment-
systemet i Arona kan du enkelt få koll på tankställen och ledas dit. Men komplettera med Google Maps då båda ger lite olika träffar. Gastankställen är det förvisso rätt gott om, i dagsläget cirka 190 stycken, men de är koncentrerade till storstäderna och allra flest är de på västkusten. Förbered dig på ett liv i utanförskap, pumparna kan vara placerade på avskilda ställen. Själva tankandet är dock busenkelt, även om ljud och handtag skiljer sig från ”vanliga” pumpar.

Seat Arona TGI

Foto: Peter Klemensberger

Två av tre tankar är placerade under bagageutrymmets golv som därmed höjts.

Fulltankad visar bilen en räckvidd på 35 mil, varav 25 kan köras med gas. Det är fjärran från de siffror som anges av Seat själva: en sammanlagd räckvidd på 52,5 mil, 35 av dessa med gas. Uppgifterna på färddatorn baseras på tidigare körda mil, framför allt de fem till tio senaste, enligt tillverkaren. Bilen här hade rullat cirka 40 mil när vi plockade ut den och visade samma räckvidd under hela provtiden.

Bagageutrymmet hos Arona TGI rymmer 282 liter mot ”originalets” 400 liter. Anledningen är att man som brukligt placerat tankar under golvet som därmed höjts. 0-100 km/h tar med Arona TGI 13,2 sekunder mot bensinarens 11,4 – med samma motor, dock på 95 hästar. Skiftet mellan gas – och bensindrift går smidigt. Inget ryck, ingenting. Arona TGI skiftar alltså själv till bensindrift när gasen är slut, det finns ingen knapp där du själv behöver eller kan växla bränsle. Du kan inte få automatlåda till bilen, en manuell låda med sex växlar finns och bara till den provkörda motorn. Annars kan du kryssa för i tillbehörslistan nästan som vilken Arona-köpare som helst.

Seat Arona TGI

Foto: Peter Klemensberger

Själva tankandet är enkelt, även om ljud och handtag skiljer sig från ”vanliga” pumpar.

Arona har lyckats bra i Teknikens Världs tester. Den är aningen torr och sticker inte ut på något sätt men faller inte heller igenom på någon punkt. Fjädringen är stum men bilens format är smidigt och alla reglage sitter där de ska. Man sitter relativt lågt i bilen, nästa som i en traditionell småbil. Med mina 178 centimeter oh 70 kg sitter perfekt. Stolarna är snygga, lagom hårda och har en lång sittdyna. Med svankstöd hade de fått full pott.

Seat Arona TGI

Foto: Peter Klemensberger

Arona som modell har lyckats bra i Teknikens Världs tester. Den är aningen torr och sticker inte ut på något sätt men faller inte heller igenom på någon punkt.

Seat satsar på gas i dessa elbilstider men har saker på gång på elfronten. I dag har de bara den minsta modellen Mii i elektriskt utförande men nästa år ska de tillsammans med prestandadivisionen Cupra ha sex elektrifierade modeller på menyn. Går du i gröna (re) tankar och har bråttom så står Seats gasbilar redan i saluhallen. Faller inte just Arona dig på läppen så finns även B-segmentaren Ibiza och golfklassaren Leon med gasdrift. Den sistnämnda med större motor på 1,5 liter samt även i kombiutförande.

Seat Arona FR 1,0 TGI 90

Pris: 205 900 kronor, kampanjpris. Ordinarie pris: 216 900 kronor. Säljs nu.
Motor: Bensin/Gas. Tvärställd 3-cyl radmotor, 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Cylinderavstängning. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/76,4 mm, cylindervolym 999 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) mellan 4 500-5 800 r/­min, max vridmoment 160 Nm mellan 1 900-3 500 r/­min.
Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak halvstel axel.
Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R17.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 257, längd 414, bredd 178, höjd 155, spårvidd f/b 150/149. Markfrigång 19. Tjänstevikt 1 342, maxlast 368, max släpvagnsvikt 1 790. Tank 14,3 kg + 9 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 282-1 162 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 13,2 s, toppfart 172 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,38 kg/mil (gas) 0,58 l/mil (bensin). CO2 106 g/km.
Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, assistans 2 år.
Skatt: 360 kronor per år.

Rivaler

Suzuki Vitara 1,4T Boosterjet

Foto: Patrik Lindgren

Suzuki Vitara 1,0T Boosterjet AllGrip 4×4
Mer utpräglad suv än Arona och med fyrhjulsdrift. Modellen kom 2015. Gaskonverteras i efterhand men får samma klimatbonus sedan 1 januari i år.
Pris: 290 100 kronor.

vw_polo_tgi_pl_023

Foto: Patrik Lindgren

Volkswagen Polo 1,0 TGI
Samma koncern och samma gasmotor som Arona men en traditionell och låg småbil. Även här bensintank på nio liter.
Pris: 198 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer