David Lilja provkör Seat Exeo och får en déjà vu-upplevelse. Bilen är i själva verket förra modellen av Audi A4 med några spanska särdrag.

Första intrycket #457

Att återvända gammal skåpmat reducerar spänningsmomentet men det gör inte Exeo till en dålig bil. Med ytterligare pressat pris skulle knepet kunna lyckas.

Sitter bakom ratten i en sprillans ny Seat. Intuitivt hittar jag bland alla spakar, vred och reglage som om det vore för hundrade gången.

Hm, har jag suttit här tidigare?
Seat gör ingen hemlighet av att Exeo byggs på en äldre plattform. Det är gamla Audi A4, som utvecklades för tio år sedan (lanserad 2001) och ersattes hösten 2007, som finns under det lätt friserade Seat-skalet.

I somras, när den sista gamla Audi A4 hade rullat ut ur fabriken i Ingolstadt, monterade man ner hela produktionslinan, lastade den i 1 200 lastbilar, körde ner hela lasset till Martorell-fabriken i Spanien och fortsatte tillverkningen. Vips hade man en ny volymmodell i tjänstebilsstorlek, något som Seat tidigare saknat.
Med i stort sett noll kronor i utvecklingskostnader och minimala investeringar i fabriken hägrar goda vinstmarginaler på sålda bilar.

– Det här är vår bästa bil hittills, säger Pedro Elorduy, marknadsansvarig för Exeo, och antyder därmed hur högt man värderar Audis byggkvalitet, även om den är av äldre upplaga, samtidigt som han förminskar Seats tekniska kunnande och inflytande i Volkswagen-gruppen.

Exteriöra förändringar som huv, grill, sidospeglar, strålkastararrange­mang, fälgar och baklucka döljer knappast den ursprungliga bilens proportioner eller ens utformning. Men Seat har heller inte förfulat bilen särskilt mycket. En måttfull Seat för en gång skull.
Styrningen har fått ny mjukvara till den elektriska servon och är möjligen något kvickare tillbaka till mittläget jämfört med senast det begav sig – i en Audi. Smalare däck, men annan (hårdare) sättning på stötdämpare och krängningshämmare ger lika trygga och neutrala egenskaper på vägen som ursprungsbilen hade.

Körintrycken förvånar inte på vägarna som ringlar sig från solkusten upp längs de branta bergen. Den längsmonterade motorn tynger fronten, men inte så att det stör överdrivet mycket. Styrningen kommunicerar, växellådan är exakt, men sammantaget är det en ganska sval upplevelse som bjuds.
Fyra motorer är aktuella för Sverige. Insteget blir den välbekanta 1,8T på 150 hästkrafter och i andra änden finns 200 hästkrafter i 2,0 TSI på. Någon Multifuel eller snålversion väntas inte och för att vara 2009 är det förbluffande tyst om miljön.
Snålast är common-rail-dieslarna på 2,0 liter och 143 eller 170 hästkrafter. De drar 0,55 respektive 0,59 liter per mil.
Quattro-driften vill Audi behålla för sig själva. Däremot kommer i höst en steglös Multitronic-låda som alternativ till den sexväxlade manuella lådan.
Seat har också kokat ner Audis kilometerlånga tillvalslista till ett något mer modest urval.
Seat Exeo Reference bjuder på det mest nödvändiga samt 16-tums plåtfälgar, men kommer utan bland annat farthållare, hastighetsberoende styrservo, höjdjusterbar passagerarstol och rattkontroller. Detta och mer därtill får man i den 15 000 kronor dyrare Style. Sport-utförandet kostar lika mycket och då gäller 17-tumsfälgar och sportchassi i stället för de komforthöjande tillbehören i Style.
Knäkrockkudde ingår inte i något av utförandena trots att den säkerhetshöjande utrustningen erbjuds på andra marknader än den svenska.

Det är lätt att avfärda Seat Exeo som gammal skåpmat från Audi. Gör inte det. Bilen är det inget fel på och den erbjuds till ett bra pris, dessutom med fri service i tre år.
Återvinning av den här typen är något vi kommer att få se mer av i bilvärlden. Och då är det inte säkert att ursprungsmaterialet håller så här hög klass.

Så mycket kostar de

1,8T 150 hk Reference 209 900 kr
1,8T 150 hk Style 224 900 kr
2,0 TSI 200 hk Style 249 900 kr
2,0 TST 200 hk Sport 249 900 kr
2,0 TDI CR 143 hk Style 249 900 kr
2,0 TDI CR 170 hk Style 264 900 kr
2,0 TDI CR 170 hk Sport 264 900 kr

Andra långkörare vi minns

Renault 12 1969–2004

När fransmännen stoppade löpande bandet efter 2 865 079 exemplar 1980 fortsatte produktionen i Argentina och Turkiet. Som Dacia 1300, i Rumänien, levde den längre än kommunismen och lades ner först 2004.

Peugeot 504 1968–2006

Årets bil 1969 lades ner 1983 i Europa. Pickupen fanns kvar ända till 1993. Produktionen fortsatte dock som vanligt lite här och var, främst i gamla kolonier. I Nigeria ända till 2006.

Volkswagen Santana 1981–

Generation två av Volkswagen Passat i sedan­utförande floppade i Europa men i Brasilien fortsatten tillverkningen till 1991. I Kina har den genomgått en mängd omknådningar och tillverkas än i dag.

Seat Exeo 1,8T Reference

Pris
209 900 kronor.

Motor
Bensin. 4-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 5 ventiler per cylinder. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 81/86,4 mm, cylindervolym 1 781 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 700 r/min, max vridmoment 220 Nm vid 1 800 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
Fjädring/hjulställ Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänk.

Styrning
Kuggstång, elektrohydraulisk servo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel 11,2 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 205/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 466, bredd 177, höjd 143, spårvidd f/b 152/152. Tjänstevikt 1 400, maxlast ca 560, max släpvikt 1 400. Tank 70 liter.

Fartresurser*
0–100 km/h 9,3 s, toppfart 217 km/h.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,09, landsväg 0,61, blandad körning 0,79 l/mil. CO2 184 g/km.

Skatt
1 620 kronor.

*Enligt tillverkaren.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Seat Exeo 1,8T Reference
NÄSTA Liverapport från sista F1-testerna… försenad