Koka-soppa-på-en-spik-idén att bygga en ny bil baserad på en gammal är inte alls revolutionerade. Så kallad "badge enginering" sysselsatte brittisk bilindustri under 1960- och 70-talen. Seat Exeo ST är gamla Audi A4 Avant i delvis ny uniform.

Första intrycket #259

En fin mellanklasskombi men konstruktionens ålder märks. Krock­säkerheten är inte den allra senaste och vill man egentligen köpa en ny Seat som ser ut som en gammal Audi?

Låt oss ta det direkt. Exeo är kanske den bästa bil Seat någonsin byggt. Baserad på tidigare generationen Audi A4, internkod B7, med tilläggen ny front och akter är den till och med stilig i vissas ögon. Sidoprofilen är betydligt mer strikt tysk än het spansk.

Undertill har Seat kalibrerat chassit med styvare stötdämpning, mjukare och längre fjädringsväg vilket gör Exeo till en trevligare figur än gamla Audi A4. Rejäla fram­stolar med god skjutmån plus generös rattjustering tillåter de flesta kroppsformer att sitta ned länge.
Som standard (provbilen var utrustad i Style-skrud) är det hal plastratt som gäller, kallt och ogästvänligt denna långa vintersäsong.
I övrigt är ergonomin Audifierad rakt igenom.
Baksätet duger till en tvåbarnsfamilj, utrymme i längsled och bredd är i knappaste laget och vi saknar finessen.

Understyrningstendenserna är inte lika markanta i Exeo som hos ursprunget. Trots framhängd motor
(placerad framför framaxeln) hänger elservon i riktigt fint. Visst, någon kurv­kramare är inte fråga om. I stället infinner sig ett lugn bakom ratten, särskilt på långresa.
Den sexväxlade manuella lådan fungerar oklanderligt. 320 Nm och 143 hk i 2,0 TDI räcker till i de flesta lägen. Landsvägskörning landar stundtals under 0,4 l/mil, även om notering runt halvlitern är mer vanligt. Snålt.

Seat Exeo 2,0 TDI

Pris
264 900 kronor.

Motor
Diesel. 4-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,3:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 143 hk (105 kW) vid 4 200 r/min, max vridmoment 320 Nm vid 1 750 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänk.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel 11,2 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul
Fälg 7 tum, däck 205/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 467, bredd 177, höjd 145, spårvidd f/b 152/152. Tjänstevikt ca 1 560, maxlast ca 490, max släpvikt 1 600. Taklast 100. Tank 70 liter.

Fartresurser*
Acceleration 0–100 km/h 9,6 s, toppfart 207 km/h.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,75, landsväg 0,43, blandad körning 0,55 l/mil. CO2 143 g/km.

Skatt
3 165 kronor per år.

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer