Seat Exeo i kombiutförande är i mångt och mycket en uppdaterad Audi A4 Avant från 2001. En bra bil på sin tid men hur är den i dag? Teknikens Värld åkte som enda svenska media till Madrid för att få svaret.

Första intrycket #24

Känns bitvis som förra generationens medel­klassbil, vilket det i grunden också handlar om. Kvalitetskänslan och komforten är dock hög och totalomkostnaderna sympatiska.

Seat är i dag det märke med mest optimistisk syn på framtiden. Spanjorerna tar allt större marknadsandelar och förra året ökade försäljningen i Sverige med 33 procent.

Seat satsar på ett ökat tempo vid de rullande banden, dagens 430 000 tillverkade bilar per år ska 2018 förvandlats till 800 000. Med honnörsorden sportighet och framförallt design ska man även etablera sig på nya marknader som Östeuropa, Ryssland, Kina och Sydamerika.
I våras lanserades Exeo (provkörd i nummer 7/09), märkets första internationella mellanklassare, en för Seat oprövad scen. I Europa är det så kallade b-segmentet den tredje största klassen och utgör 18 procent av bilparken. Med Exeo hoppas Seat få behålla kunder som vill uppgradera sig från sina mindre modeller men samtidigt vill Seat få in nya köpare – 44 procent av Exeoköparna ska vara nya kunder är det tänkt. Nu kommer Exeo i kombiversion – högintressant för oss svenskar som av tradition är riktiga kombinördar. Ett kombitillägg på låga 10 000 kronor och fri service i tre år eller 6 000 mil gör anrättningen extra intressant för många. Seat är med Exeo nu dessutom med på tjänstebilsmarknaden.

Faktum är att Exeo har lyckats riktigt bra under lång tid i Sverige – då som Audi A4. Exeo är till största delen en återuppstånden Audi A4. Enligt Seat så är så mycket som 30 procent av Exeo ST ”ny” bil, men när jag står framför den är de enda skillnaderna jag hittar frontpartiet (med förbättrat fotgängarskydd), baken, de yttre backspeglarna och däckdimensioner som jag ”tar”.
Designchefen Luc Donckerwolke var nära på att säga upp sig när han fick reda på hur begränsad ”Seatifieringen” av A4 skulle bli.
Under skalet har bland annat fjädring, krängningshämmare och styrning fått en översyn liksom stolarna invändigt. WIV (Wartung Intervall Verlängerung) påminner om nivåer, tipsar om vilken växel du bör köra på samt ger en längre serviceintervall.

Bakom ratten i Exeo är det lätt att småle. Ett kärt återseende eller är det bara lite pinsamt? Knappar och reglage känns igen men att modellen tillhör gårdagen märks främst på den smått trånga känslan som man inte finner i en modern mellanklasskombi.
I vårt test av Audi A4 Avant i nummer 22/01 dömde vi ut den som storlastare men prisade den för sin soliditet, komfort och körbarhet – allt detta gäller än. Seatfolket får ursäkta men Seat Exeo ST är den bästa Seat jag har kört, trots att den saknar både djärv design och spanskt temperament.
Färden i både 1,8T Style och 2,0 CRD Style 143 hk – de som väntas säljas mest i Sverige – är trivsam. Styrningen, vars känslighet anpassas efter hastighet, är bra avstämd, körställning och ergonomi är på topp. Dieselmotorn känns aningen hurtigare fastän prestandan 0-100 km/h på papperet är identiska: 9,6 sekunder. Komforten är god, det enda störande inslaget är ett vindsus kring a-stolpen, men så ägde provkörningen också rum en blåsig dag.

Motoralternativen är fem till antalet, alla uppfyller EU5-kraven men något riktigt miljöalternativ finns i dag inte. Till Sverige kommer inte den minsta motorn, en bensinare på 1,6-liter och 102 hästkrafter. De aktuella bensinmotorerna blir de välkända 1,8T på 150 hästkrafter och 2,0 TSI på 200 medan 2,0 CRD med antingen 143 eller 170 hästkrafter utgör dieselalternativen, de första med common rail-teknik för Seats del. Alla har sexväxlade lådor och i november kommer även en multitroniclåda som till en början är öronmärkt toppversionen 2,0 TSI. Den annars i Volkswagenkretsar vanliga DSG-lådan passar i dag inte längsmonterade motorer.Seat vill inte svara på om fyrhjulsdrift är aktuellt för Exeo. Förutom standardbetonade Reference finns utrustningsalternativen Style, för komfort, och Sport – båda för samma peng. Som tillval finns bland annat en solcellsutrustad taklucka som sköter klimatanläggningen, diverse anslutningar till externa ljudenheter, navigator med 6,5 tums skärm och Bi-Xeneonstrålkastare som följer framhjulens rörelser.

Så har Seat med Exeo gett nytt liv i en modell som har mer att ge eller väckt liv i en zombie? Definitivt det första men kunderna blir kanske inte de som Seat haft fokus på från början. Det är en väl ihopskruvad kombi med ekonomiska fördelar för den som inte bryr sig om någon retas och säger att han eller hon kör ”en gammal DKW”.

Seat Exeo ST 1,8T

Pris
222 900 kronor.

Motor
Bensin. 4-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 5 ventiler per cylinder. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 81/86,4 mm, cylindervolym 1 781 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 700 r/min, max vridmoment 220 Nm vid 1 800 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänk.

Styrning
Kuggstång, elektrohydraulisk servo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel 11,2 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 205/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 467, bredd 177, höjd 145, spårvidd f/b 152/152. Tjänstevikt 1 460, maxlast ca 560, max släpvikt 1 400. Tank 70 liter.

Fartresurser*
0–100 km/h 9,6 s, toppfart 210 km/h.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,12, landsväg 0,63, blandad körning 0,81 l/mil. CO2 189 g/km.

Skatt
1 650 kronor.

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer