Provkörning av Seat Ibiza 1,0 TSI 5-D

Jag tycker att man som biltillverkare ska uppfylla vissa kriterier för att kunna kalla en bilmodell ny. Det gör inte Seat Ibiza, inte ens på långa vägar.

Första intrycket

Alltså, det är inget större fel på Seat Ibiza, det är bara det att den skänker noll nyhetskänsla och ser precis ut som tidigare. Att kalla den ny bil är helt enkelt inte rätt.

Ny bil

1/10

Prisvärd

6/10

Jag var på en provkörning av en faceliftad Seat Ibiza 2013. Då hade de bytt strålkastare fram. Nu var det dags igen och nu har de inte ens bytt någonting utvändigt. Samma gamla kaross som debuterade 2008.
Den ”stora” nyheten utvändigt är att du kan få dagsljus i form av LED-lampor till strålkastarna, men det kostar extra.
Det är därför helt förståeligt om du tror att vi använder oss av äldre bilder i denna provkörning, men detta är nya Seat Ibiza. Enligt spanjorernas sätt att se på saken.
Jag förstår att Seat inte är det mest vinstgivande företaget inom Volkswagenkoncernen även om det går bättre nu än på många är.

Interiört är material och mittkonsol omarbetade…

Interiört är material och mittkonsol omarbetade…

Inom två år borde det komma en helt ny Ibiza och då kan jag på sätt och vis fatta att Seat inte vill lägga ut en massa pengar på ny grill, stötfångare, huv och annat just nu.
Det är okej, men kalla den bara inte ny.
Och tramset om att de behåller den nuvarande karossen för att köparna gillar den så mycket är just trams. Hur vet de hur en modifierad Seat Ibiza hade tagits emot? Kanske ännu bättre.
Ibiza har i åratal varit Seats bäst säljande modell. Nu är den passerad av Leon som kommit i ny version. På riktigt. Föll polletten ned?

…men på exteriörfronten intet nytt.

…men på exteriörfronten intet nytt.

Det som är nytt på Seat Ibiza är att den är den enda utom VW som har företagets alla trecylindriga motorer. Alla på en liters cylindervolym och med 90, 95 eller 110 hästar. Det finns även en 1,2 turbo på 90 hk. Dessutom en diesel på 1,4 liter och 90 hästkrafter.
Jag gillar trecylindriga motorer. Tycker de har ett härligt orr då de varvas hårt och det måste de för att ge effekt. Vi fick bara tillfälle att köra den 110 hästar starka versionen (ersätter 105 hk) denna gång och även om den räcker till är den ganska tunn i botten.

Seat Ibiza 1,0 5-D

Dieselmotorn är dess raka motpol med ett härligt vrid i botten.
Interiören har försetts med mjukare material på instrumentpanelen och det är inte lika förskräckligt plastigt längre. Mittkonsolen är också en aning omarbetad för att kunna husera de nya luftkonditionerings- och infotainmentsystemsdelarna.
Det senare är av andra generationens Seat Easy Connect med tryckkänslig skärm som i kombination med Media Plus System och Navi System också får MirrorLink-uppkopplingsmöjligheter. På så vis kan man få flertalet funktioner i mobiltelefonen att speglas i infotainmentsystemet. Det finns även stöd för Android Auto och Apply CarPlay.

Seat Ibiza 1,0 5-D

Det tillkommer också nya klädslar i interiören och man kan välja på vågade saker som Bismuth som är en brun nyans och Velvet som är djupt lila. Det ser bättre ut än det låter.
Seatteknikerna har också varit och skruvat lite på stötdämpare/fjädring och styrning.
Det är bättre än det varit, i båda fallen. Jag vet, eftersom vi råkar ha en Seat Ibiza 2012 i familjen Kjellström. Men det är fortfarande långt ifrån bra, styrningen är alltjämt simmig i mittläget och känns för lätt i högre fart och hjulupphängningarna för veka.Då är ändå spanska vägar långt bättre än de vi har i Sverige.
Hur svårt ska det vara?
Om två år alltså en ny Ibiza igen, och då hoppas jag att den verkligen är det. Då är nuvarande Ibiza tio år gammal och en av de äldsta i bilparken.

Seat Ibiza 1,0 TSI 110 5-d

Pris
154 400 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/76,4 mm, cylindervolym 999 cm3. Max effekt 110 hk (81 kW) vid 5 000 r/min, max vridmoment 200 Nm vid 2 000 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk, krängningshämmare. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,0 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram, trummor bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 185/60 R 15.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd247, längd 406, bredd 169, höjd 145, spårvidd f/b 147/146. Markfrigång 15. Tjänstevikt 1 109, maxlast 491, max släpvagnsvikt 0. Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 292-847 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,2 s, toppfart 197 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,52, landsväg 0,38, blandad körning 0,43. CO2 99 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

Skoda Fabia 1,2 TSI
Skoda Fabia TDI 110 Style
Likvärdigt pris med Seat men i det här fallet helt ny inifrån och ut. Så borde Seat ha fått göra för pappa Volkswagen.

Pris: 154 200 kronor.


ford-fiesta-facelift
Ford Fiesta Trend Econetic 1,5 TDCI 95
En riktigt trevlig och körglad bil som kommer till ett bra pris oavsett om du vill ha tre eller fem dörrar, samma kostnad.

Pris: 150 800 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer