Provkörning av Seat Leon 1,5 eTSI DSG FR

När Volkswagen visar upp sina nya mellanklassbilar kör Seat allra sist ut ur garaget. Men vi gör fel om vi tittar bort och inte ägnar den spanska kusinen lite uppmärksamhet. Nya Seat Leon kan bli en tuff konkurrent inte bara för den lite dyrare Volkswagen Golf utan också för svenskarnas favorit, Skoda Octavia.

Det här är nytt!

Mildhybrid.
Precis som för syskonet Golf är 1,5-litersbensinaren basmotorn i utbudet och grunden i mildhybriden. Men när laddhybriden kommer byter Seat till den äldre 1,4-litersmotorn.
Uppkoppling.
Seats första bil som är helt uppkopplad mot internet.
Drivlinor.
Bensin, diesel, mildhybrid och laddhybrid. I kombiversionen får vi också se en gasversion.
Större.
Nya Leon har fått ett rejält tilltaget baksäte.
Instrumentering.
Ny digital instrumentering med en stor och snygg bildkärm i mittkonsolen.

Under våren har jag kört nya Volkswagen Golf med bensinmotorn på 150 hästkrafter och manuell växellåda samt samma motor i Skoda Octavia Combi. När vi provkörde nya Golf i vintras satt mildhybriddrivlinan under huven. Vi har alltså på relativt kort tid kört nya Seat Leons kompisar och konkurrenter i Volkswagengruppen. Därför är det med stor spänning jag sätter mig tillrätta i Seat Leon FR med hybriddrivlinan.

Vill du ha någon form av elektrifiering i din Seat Leon behöver du också välja en FR, den lite billigare Style har bara renodlade dieslar och bensinare. När Leon i kombiutförande kommer lite senare i år kompletteras paletten med motoralternativ också med en gasdriven bil, både i Style- och FR-version. Den sjustegade DSG-automatlådan, dubbel­koppling, är vi väl bekanta med efter många, många mil i Volkswagenbilar men det är alltid spännande att studera hur väl mjukvaru­avdelningen lyckats trimma in elmotorn och bensinmotorn.

Seat Leon 1,5 eTSI DSG FR

Foto: Patrik Lindgren

Styrningen är precis som i de andra MQB-bilarna direkt och följsam.

Första generationen av hybridbilar var lätt ryckiga i låga farter när de olika drivlinorna skulle samarbeta. Det har blivit mycket bättre men i kökörning mellan stillastående, ettan, tvåan och stillastående igen så märks det att växellådan har vissa problem. Det är en liten fördröjning av effekten och växlingarna uppåt och nedåt som inte finns i en bil utan elektrifiering. Det är också tydligt att energiåtervinningen arbetar effektivt då motorbromsen är kraftigare i eTSI än i vanliga TSI. Jag provar de olika körprogrammen men det är små skillnader mellan normal, eco och sport.

Seat Leon 1,5 eTSI DSG FR

Foto: Patrik Lindgren

Seat firar 70 år men kör mot en osäker framtid inom VW-koncernen efter att projektet med den lilla elbilen flyttats till Tyskland.

Mildhybridsystemet är det lite kraftigare på 48 volt och det märks att bilen kan köras mer på el än med hybridsystemen med mindre batterier och lägre effekt. Styrningen är precis som i de andra MQB-bilarna direkt och följsam men jag upplever Golfen som aningen lättare i ratten. Å andra sidan har Seat valt en aningen mjukare inställning för filkörningsassistenten som inte bråkar med mig lika mycket som i Golf och Octavia.

Seat Leon 1,5 eTSI DSG FR

Foto: Patrik Lindgren

De nya 1,5-litersbensinarna används för mildhybrider. I laddhybriden sitter den äldre 1,4-litersmotorn.

Överlag har ändå de nya TSI-motorerna, även med elektrifiering, en väldigt mjuk och behaglig gång på låga varvtal och med lågt motorljud i kupén. Är det något ljud som besvärar så är det vägljudet, speciellt på den ljusare lite knottrigare asfalten som finns på lite olika håll i Stockholm. Det här är gemensamt för alla de tre nya mellanklassbilarna från Volkswagengruppen.

Seat Leon 1,5 eTSI DSG FR

Foto: Patrik Lindgren

Närmare tio centimeter längre än föregångaren resulterar i bra med plats i baksätet.

Leon har växt nästan tio centimeter på längden där hälften kommer från en längre hjulbas. Det märks framför allt i baksätet där det finns riktigt bra med plats för mina långa ben när jag sätter mig bakom ”mig själv” på förarplatsen, jag är 188 centimeter lång. Men baksätet sitter lågt i bilen och sidorutorna bak är små vilket brukar betyda gnäll från de minsta i familjen. Är det vuxna som sitter bak så kan det komma klagomål på att sitsen lutar lätt framåt. Bra ändå att jag får in fötterna under förarplatsen.

Seat Leon 1,5 eTSI DSG FR

Foto: Patrik Lindgren

Seat kan tjäna som instegsbil för alla som ­drömmer om en dyrare VW Golf eller en Audi A3.

Bagageutrymmet rymmer däremot lika mycket som gamla Leon. Den knappa decimetern märks i kombins bagageutrymme som rymmer 30 liter mer än föregångaren.

Precis som i Golf och Octavia är instrumenteringen och förarplatsen omgjord. Framför föraren finns en stor 10,25-tumsskärm med all nödvändig information. Mitt på instrumentbrädan tronar en 10-tumsskärm med vacker, tydlig och skarp grafik. Skärmen är 8-tum är standard och 10-tummaren kostar 6 900 kronor extra, ja, sänkt till 3 900 kronor under introduktionen.

Seat Leon 1,5 eTSI DSG FR

Foto: Patrik Lindgren

I FR-version är det stilrent och snyggt på insidan. Notera de fina färgerna i bildskärmarna.

När Octavia fick de nya, fina rullvreden på ratten och Golf en ännu mer digital ­upplevelse ligger Leon lite mitt emellan. Av de här tre har jag faktiskt svårast för Golfens lite mer o­logiska och känsliga miljö. Octavian är allra enklast att lära sig men Leons fina färger i skärmen och i led-lamporna runtom i kupén imponerar. Riktigt bra är den förstärkta dödavinkelvarnaren i form av en led-slinga i dörren strax vid backspegeln.

Led-tekniken är en stor sak i alla Volkswagenkoncernens nya bilar. Led-lampor runtom ska skapa en ny upplevelse av bilen och ge bilen ett nytt uttryck. Framför allt blir vi en gång för alla av med de fula stora lyktorna som var populärt för 10-20 år sedan. Med ­minimala ljusramper runt bilen blir det mer plats för design och snygga linjer. Sen är det förstås fräckt att Leon lyser upp en Hola-dekal på marken när jag öppnar dörren.

Seat Leon 1,5 eTSI DSG FR

Foto: Patrik Lindgren

Kombiversionen sväljer mer men här i femdörrarsbilen får det plats lika mycket som i gamla Leon.

För att hitta fram till rätt Leon måste du lusläsa tillvalslistan och det är också här som du kan gå bort dig och tömma plånboken i onödan. Det är också bland de olika tillvalspaketen och utrustningen som Volkswagenkoncernen får till den verkliga prisskillnaden mellan Audi A3, Volkswagen Golf, Skoda Octavia och Seat Leon. Provkörningsbilen har ett grundpris på 276 900 kronor. Ett pris som sänkts 10 000 kronor under vårens introduktion.

Det händer inte så sällan att introduktionspriset blir kvar en längre tid. Det är till en början också rea på vissa utrustningspaket, som till exempel den större bildskärmen. Det fina förarassistentpaketet kostar 6 600 kronor. Led-belysningen, där Hola-skylten ingår, hela 9 000 kronor och den nödvändiga parkeringsassistenten 3 600 kronor. Provkörningsbilen får därmed en prislapp på totalt 342 400 kronor.

Seat Leon 1,5 eTSI DSG FR

Foto: Patrik Lindgren

Led-lampor ger bilarna personliga uttryck och vi slipper de stora feta lyktorna.

Vill du komma billigare undan finns 1,5 TSI utan elektrifiering. Då får du 130 hästkrafter, lägre bränsleförbrukning, lägre CO2-värde och ett lägsta introduktionspris på 214 900 kronor, utan extrautrustning och i Style-utförande. Där kanske vi har den allra mest prisvärda Seat Leon på marknaden 2020.

5 frågor

Per Brinkenberg – Seats märkeschef

Foto: Patrik Lindgren

Per Brinkenberg – Seats märkeschef

Leon kommer med flera olika drivlinor. Vilken tror ni kommer att sälja bäst i Sverige?
– Redan under hösten tror vi att våra plug-in hybrid modeller (eHybrid) kommer att bli ledande i volym. Vi ser nya Seat Leon Sportstourer eHybrid som Sveriges nya tjänstebil och folkbil.
Kombin kommer lite senare i år men med tanke på att kombibilar börjat tappa lite, vilken blir fördelningen kombi mot 5d i Sverige tror ni?
– Vi räknar med 60-65 procent kombi eller rättare sagt Sportstourer.
Kommer Leon att bli Seats bäst säljande modell i Sverige eller har suvarna tagit över nu?
– Under 2020 och 2021 kommer Leon vara nummer 1. Sedan räknar vi med att el-Born tar över 1:a platsen på pallen.
Ni har lyckats bra med privatleasing de senaste åren. Fortsätter den satsningen eller ska ni konkurrera på tjänstebilsmarknaden också?
– Vi fortsätter självklart med privatleasingsatsningen och vi är jätteglada över att vi har en hög lojalitet, att en befintlig Seat-ägare köper en ny Seat igen. Nu lägger vi till ett ben och det är försäljning till juridiska ägare, med bl. a. nya Leon, Tarraco eHybrid (PHEV) och våra fordonsgasbilar Leon TGI, Ibiza TGI och Arona TGI. Snart lanserar vi ju också Cupra Formentor, Cupras första helt egna modell, som också blir ett perfekt alternativ för tjänstebilsförarna.
Om jag får lov att fråga om Cupra också så undrar vi förstås när vi får provköra Cupra Leon?
– Till hösten kommer de första pressbilarna vara hemma i Sverige för provkörning.

Seat Leon 1,5 eTSI DSG FR

Foto: Patrik Lindgren

Det blir en räkneövning på utrustning för att se om Seat Leon blir ett bättre val för plånboken än VW Golf och Skoda Octavia.

Motoralternativ

Leon Style 5D
1,0 TSI 110 hk, 6 växlad manuell: 204 900 kr
1,5 TSI 130 hk, 6-växlad manuell: 214 900 kr
2,0 TDI 115 hk, 6-växlad manuell: 229 900 kr 2,0
TDI 150 hk, 7-växlad DSG: 261 900
Leon FR 5D
1,5 TSI 130 hk, 6-växlad manuell: 234 900 kr
1,5 eTSI 150 hk, 7-växlad DSG: 266 900 kr
2,0 TDI 150, 7-växlad DSG: 279 900 kr
1,4 eHybrid 204 DSG Laddhybrid: i. u. (säljstart i juni 2020)

Samtliga priser är introduktionspriser, ordinarie pris 10 000 kronor högre.

Seat Leon 1,5 eTSI DSG FR

Pris: Från 266 900 kronor.
Motor: Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor, 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Cylinderavstängning. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/85,9 mm, cylindervolym 1 498 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 000–6 000 r/­min, max vridmoment 250 Nm vid mellan 1 500–3 500 r/­min.
Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.
Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,2 meter.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum , däck 225/45 R17/ 225/40/R18.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 268, längd 437, bredd 180, höjd 144, spårvidd f/b 154/152. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 409 kg, maxlast i. u, max släpvagnsvikt 1 500 kg. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 380-i. u liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 8,4 s, toppfart 221 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,58 l/mil. CO2 135 g/km.
Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.
Skatt: 3 640 kronor per år de tre första åren därefter 888 kronor per år.

Rivaler

BMW 118d Automat

Foto: Daniel Kraus

BMW 118i aut
BMW har bytt till framhjulsdrift på 1-serien och kommer därmed ännu närmare sina rivaler vad gäller köregenskaper. Sen har BMW något sportigare alternativ att erbjuda.
Pris: Från 276 900 kronor.

Volkswagen Golf 1,5 eTSI DSG 2020

Foto: Glenn Lindberg

Volkswagen Golf 1,5 eTSI
Det går inte att undgå att jämföra syskonen i VW-koncernen där åttonde generationen av ikonen Golf presenterades sent 2019. Lite dyrare. Men är den därmed också lite bättre?
Pris: 299 400 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer