Första intrycket

Uppkäftig och snygg utmanare i Golf-klassen, som dessutom i mångt och mycket består av samma delar som Golf…
Designen är mycket hetare än tidigare Seat-vagnar, men vi får vänta till hösten med hetare motoralternativ. När 5000 r/min passerats är det roligt.

Basfakta

Pris
Ej fastställt (juli 2005)

Motor
4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,5. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1984 cm3. Max effekt 150 hk (110kW) vid 6000 r/min, max vridmoment 200 Nm vid 3500 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak multilänkaxel med fyra tvärgående stag.

Styrning
Kuggstång med elstyrd servo. Vändcirkel 10,7 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg 6,5 tum, däck 205/55 VR 16

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 258, längd 432, bredd 177, höjd 146 spårvidd f/b 153/152. Tjänstevikt ca 1400, maxlast ca 400, max släpvikt 1400 Tank 55 liter.

Fartresurser
Toppfart 208 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,4 s.

Bränsleförbrukning
Stad 1,2, landsväg 0,63, blandad körning 0,84 l/mil.


En uppkäftig och stilig spanjor

Snygg, sportig och med 150 hästar. Teknikens Värld åkte till Barcelona för att provköra nya Seat Leon. PeO Kjellström gillar den heta spanjoren.

Kliver ur flygplanet på Barcelonas flygplats. Hettan slår emot mig med sådan kraft att jag kippar efter luft. Termometern visar 30 grader celsius, klockan är bara elva på morgonen. Det torde vara Seat som beställt vädret eftersom det är här de ska presentera sin hetaste version, nya Leon.
Het i det att karossformen är djärvare än de tidigare modeller företaget släppt ut sedan Audi Brand Group etablerades för fem år sedan. Altea, Toledo och Leon är alla pennade av Walter dé Silva under mottot ”design som ger känslor”.
Efter att nära nog ha vomerat över Seat Toledos akterkastell känns Seat Leon befriande snygg, fräsch och sportig. Tuff coupé-design trots att det handlar om en femdörrarsbil. Uppkäftig front med stora nättäckta lufthål, läckra, dolda, bakre dörrhandtag vid c-stolpen. Ett koncept oblygt snott från Alfa Romeo. Inte förvånande eftersom mannen bakom Alfa 156, som var först med dolda övre bakre dörrhandtag heter – Walter dé Silva!
På Alfa 156 var handtagen gömda bakom dörren och kompletterades med svart lackering. Här är de placerade tillsammans med klarglas, som kommer att bli snyggt repigt vad det lider.
Överraskande nog kommer inte Leon med någon riktigt vass motor vid introduktionen. När bilen runt årskiftet, introduceras i Sverige kommer en 185 hk stark turbofyra att erbjudas, men det känns inte så märkvärdigt med tanke på bilens framtoning. Seat satsar på en sportig imagé, även om det inte märks i Sverige, och ska byta ut Toledo i VM för standardvagnar mot Leon. Och det är klart att Rickard Rydell måste ha en tjänstebil som passar!
Det är ingen märkvärdig gissning att det redan under 2006 kommer att presenteras hästkraftstinnare motorer. Källor inom Seat avslöjar att det kan bli uppåt 240 hästkrafter!
Här och nu kör vi en tvåliters 150 hästkrafter stark fyrcylindrig bensinmotor, 2,0 FSI. Leon kommer också att erbjudas med 102 hk i bensinutförande och 1,9 TDI på 105 hk, samt 2,0 TDI på 140 hk.
De svagaste motorerna, oavsett bränsle, får femväxlade manuella lådor. De starkaste, 2,0 FSI och 2,0 TDI, sex växlar och kan förses med automatlådor. I 2,0 TDI handlar det om den härliga DSG-lådan medan bensinmotorn får vanlig automat med sekventiell tiptronic-funktion.
Det räcker med att sätta sig bakom ratten på nya Seat Leon för att inse att den vill vara sportig och inget annat. Jag menar, centralt placerad varvräknare ser man oftast annars bara i bilar typ Ferrari, ja och Mini förstås. Stilig och städad interiör i övrigt också.
Vrider om startnyckeln, och Leon svarar med ett djupt basläte ur avgasröret. Duttar lite på gaspedalen och så där på låga varv låter motorn mullig.
Lovande!
Ut på spansk motorväg. Det är väl inget större fel på draget i motorn, men den behöver varvas ordentligt för att ge effekt.
Det beror på hur ingenjörerna på företaget valt att ställa in motorn som är av FSI-typ. Den går att justera för låg bränsleförbrukning och renare avgasutsläpp, eller för effekt och bra gasrespons. Seat har valt det förstnämna, Audi – till exempel – det senare.
Men vid 5000 r/min och där över börjar det hända saker, och vid 7000 r/min sjunger det gott i motorn. Då är det inte fråga om bas utan diskant. Det som slår mig är tystheten i bilen. I 140 km/h hörs inte ett vindsus värt att nämna, inte heller mycket av motorn. Däcksljudet är obefintligt, men det ska de spanska vägarna ha mer heder av än något annat.
Viker av motorvägen och in på krokiga bergsvägar. Dags att bekänna färg. Styrningen är mycket bra. Chassit knorrar inte det minsta trots rätt brutal behandling. Ingen ”död-fisk”-känsla. Okej, nu handlar det ”bara” om 150 hästkrafter och med knappt hundra till blir det en annan historia. Då måste det nog till en riktig differentialbroms i stället för den elektriskt styrda som nu sitter där.
Överlag får Seat Leon 2,0 FSI godkänt, både på landsväg och bergsväg. Det är egentligen inte förvånande eftersom det under karossen sitter i stort sett en VW Golf. Inom koncernen (Audi, Seat, Skoda och VW) pratar man inte längre om samma chassi utan om komponenter. De kan blanda och ge ganska friskt. Men i Leon luktar det mycket Golf med en ny, fyrlänkad bakaxel och aluminium-länkning till fjäderbenen fram. Och det är ju inget fel med det!
Seat Leon har, förstås, vuxit gentemot nuvarande modell. På längden med 13 cm, axelavståndet med närmare sju cm, bredden med knappt tre och höjden med två. Bagageutrymmet har svällt rejält, med en hel liter mera lastvolym.
Leon erbjuds i fyra olika utrustningsnivåer. Reference är den snikigaste men här finns avstängningsbart antisladdsystem (TCS), fyra krockkuddar och krockgardin för sidorna, 16-tum höga hjul vars däck har lufttrycksensorer, elstyrda främre sidorutor och backspeglar, fjärrstyrt centrallås, luftkonditionering och radio/cd med sex högtalare.
Den utrustningsnivån ingår i alla andra utföranden.
Sport har hårdare satt fjädring, sportstolar, läderklädd sportratt och lättmetallfälgar. Stylance är en lyxigare Reference. Lättmetallhjul, dimljus, automatisk luftkonditionering, bakre sidorutor elmanövrerade, farthållare, läderratt och så vidare.
Slutligen finns Sport-Up – en Stylance med hårdare fjädring, 17-tum höga hjul och sportstolar.
2,0 FSI går bara att få i Stylance eller Sport-Up utförande. Klenare 1,6 och 1,9 TDI går inte att beställa i Sport-Up. Annars är allt möjligt.
Priser är inte satta, men målsättningen är att Leon ska vara billigare än Altea som i dag börjar på 149900 kronor.
Seat Leon är en överraskande trevlig bekantskap, och det kan Seat Sverige behöva. Försäljningen går ”sådär” och man har i dagarna bestämt sig för att revidera priserna. Nedåt. Det borde de gjort för länge sedan. Hamnar Leon rätt i pris kan den göra gott för företaget.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Seat Leon 2,0 FSI.
NÄSTA Sveriges bästa småbil 2005