Det är väl lika bra att erkänna direkt. Jag gillar Seat Leon. Bra chassi, uppkäftigt utseende – förvisso också stötig och bullrig. Nu kommer en uppfixad version. Ännu bättre?

Första intrycket #32

Väldigt försiktiga förändringar, så små att det på ytan är svårt att se någon skillnad. Modellen var bra redan tidigare och har i alla fall inte blivit sämre.

Seat Leons utseende har fått många utmärkelser och man kladdar inte hur som helst med smink på ett redan tilltalande yttre.

Därför går Seat väldigt försiktigt fram med Leon 2009 – så försiktigt att ingen utom vår egen lilla bilnörd Anders Helgesson kommer att se skillnaden förrän den parkeras bredvid den gamla versionen.

Det handlar om millimeter när det gäller grillen och symbolen i dess mitt. Sak samma med strålkastare och bakljus samt stötfångare bak och fram. Bakrutan har blivit 35 millimeter högre för bättre bakåtsikt. Ny fälgdesign och ny form på ytterbackspeglarna fulländar förnyelsen.

Men under skalet har det jobbats mer. Seat har varit väl medvetna om att komfort inte har varit bilens starka sida och njurarna (på föraren) har fått en hel del stryk när bilen har pressats över ojämnheter i vägen. Det har man nu försökt råda bot på genom att montera tunnare krängningshämmare, mjukare fjädrar och nya stötdämpare.

 

Svårt att Säga om de har lyckats eftersom provkörningen avhölls på salsgolv i Madrid men det kändes faktiskt lite mjukare än tidigare utan att det för den skull gick ut över de fina vägegenskaperna. Att det fortfarande fanns liv kvar i fjädringen märktes när hjulen hittade en vägbula eller något annat hårt föremål.

En annan akilleshäl har varit ljudnivån, där säger sig Seat ha jobbat med isoleringen. Också detta resultat är svårt att bedöma på det fina underlaget, men jag har en vag känsla av att nya Leon inte kommer att upplevas som speciellt mycket tystare hemma i Sverige. Hoppas att jag har fel.

Nya motorer som kompletterar de redan befintliga kommer. Leon FR får 211 hästkrafter ur 2,0-litersmotorn i stället för 200 som tidigare.

Dieselversionen av FR har alltjämt 170 hästkrafter men har nu commonrail- teknik vilket betyder lägre bränsleförbrukning och mindre utsläpp.

På bensinsidan är 1,8 TSI med 160 hästkrafter ny. Den har sjuväxlad DSG som sköts med rattpaddlar. Båda FR-modellerna går också att få med DSG.

Interiört finner vi nya, snygga, tvåfärgade klädslar och en milt städad instrumentpanel.

 

En ny typ av elektroniskt styrd differentialbroms (XDS) ska hålla reda på hjulspinn vid start och i kurvor. Systemet jobbar i symbios med ESP. Hill Hold Control för lättare start i backe går att få som tillval.

Seat höjde sina Leonpriser i januari. De nya priserna för bilen som kommer efter sommaren är inte klara.

För att Seat ska klara av sin klättring på den svenska marknaden (de ökade 34 procent 2008 jämfört med 2007) får det inte bli någon kraftig ökning – helst ingen alls.

Läs mer

 

Seat Leon FR 2,0 TDI CR

 

Pris
235 900 kronor.
 
Motor
Diesel. 4-cyl rak, tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 81/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 4 200 r/min, max vridmoment 350 Nm mellan 1 750 och 2 500 r/min.
 
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda alt. sjuväxlad DSG (prestanda inom parentes).
 
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.
 
Styrning
Kuggstångstyrning med elservo. Vändcirkel 10,7 meter.
 
Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.
 
Hjul
Fälg 7 tum, däck 225/45 R 17.
 
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 258, längd 431, bredd 177, höjd 145, spårvidd f/b 153/150. Tjänstevikt ca 1 400, maxlast ca 490, max släpvikt 1 400. Tank 55 liter.
 
Fartresurser*
Toppfart 214 km/h.
Acceleration 0–100 km/h 8,2 (8,0) s.
 
Bränsleförbrukning*
Stad 0,69 (0,71), landsväg 0,44 (0,48), blandad körning 0,53 (0,57) l/mil. CO2 139 (150) g/km.
 
Skatt
2 977 (3 497) kronor.
 
* Enligt tillverkaren.

 


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer