Provkörning av Seat Leon SC TSI 180 FR

Seat är inte längre en spansk bulldog. Nya Leon SC FR är en byracka med drag av tysk rottweiler. Och det erkänner de så gärna!

Första intrycket

Seat Leon har gått och blivit mer tysk än någonsin. Djärvare penna och bättre prislapp än Golf. Konstigt att den inte säljer mer!

Spansk-tysk

8/10

Prisvärd

7/10

Jag får påminna mig själv flera gånger när jag snurrar runt på kurviga vägar i vin­distriktet nedanför Montserrat – jag kör Leon Sport Coupé. Inte en tredörrars Golf! Jag kör Seat, människa! Det står i deras broschyrer också, ”We are Spanish and German” och varför skulle de vilja förneka det? Nya Leon delar framvagn med nya Golf och Audi A3, Volkswagens så kallade MQB-plattform. Den planeras även att användas till nästa generation Passat och kommer givetvis spara in miljarder åt Volkswagen-gruppen.
Tillägget SC står för Sport Coupé. Helt enkelt tre dörrar i stället för fem, men Leon SC har även blivit 35 mm kortare mellan hjulen och fått 15 mm lägre markfrigång. Det krävs att du har Stålmannens supersyn för att se skillnaderna från vanliga femdörrars-Leon. ”Men hörrni Seat, varför försöker ni pracka på mig en bil som är mindre praktisk?”, kanske ni undrar. Jag med, vem köper den? Välutbildade sportintresserade singlar mellan 25 och 35 år med personlig image och ett teknologiskt intresse. Lämnar i princip enbart tennisoraklet Björn Hellbergs barn kvar. Må de köpa en Seat nu för bövelen! Till Sverige kommer enbart de två starkaste motorerna. 1,4-liters med 140 hästkrafter och 1,8 med 180. Leon SC går bara att få i FR-utförande – alltså läderratt, sportstolar, 17-tums lättmetallfälgar, kromat avgasrör, sportigare chassi. En fullpyntad julgran! Lite irriterande är dock att autobroms ännu inte finns. Kommer först vecka 45 till Leon, men finns ju redan i Golf som standard. Syskonrivalitet.

Värsta modellen, 180-hästaren, har en hjulupphängning där bak i form av multilänkaxel i stället för en halvstel. Motiverar prispåslaget på 16 000 en aning mer gentemot den svagare motorn men knappast något du märker i vanlig vardagskörning. Jag spättar på kring småvägarna ovanför Barcelona och nog gillar den varv alltid. Den mår som bäst över 5 000 varv, där är effektkurvan jämn och rapp. Bilen känns aldrig nervös. Inga oväntade turbokickar, bara ett jämnt flöde av kraft. Petar man i sportläget – som finns som standard i Leon SC – blir styrningen lite trögare, gasresponsen lite kvickare, och kring dörrarna tänds röd belysning och bilen skickar in mer motorljud i kupén. Ljuvlig musik, släng stereon. Till och med vår älgtestexpert Ruben Börjesson blev imponerad av vanliga femdörrars-Leon när den kördes genom älgtestet (det testet kan du ladda ned här) – 78 km/h! Oerhört kompetent för en bil i den här klassen.
Leon SC FR med värsta motorn, som lär blir bäst säljande, kostar 208 900 kronor. Samma bil med fem dörrar och FR-utrustning kostar bara 3 000 kronor mer, och det är den folk kommer att köpa. Sneglar man historiskt på andra märken och tittar in i spåkulan lär endast fem procent av de svenska köparna beställa sin Seat med färre dörrar. Förståeligt. Prispåslaget är ju nästan ingen­ting, om man nu inte låter designhjärtat styra i stället för förnufthjärnan. I slutet av året visas den viktiga Seat Leon ST – kombin, och till våren nästa år kommer Cupran! Förra versionen av Cupra hade 265 hästkrafter, och det snackas om att brorsan Golf R ska få hela 300, så nya Cupra får nog ”nöja sig” med cirka 285 hk. Det lämnar Sport Coupén med en viss pensionärsstämpel. Men egentligen, vad gör det? Och visst, om du nu i stället bestämmer dig för vanliga femdörrars Leon eller rent av Golf – andrahandsvärdet är ju trots allt bättre – så spelar inte det heller någon roll. Pengarna hamnar ändå i samma ficka.

Rivaler

BMW 118i
BMW 118i 3-dörrar
Alla motorjournalisters gullegris. Dyr i grundutförande, ännu dyrare med pynt. Bra chassi som bjuder på rolig körning, även med svagare
motorer.
Pris: 258 000 kronor.

Opel Astra GTC
Opel Astra GTC 1,6 Turbo ECOTEC
Mindre motor men samma antal hästkrafter som Leon. Hyfsat generös med lull-lullet – 18 tums lättmetallfälgar som standard.
Pris: 227 500 kronor.

Seat Leon SC TSI 180 FR

Pris
208 900 kronor, säljstart juni.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Turbo. Kompression 9,6:1. Borrning/slag 82,5/84,2 mm, cylindervolym 1 798 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 4 000–6 200 r/min, max vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 900 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram. 6-växlad manuell låda alt. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,2 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Plåtfälg/Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/45 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 261, längd 423, bredd 182, höjd 145, spårvidd f/b 154/151. Markfrigång 13. Tjänstevikt 1 168, maxlast 535, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 380 liter.


Fartresurser
Acceleration 0–100 km/h 7,5 s, toppfart 226 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 7,2, landsväg 5,3, blandad körning 5,9. CO2 137 g/km blandad körning.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 2 år.


Skatt
760 kronor per år.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer