Äntligen får Seat Leon fyrhjulsdrift. Bataljen mot koncernsyskonen Volkswagen Golf och Skoda Octavia blir därmed än mer intensiv.

Första intrycket

Komfortabel, praktisk och prisvärd. Med fyrhjulsdrift blir Seat Leon ST ett ännu starkare kort när det ska väljas familjebil. Ett pristillägg på 7 000 eller 10 000 kronor är rimligt för att slippa fastna i snön i vinter.

Skogsmulle

3/10

Prisvärd

8/10

Föregående ­generation Seat Leon som levde 2005 till 2012 var en spansk-tysk anrättning. Motorer och drivlinor delades med resten av Volkswagengruppen men skalbarheten i plattformen med resten av koncernen löpte inte hela linan ut. Till exempel kom Leon aldrig som fyrhjulsdriven.
Med introduktionen av nya Leon förra året visade sig bilen bli en tysk anrättning, mer bratwurst än paella. Egentligen är det endast kosmetiska detaljer som front, bakdel, sidospegelhus och interiör som skiljer Leon kombi från VW Golf kombi.
Vi på Teknikens Värld har tidigare hyllat nya Leon. En snyggare och billigare Golf, helt enkelt. Med delandet av MQB-plattformen, vilket bland annat betyder att avståndet från framaxel till gaspedal är exakt samma, blir skalfördelarna många. Därför finns sedan april månad fyrhjulsdrivna Leon hos din Seathandlare.
Fyrhjulsdriften kommer från tidigare svenska Haldex, sedan 2010 ägt av amerikanska BorgWarner. Den elektrohydrauliska lamellkopplingen av femte generationen gör att Leon i grundläget skickar nästan all kraft till framhjulen men vid behov även kan ge bakhjulen upp till 50 procent av kraften.

4Drive kallar Seat modellerna med drivning på alla hjulen, i Leons fall finns 4Drive endast till kombiversionen. Detta gör dock inte Leon till en terrängget eftersom markfrigången endast är 14,2 centimeter. Däremot kommer allhjulsdrivningen garanterat hjälpa dig ur en inplogad parkeringsficka eller upp för den branta backen till fjällstugan.
Fyrhjulsdriften har förstås ett pris. 7 000 kronor extra eller totalt 206 900 kostar 4Drive till den lilla dieselmotorn 1,6 TDI på 105 hästkrafter och maximalt vridmoment om 250 newtonmeter från 1 750 r/min. Enligt Seat ökar förbrukningen från 0,38 till 0,45 när drivningen sker på alla fyra.

Det andra motoralternativet är en större diesel, 2,0 TDI som levererar maximalt 150 hästkrafter och ett vridmoment om 320 newtonmeter från 1 750 r/min. Här är tillägget 10 000 kronor och då blir slutsumman 231 900 kronor. Förbrukningen höjs från 0,41 vid blandad körning till 0,48 liter diesel per mil. Bägge motorerna går endast att få med sexväxlad manuell låda.
Precis som i en vanlig Leon kombi är det lätt att hitta en bra körposition oavsett kroppskonstitution. Stolen har tillräcklig skjutmån i både längs- och höjdled samtidigt som ratten kan ställas tillräckligt i samma ledder.
Bagageutrymmet är stort och praktiskt för bilens storlek om vi tittar på utrymmet under lastgardinen och fönsterlinjen. Över denna linje hämmas lastlusten dock av den alltför flacka vinkeln på bagageluckan. Här är Octavias brantare vinkel bättre än kusinerna Golf och Leons mer sluttande linje.

Seat Leon ST TDI 150 4Drive

Pris
231 900 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,0:1. Borrning/Slag 81,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 3 500-4 000 r/min, max vridmoment 320 Nm mellan 1 750-3 000 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,2 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 427, bredd 182, höjd 146, spårvidd f/b 154/151. Markfrigång 14,2. Tjänstevikt 1 350, maxlast 570, max släpvagnsvikt 1 600. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 587-1 470 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,7 s, toppfart 211 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,58, landsväg 0,42, blandad körning 0,48. CO2 124 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, fri service 3 år.


Skatt
1 089 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Golf Sportscombi

Volkswagen Golf Sportscombi 4Motion 150 TDI
Samma bil med annat märke och lite annorlunda utseende. Är det värt 30 000 kronor att köra heltyskt istället för tysk-spanskt? Nej, säger vi.

Pris: 269 500 kronor.


Seat Leon X-Perience
Seat Leon X-perience
Fler motoralternativ, automatlåda och tuffare look med plastsjok på karossen har visat sig vara succéattribut tidigare, säkerligen blir det också det för Leon X-perience.

Pris: Okänt.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer