Seat Leon har blivit varmt mottagen i senaste inkarnation och nu är det dags för en ny med gummistövlar och terrängstuk. Succén kan mycket väl fortsätta.

Första intrycket

Likt en fågel Fenix har Seat rest sig ur askan och med Leon, oavsett version, gör de ett starkt avtryck i dagens bilpark. Kul för de hårt drabbade spanjorerna.

Terrängbil

4/10

Prisvärd

7/10

Det är ingen revolution över Seat Leon X-Perience. Tvärtom är det en väldigt vanlig modifiering av en redan tillgänglig modell som skett. Tänk Volvo V40 – Volvo V40 Cross Country och du förstår vad jag menar.
Det Seat har gjort i Martorell utanför Barcelona är att ta en Seat Leon ST med fyrhjulsdrift, höjt markfrigången med 27 mm, försett den med högre hjul, plasttillägg på skärmkanter och stötfångare samt monterat skyddsplåtar fram och bak. Och klistrat dit lite X-Perience logotyper i dörrinsteg och på bakstam.
Voilá, du har en helt ”ny” modell och kan håva in stålar på ett tämligen enkelt sätt eftersom den här typen av bilar är attraktiva på marknaden. Inte för att de är några bergsgetter men de klarar lättare terräng, ser lite fränare ut och det känns lite tryggare att åka i dem.

PEO-Seat-leon-x-perience

Playa-PeO sökte givetvis upp en strand i Spanien.

X-Perience är 20 kilo tyngre än en fyrhjulsdriven ST (kombi på Seat-spanska) och detta kommer sig i huvudsak av större hjul.
Leon har fem olika bilar på marknaden och värstingen Cupra har blivit
lite av ett eget modell-
namn. Andemeningen är att X-Perience skall bli detsamma. Av den anledningen kommer det redan till sommaren 2015 framhjulsdrivna versioner. Seat Sverige har inte bestämt sig än om de ska importera dem. Gör det säger jag. Det går att tjäna ännu mer pengar på en sådan och fler ”fyrhjulsdrivna” bilar än du tror rullar som enbart framhjulsdrivna. Bara utseendet gör att du luras tro det är fyrhjulsdrift, eller 4DRIVE som Seat väljer att kalla det.
Fyrhjulsdriften kommer från Haldex och är av senaste, femte generation. Erbjuder ingen form av lågväxel och är nästan aldrig aktiv vid normal körning.
Detta eftersom Leon X-Perience i grunden är framhjulsdriven och då rullar bara bakhjulen med. Men så fort ett av framhjulen tappar grepp kliver bakhjulen in och stöttar upp till så mycket som 50 procent.
Femte generationen Haldex är 1,4 kilo lättare än fyran men det bästa av allt är att den inte inkräktar på lastutrymmet vilket gör att X-Perience, liksom vanliga Seat Leon ST, är en duktig lastare. Från 587 till 1 470 liter ryms beroende på läget på baksätesryggarna.

Seat-Leon-X-Perience-023

Efter att i många år ha levt i dödsskuggans dal och bara Volkswagens goda vilja fått dem att överleva går Seat nu som tåget. De ökar på alla marknader, rejält.

Vi körde en ganska enkel, men ändå tuffare än vad de flesta råkar ut för, terrängbana och där hade Leon X-Perience inga som helst problem att ta sig fram. Jag tror förvisso att vi hade klarat banan med en framhjulsdriven version och vinterdäck också. Nu är det ju inte så att en köpare av Seat Leon X-Perience för runt 300 000 kronor kör direkt till en terrängbana utan den parkeras nog snällt och fint på en asfalterad garageuppfart i stället, där den liksom kan pinka in sitt eget revir i kvarteret.
Leon X-Perience säljs med fyra olika motor­alternativ. Tre dieselmotorer med 110, 150 respektive 184 hästar. Vi körde den sistnämnda som bara finns med DSG-låda och den tippas bli en av storsäljarna. Förståeligt då det är bra klipp i motorn och ändå en låg bränsleförbrukning och en av få så starka dieselmotorer (i en suv) med ett koldioxidutsläpp under 130 gram/km.
På bensinhorisonten så här långt skymtas bara en 180 hästar stark turbofyra som enligt den tekniska specifikationen ska klara sprinten 0-100 km/h på 7,2 sekunder.
Något jag synar, för trots angiven motoreffekt kändes bilen tämligen trött.
Seat Leon X-Perience kommer med stor sannolikhet att flyta med i Seats framgångsström. Och varför inte?
Det här är ingen bil som kommer att ta bilvärlden till högre höjder. Men det är en bra och ­kompetent, därtill bra prissatt, spanjor som väl utmanar etablissemanget i kategorin.
Det räcker långt.

Seat Leon X-Perience TSI 180 DSG6 4Drive

Pris
259 900 kronor, säljs nu, kundleverans december.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 82,5/84,2 mm, cylindervolym 1 798 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 4 500-6 200 r/­min, max vridmoment 280 Nm mellan 1 350-4 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda (DSG6).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,2 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 205/55 R 17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 263, längd 454, bredd 182, höjd 148, spårvidd f/b 157/151. Markfrigång 17,2. Tjänstevikt 1 486, maxlast 520, max släpvagnsvikt 1 490. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 587-1 470 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,2 s, toppfart 221 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,80, landsväg 0,56, blandad körning 0,65. CO2 150 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, fri service 3 år.


Skatt
1 020 kronor per år.

Rivaler

Volvo V40 Cross Country T5 AWD

Foto: Glenn Lindberg

Volvo V40 T4 Aut Cross Country
Den svenska utmanaren till bensinalternativet hos spanjorerna. Exakt lika många hästkrafter men drygt 30 000 kronor dyrare.

Pris: 291 900 kronor.


Skoda Octavia Scout
Skoda Octavia Scout TSI 180 4X4
En systerbil från samma koncern och de delar många komponenter under skalet. För den som prioriterar att kunna lasta mycket.

Pris: 264 500 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer