Provkörning av Seat Mii 1,0 MPI 60 hk

Det började med Aygo, C1 och 107. Tre i stort identiska småbilar. Nu apar VW-koncernen efter och tillverkar tre nästan oskiljbara småbilar. Här är Seats variant – Mii.

Första intrycket

Den ser snäll ut och den trecylindriga motorn ger mig bra vibbar. Den är stark och lågvarvig och låter härligt. Dessutom är lilla Mii bekväm – och tro det eller ej – rymlig.

Citychic

9/10

Prisvärd

7/10

Du skulle lika gärna kunna läsa artiklarna som mina kollegor Mikael Stjerna och PeO Kjellström skrivit om Volkswagen Up. De har nämligen skrivit varsin provkörning av samma bil, men vid olika tillfällen.
För att skriva något annorlunda så ska jag klaga på Volkswagen. De visade sitt koncept Up för flera år sedan, på Tokyo-salongen för fyra år sedan om jag inte missminner mig, och då satt motorn bak och drev bakhjulen. Ungefär samma koncept som Smart Fortwo med den skillnaden att Up är fyrsitsig. Kul, tänkte jag, äntligen händer det något omdanande, om man förtränger urfolkan – Typ 1.
Men Volkswagen (som bestämmer över Seat och Skoda) fegade ur. Det skulle bli för dyrt, sa de.
En helt ny plattform måste till och det kostar miljarder att utveckla. Ursäkta mig Volkswagen, men ni ligger knappast på ruinens brant.
Ni rullar bara på i gamla hjulspår. Ni verkar knappast låtsas om att ni byggt Lupo eller för den delen Arosa. Vad har hänt? Inte mycket kan jag meddela. Förutom då att nya Arosa, förlåt Mii, är säkrare, men det är en naturlig utveckling. Annars är det samma gamla koncept – motor fram, framhjulsdrift och en billig, enkel bakaxel. Och det fungerar jättebra, det är inte det, men det ger inget mervärde. Varför köpa en av era bilar när det finns andra nästan lika bra och billigare?
Antagligen valde ni bort bakhjulsdrift inte på grund av kostnaden, utan därför att det skulle uppfattas som alltför okonventionellt. Folk skulle bli skraja att köpa en bakhjulsdriven bil, som lättare kan komma i sladd.

Okej då, Seat Mii är en jättebra och trevlig småbil och är även den utrustad med City Safety Assist (som tillval), alltså det automatiska bromssystemet som jobbar i upp till 30 km/h. Fem stjärnor i Euro NCAP och allt är frid och fröjd. Men den är inte ny under solen.
Jag gillar små bilar. De är kul att köra, smidiga, okomplicerade, lättparkerade, snåla på resurser, billiga – och till och med bekväma. Att Mii och dess syskon är de bästa just nu råder inget tvivel. Till Sverige kommer den i sommar men priserna är inte satta. Det verkar som om de bevakar varandra och ingen vill vara först ut med priser. Seat Mii kommer att finnas i två varianter. Antingen Reference med 60 hästkrafter eller den merutrustade Style med 75 hästkrafter. Personligen tycker jag att skillnaden mellan motorerna är hårfin och den på papperet svagare duger utmärkt.

Står du i valet och kvalet? Läs även provkörningarna av syskonbilarna Volkswagen Up och Skoda Citigo.

Rivaler

Skoda Citigo
Skoda Citigo
Rivaliserande koncernsyskon med i stort sett bara vissa visuella detaljer som skiljer.
Pris: från 102 800 kronor.

 

Volkswagen Up
Volkswagen Up
Rivaliserande koncernsyskon med i stort sett bara vissa visuella detaljer som skiljer.
Pris: från 106 900 kronor.

Seat Mii 1,0 MPI 60 hk

Pris
Från 95 500 kronor.


Motor
Bensin. 3-cyl rak tvärställd, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/76,4 mm, cylindervolym 999 cm3. Max effekt 60 hk (44 kW) vid 5 000–6 000 r/min, max vridmoment 95 Nm vid 3 000-4 500 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak halvstel axel med längslänkar.


Styrning
Elektrisk kuggstångstyrning. Vändcirkel 9,8 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system. Aktivt antisladdsystem.


Hjul
Fälg 5 tum, däck 165/70 TR14. 


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 241, längd 355, bredd 164, höjd 149, spårvidd f/b 143/142. Markfrigång 14,4. Tjänstevikt ca 930, maxlast ca 360, max släpvikt 0. Tank 35 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 251–951 liter.


Fartresurser*
Toppfart 160 km/h. Acceleration 0–100 km/h 14,4 s.


Bränsleförbrukning*
Blandad körning 0,45 l/mil. CO2 105 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år.


Skatt
0 kronor de fem första åren.


* Tillverkarens uppgifter.

Visa kommentarer