Provkörning av Skoda Citigoe iV

Det tjeckiska bilmärket fick vänta länge på att lansera sin allra första elbil. I princip sist ut från den väldiga Volkswagensfären blir Citigoe iV Skodas el-pionjär, även om tekniken är identisk som hos Volkswagen e-Up och Seat Mii electric. Vi tar pulsen på det lilla elskåpet i platta Nederländerna.

Det här är nytt!

El
Fossilmotorn är kastad på tippen och ersatt av en 83 hästkrafter stark elmotor som är kopplad till enväxlad växellåda.
Batteri
Liksom VW e-Up får Citigoe iV förstorat litiumjon-batteri på 36,9 kWh. Räckvidd 26 mil.
Facelift
Ytterst lätt ansiktslyft gör att modellen håller i ännu några år.
Pris
5 200 kronor billigare än trillingsyskonet VW e-Up, men Seat Mii electric kostar ytterligare 4 500 kronor mindre!

Nederländernas högsta kulle – bergstopp är att ta i – heter Vaalsberg (322, 7 meter över havet) och ligger vid landets södra trerikspunkt som vetter­ mot Belgien och Tyskland. Men där är vi inte. I stället har jag strandat vid Haags blåsiga linjer som vetter ut mot Nordsjön och mina avverkade höjdmeter har mer varit av negativ art.

Bottennappet är 6,7 meter under havsnivån i samhället Zuidplaspolder nordost om Rotterdam. Området är omslutet av diken som utgör en artificiell hydrologisk landskapsbildning. Hela 26 procent av marken i Nederländerna ligger under havsnivån. De minimala höjdskillnaderna gör sig utmärkt för en liten eldriven småbil att sno runt med mellan alla små och större samhällen. Någon egentlig vildmark får man se sig om efter.

Skoda Citigoe iV

Foto: Skoda

Accelerationen i låga farter är utmärkt rask, men även 0-100 km/h på 12,3 sekunder är acceptabelt i dessa kvicka Tesla-tider.

Skoda Citigoe iV heter den lilla blå lådan och liksom trillingsyskonen Volkswagen Up samt Seat Mii kommer modellen enbart finnas med elmotor, tidigare bensinvariant stryks helt. I samband med att den fossila drivlinan ersätts har den elektriska setts över och trimmats ytterligare.

Den härligt chosefria lådformade karossen premiärvisades redan på Frankfurtsalongen 2007 – de tre samproducerade NSF-modellerna (New Small Family platform eller ”typ AA” samt ”PQ12”) började tillverkas 2011 – men designen är fortfarande fräsch. Ett ytterst milt facelift håller i formen ytterligare några år.

Skoda Citigoe iV

Foto: Skoda

Utspärrad text på Skoda-emblemet och ”iV” röjer eldrivna Citigo-e. Elmotor på 83 hästkrafter är enda drivlinealternativet.

Nyligen lanserade Volkswagen ID.3 baseras på nya plattformen MEB (Modularer E-Antriebs-Baukasten) och kommer snart få stort genomslag även hos Skoda. I väntans tider är Citigoe iV inget dåligt alternativ. 83 hästkrafter räcker till hos lill-Skodan även om den lagt på sig lite extra batterikilon, tjänstevikten är nu 1 235 kilo. Accelerationen i låga farter är utmärkt rask, men även 0-100 km/h på 12,3 sekunder är acceptabelt i dessa kvicka Tesla-tider. Toppfarten är begränsad­ till 130 km/h vilket inte stör alls här i plattlandet.

Skoda Citigoe iV

Foto: Skoda

Instrumenteringen följer Citigos minimalistiska form. Navigering sköts via sammanlänkad mobiltelefon (Android/Apple).

Växellådan EQ210-1P har tre körlägen, Normal, Eco och Eco+. Elförbrukningen i Eco+ uppges till 1,48 kWh/mil vilket ger en teoretisk räckvidd på 26 mil. Men normalt körd, med påslagen klimatanläggning och speldosa skyndar på elektronernas fart genom drivlinan­ – räkna med knappt 20 mil i verkligheten vilket­ ändå är godkänt. Med snabbladdare CCS (upp till 80 procent batterikapacitet) ”tankas” Citigoe iV på en timme. Burkigheten hos konstruktionen finns där, men på ett (h)ärligt vis.

Provkörning: Skoda Superb iV Combi

Sittkomforten i framstolarna håller inte för storvuxna personer, svankstödet är alltför svampigt, även om själva utrymmet räcker till. Baksätet är upprätt som en kyrkbänk och det hjälper om de två passagerarna är under medellängd. Sidofönstren bak kan liksom tidigare endast öppnas­ i bakkant, inte vevas ner i dörrbladet. Batteripaketet inkräktar inte på innerutrymmena. Bagageutrymmet är i knappaste laget även i förhållande till bilstorleken. Som stadsbud-, andra- eller företagsbil känns ändå konceptet med eldriven Citigo gjutet.

Skoda Citigoe iV

Foto: Skoda

Tanklocket har förvandlats till laddlucka. Med CCS snabbladdning fixas 80 procent på en timme.

Tänk på att priset-på-gatan minskas med 60 000 kronor i samband med statens rådande skattebonussystem, pris till kund blir 208 400 kronor. Men kom ihåg: Att köpa ny elbil år 2020 kan på pappret verka helt rätt, men tekniken pinnar på i raketfart och efter fem års ägande lär Skoda Citigoe iV inte kännas lika frisk som yrvindarna som drar in från Nordsjön.

Skoda Citigoe iV

Pris
268 400 kronor, säljs nu.


Motor
Elmotor 83 hk (61 kW), vridmoment 212 Nm, batteri litium-jon, 36,8 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 9,8 meter.


Bromsar
Skivor (ventilerade) fram, trummor bak. Antisladdsystem.


Hjul
Aluminiumfälg. Fälgbredd 6,0 tum, däck 185/50 R15.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 242, längd 360, bredd 163, höjd 148, spårvidd f/b 143/142, markfrigång 14. Tjänstevikt 1 235, maxlast 295, max släpvagnsvikt 0. Bagagevolym (VDA-liter) 250–923 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 12,3 s, toppfart 130 km/h.


Bränsleförbrukning
Elförbrukning blandad körning 1,48 kWh/mil. CO2 0 g/km. Räckvidd 26,0 mil.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

Renault Zoe 2020

Foto: Patrik Lindgren

Renault Zoe R110
Hela 52 kWh och en teoretisk räckvidd på 38,5 mil. Finns även som starkare R135-version. Zoe går också att köpa inklusive enbart batterihyra, då är startpriset 274 990 kronor och hyra från 749 kr/mån. Pris: 354 990 kronor.

Volkswagen e-up!

Foto: Volkswagen AG

Volkswagen e-Up
”Originalet” till Citigo-e, bilarna byggs på samma fabrik i slovenska Bratislava. Prisskillnaden på 5 200 kronor lär betala tillbaka sig i form av säkrare andrahandsvärde.
Pris: 273 600 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer