Provkörning av Skoda Fabia 1,2

Basfakta

Teknik
R3, 1198 cm3. 54 hk vid 4750 r/min, 106 Nm vid 3000 r/min. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Skivbromsar fram och bak, låsningsfria.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 246, längd 396, bredd 165, höjd 145. Tjänstevikt 1140, maxlast 440, släpvikt 800. Tank 45 l.

Fartresurser*
Toppfart 150 km/h, 0-100 km/h 18,4 s.

Bränsleförbrukning*
Blandad körn 0,59 l/mil.
*(enl. tillverkaren)

Går bra på bara tre burkar

Volkswagen-koncernen blandar och ger. Den trecylindriga ekonomimotorn som redan lanserats i Volkswagen Polo hittar nu ett hem under huven även på systermodellen Skoda Fabia – helt logiskt eftersom den lilla maskinen faktiskt utvecklats hos Skoda i Mladá Boleslav.
Däremot är de tjeckiska stötstångsmotorerna på väg ut. Kvar av dem är tills vidare bara 68 hk-versionen.
Den trecylindriga modellen kallas 1,2 HTP (High Torque Performance, alltså ett skryt om effektivt vridmoment) och väntas inte till Sverige förrän efter årsskiftet. Den skall då bli Skodas så kallade instegsmodell med ett pris helst inte över 90000 kronor.
Fabia har fått beröm för sina utrymmen, komfort och inte minst vägegenskaper. Men hur fungerar det med bara tre burkar och 54 hk? Inte så tokigt faktiskt. Accelerationen är inte direkt bländande och på höga varv bleknar temperamentet. Däremot surrar bilen piggt på mellanvarv (bästa vridmoment vid 3000 varv). Cylindervolymen är ganska väl tilltagen med 1,2 liter och för att motverka vibrationer har motorn försetts med en balansaxel som arbetar mot vevaxeln. Tvåventilteknik har valts med tanke på segdragningsförmågan.
Maskinen går tyst och mjukt, till och med i 140 km/h på motorväg. Den väsnades faktiskt aningen mer i 120. Fast motorväg är knappast rätt miljö, motorn får jobba på och bränsleförbrukningen ökar märkbart. 0,59 l/mil i blandad körning är mer tilltalande. Till och från jobbet och stormarknaden är ungefär vad en så här anspråkslös maskin är tänkt för.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer