Provkörning av Skoda Fabia 1,2 HTP

Första intrycket

Varvglad och tillräckligt segdragningsstark trecylindrig maskin är ett utmärkt val i lättlyft utgåva av en av marknadens aboslut bästa småbilar. ESP kan dumt nog inte beställas till denna Fabiamodell.

Basfakta

Teknik
R3 1198 cm3, 64 hk vid 5400 r/min, 112 Nm vid 3000 r/min. Framhjulsdrift, 5-växlad manuell.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 246, längd 397 (423) bredd 165, höjd 145. Tjänstevikt 1130-1220 (Combi +35), maxlast 350-440. Tank 45 l.

Fartresurser
Toppfart 160 km/h, 0-100 km/h 15,9 s.

Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,59 l/mil.


Trivsam treklang

Trecylindriga bilar finns det inte många av. Skodas bidrag är absolut värt att prova, den lilla maskinen har kul ljud och oväntad arbetsförmåga.

Efter några års produktion och stor framgång i småbilsklassen får Skoda Fabia lätt make up. Nya stötfångare, ny grafik på instrumentrundlarna, ny struktur på panelens ovansida, utfällbar mugghållare à la Saab 9-5, nya ljudanläggningar, nya baklampor (förvillande lika de gamla), nya klädslar – den borne Skoda-spottern får mycket att hålla reda på men förändringarna har skett diskret.
Den trecylindriga 64-hästaren 1,2 HTP (High Torque Performance, ung. ”högt vridmoment”) är mest såld bland programmets 18 grundmodeller (där för övrigt sedanmodellen utgått). En kul maskin, den vaknar med ett ganska oroväckande ljud som snabbt övergår i ett glatt vinande, som sutte det en sordin i avgassystemet. Motorn arbetar nästan fritt från vibrationer och har förvånande segdragning för sin ringa effekt. Varvvillig är trepiparen också och den som vill prova hur en verkligt exakt växellåda ska kännas kan kolla i den här bilen – precisionen är rent otrolig.
Bränsleförbrukningen förbryllar. Bilen kräver mycket gaspedal för att ge sitt allra bästa och då stiger törsten snabbt. Enligt färddatorn hamnade vi på 0,75 l/mil under provperioden, notervärt är att bilen (enligt samma dator) ibland drar mycket mindre på fyran än på femman. Snålkörning utvecklar sig därför snabbt till en sport, inte så dumt. Bilen i övrigt är helylle rakt igenom; välgjord, rymlig, utan trams. Men gör ESP till standard.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer