Fabia är en guldkalv för Skoda. Förra året såldes 264 373 exemplar trots att modellen har några år på nacken. Nu är det dags för en uppdatering.

Första intrycket #121

I väntan på en helt ny Fabia får bilen effektivare motorer och en lättare facelift. Det känns som den därmed håller ett par år till.

Skoda Fabia har fått vänta länge på en ny bottenplatta och får vänta ett par-tre år, när en helt ny Fabia presenteras, innan den får ta del av den senaste (läs nya Polo) chassitekniken från Volkswagen­gruppen.

Det behöver inte vara helt av ondo. Nuvarande Fabia rullar fint längs vägen och den faceliftade som kommer i maj är förstås inte sämre. Som brukligt när det handlar om en facelift går tillverkaren ganska varligt fram. Något måste hända, annars tappar försäljningen fart, men det ska helst inte kosta så mycket.

Skoda Fabia har fått ny grill och nya strålkastare. Tjeckerna har helt enkelt försökt få Fabia att se bredare ut i fronten vilket gör att den ser lägre ut trots att höjden är densamma. Stötfångaren är också ny, liksom motor­huven.
På insidan har det blivit bättre material och Fabia känns väl så premium (nåja) som exempelvis Polo.
Klickar du för
navigationssystem på tillbehörslistan får du ett betydligt mer avancerat system än tidigare. Det levereras av Amundsen och har pekfunktion. I handskfackets nedre del finns uttag för iPod, USB eller vad du nu laddat ned din musik på.
Allt väl så långt, men det är på motorsidan de stora förändringarna sker. Skoda får nu tillgång till VW:s modernaste teknik.

Globalt sett erbjuds sju bensin- och fyra dieselmotorer. Alla kommer tack och lov inte till Sverige.
På bensinsidan erbjuds i Sverige tre motorer, samtliga på 1,2 liter! Men de har förstås olika effekt.
Den svagaste är en trecylindrig MPI med 70 hästkrafter. Nya storsäljaren väntas bli 1,2 TSI med 86 hästkrafter medan motorn med samma namn fast 105 hästkrafter blir mer marginell. Den sistnämnda erbjuds även med 7-växlad DSG-låda, annars handlar det om femväxlat manuellt.
Vi provkör den 86 hästar starka versionen vilken är fullt tillräcklig. Ingen sportmotor men den går tyst och är förbluffande vibrationsfri.

I dagsläget (vid provkörning) drar bilen 0,52 liter milen vilket ger ett koldioxid­utsläpp på 121 gram per kilometer vilket inte är optimalt för Sverige med tanke på miljöklassningen. Skoda hyser dock förhoppningar om att fintrimma bilen så den kommer under gränsen 120 gram.
Även på dieselfronten erbjuds tre motorer – även de lika stora. 1,6 liters cylindervolym, partikelfilter och common rail-teknik. Trots att de har effektuttag på 75, 90 respektive 105 hk anges bränsleförbrukningen i samtliga fall till 0,42 liter milen blandad körning och 109 gram koldioxid i utsläpp. Det är möjligt tack vara det höga vridmomentet som gör att i en EU-cykel blir det ingen skillnad, men vänta tills du avviker från den och börjar gasa!

Fabia Combi och höghussyskonet Roomster får också en facelift inklusive motoralternativ. Dessutom kommer samtliga karossvarianter erbjudas i skogsmulleutförandet Scout.
Inga priser definitivt klara men Skoda utlovar små eller inga pris­höjningar alls.
Galapremiär i mitten av maj. 3 000 bilar sålda bilar är målet för 2010.
Fabia RS kommer efter sommaren.

Skoda Fabia 1,2 TSI

Pris
Ej fastställt.

Motor
Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 71,0/75,6 mm, cylindervolym 1 197 cm3. Max effekt 86 hk (63 kW) vid 4 800 r/min, max vridmoment 160 Nm vid 1 500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak halvstel axel med dubbla längsgående stag.

Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,0 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 5 tum, däck 165/70 R 14. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 245, längd 400, bredd 164, höjd 150, spårvidd f/b 143/143. Tjänstevikt ca 1 116, maxlast ca 530, max släpvikt 1 000. Tank 45 liter.

Fartresurser*
Toppfart 177 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,7 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad i.u, landsväg i.u, blandad körning 0,52 l/mil. CO2 121 g/km.

Skatt
675 kronor per år.

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer