Tredje upplagan av Skodas småbil Fabia är här, och precis som väntat är den lite rymligare, lite säkrare och lite bättre än tidigare. Erik Wedberg styr mot Atlantkusten för att ta reda på om det också finns mer liv i nya Fabia.

Första intrycket

Nya Fabia gör precis vad som förväntas av den. Den har lite mer säkerhets- och bekvämlighetsutrustning och är rymligare och tystare men innebär ingen revolution för Fabia-namnet.

Skojig

4/10

Prisvärd

8/10

Det kan inte vara lätt att vara en ny bil­modell i den stora Volkswagen-koncernen. Likt en nyfödd björnunge måste man ha vassa tänder och slåss om sin position i kullen. Och likt en Spice Girl i början av 1990-talet måste man jobba hårt på sin image. Någon måste vara Sporty Spice, någon annan ska vara Posh Spice. Så långt inga problem, i Volkswagen-koncernen tas de rollerna av Seat respektive Volkswagen. Men vilken roll har Skoda?
Av fullt förståeliga skäl fanns ­aldrig någon Budget Spice och inte heller inom Volkswagen-gruppen finns längre något uttalat budgetalternativ. Vid nylanseringen under mitten av 1990-talet framhävdes Skoda som ett lågprisalternativ till Volkswagen men sedan dess har det tjeckiska märket gjort en klassresa utan motstycke. På några få år har Skoda-bilarna nått samma kvalitets-, design – och snudd på samma prisnivå som Volkswagen (Posh Spice). Därmed ställs man också inför en identitetskris.

Skoda Fabia 1,2 TSI

Erik Wedberg och Fabia njuter av den portugisiska kvällssolen.

Nya Skoda Fabia är först ut av Volkswagens nya B-segmentbilar som byggs på den modulära MQB-plattformen. Den kommer att följas av Seat Ibiza och Volkswagen Polo. Spanjoren blir som vanligt det ”eldiga” alternativet med sportigare design medan Polo blir några tusenlappar dyrare och får mer flärd och premiumkänsla.
Nya Fabia då, hur lanseras den? Skoda-folket har aldrig varit känt för att krångla till det och så inte heller här vid lanseringen i Portugal. Nya Fabia lanseras med slagorden ”Simply more car”. Mer bil, helt enkelt. Flummigt värre, eller sakligt och torrt?

Skoda Fabia 1,2 TSI

Nya Fabia är lägre, kortare och bredare än föregångaren och känns som en mer vuxen bil.

PR-människorna som har tagit fram slagorden ”Simply more car” som en fortsättning på Skodas märkesslogan ”Simply Clever” ser dock ut att ha torrt på fötterna. På pappret har Fabia helt enkelt blivit lite mer bil, och det dessutom i en mindre förpackning.
I stället för att, som många konkurrenter, växa på alla ledder har Fabia krympt en aning. Nya Fabia är en knapp centimeter kortare, tre centimeter lägre och tre centimeter bredare än utgående, andra generationen Fabia. Det är marginella skillnader, men tillsammans med den nya designen som bär stora likheter med Octavia och Rapid får det nya Fabia att se betydligt mindre ut än tidigare. Trots att formatet är något mindre har innerutrymmena ökat. Passagerarutrymmet är en knapp centimeter längre och två centimeter bredare medan bagageutrymmet har ökat med 15 liter till totalt 330–1 150 liter.
Av detta märks dock lite bakom ratten i nya Fabia. Här tänker man mer på den nya inredningen som går i samma stil som nya Octavia och också håller samma höga kvalitetskänsla. För att vara en så liten och lätt bil känns Fabia väldigt väl hopskruvad. Tyst är den också. De portugisiska kustvägarna är visserligen slätare än mitt vardagsrumsgolv men varken vindbrus eller motorljud stör ens i höga farter. Det verkar inte som att Skoda har snålat på ljudisoleringen.

Skoda Fabia 1,2 TSI

Stramt, välbyggt och lite dystert i nya Fabia. Instrumentpanelen kan fås i många färger.

Ändå har Fabia blivit en betydligt lättare bil. I sitt allra lättaste utförande med den trecylindriga bensinmotorn 1,0 MPI väger Fabia strax under 1 000 kilo, vilket är omkring 65 kilo lättare än närmast jämförbara Fabia ur föregående generation. Det kan vi tacka MQB-plattformen för. Den nya konstruktionen är helt enkelt smartare utformad och det är inga avancerade material som har gjort Fabia lättare.
Med den provkörda 1,2-litersbensinaren väger Fabia omkring 1,1 ton och känns lätt och alert i kurvorna. 90-hästarsmotorn har inga som helst problem utan upplevs som riktigt stark över nästan hela registret. Men den är framför allt tyst och vibrationsfri. På tomgång är det svårt att avgöra om den är i gång eller inte och först under hård acceleration tränger motorljudet in i kupén.
1,2 TSI är en av tre bensinmotorer och den förväntade storsäljaren. Strax under finns trecylindriga 1,0 MPI med 75 hästkrafter och starkast är 1,2-motorn i 110-hästarsutförande. I dieselväg finns endast en trecylindrig motor på 1,4 liter som kan fås med effektuttagen 75, 90 och 105 hästkrafter. Dubbelkopplingslåda finns till 110-hästarsbensinaren och 90-hästarsdieseln.

Det är ingen idé att försöka pressa Fabia till några känslouttryck, den går helt enkelt tråkigt men tryggt, bra med lugn styrning och lugna karossrörelser. Vi lägger i stället fokus på att hitta alla detaljer som ligger till grund för påståendet ”Simply more car”. Den största och viktigaste nyheten är att Fabia får standardmonterad Front Assistant i Sverige. Det är ett radarbaserat system som gör föraren uppmärksam på kollisionsrisk framåt och går in och bromsar om föraren inte gör något. Man kan också, mot extra pengar, få parkeringsvarnare fram och bak, nyckellöst system, regnsensor och panoramaglastak.

Skoda Fabia 1,2 TSI

Bagageutrymmet är rymligare än tidigare och tillhör de större i klassen. I tanklocket finns en isskrapa precis som i Octavia.

En annan nyhet är att Skoda har anslutit sig till Mirrorlink som är ett system för att koppla ihop mobiltelefonen med bilens infotainmentskärm. Man ”speglar” helt enkelt innehållet i mobilen till bilens skärm. Det är en fenomenalt enkel och genial tanke men funktionen är avhängig mobiltelefonens prestanda, bilskärmens kvalitet och inte minst vilka program som körs i mobilen. Vi kan lita på att de allra flesta stora appar kommer att anpassas till både Mirrorlink och Apples motsvarighet Carplay men under provkörningen har Skoda valt att låta navigeringen skötas av en app som heter Sygic som fungerar riktigt dåligt. Mirrorlink och Carplay kommer att revolutionera infotainmentsystemen i nya bilar men det blir bara bra när man använder bra appar.

Det är svårt att säga emot PR-maskineriet som manglar på om ”mer bil”. Nya Fabia sammanfattas helt enkelt bäst som att man får lite mer bil för pengarna än tidigare. Men det går inte att bli kvitt suget efter att lyfta upp den lilla bilen i backspeglarna, ruska om den riktigt ordentligt och få den att släppa loss, att visa i alla fall en tillstymmelse till personlighet eller fritänkande. Att kunna sätta avvikande färg på taket och backspeglarna och tala om tusentals olika möjliga färgkombinationer räcker inte för att kunna kalla nya Fabia revolutionerande. Skoda har nått den positionen nu, när försäljningssiffrorna är tillräckligt stabila, att man skulle kunna kosta på sig att göra något annorlunda.

Skoda Fabia 1,2 TSI 90 hk

Pris
138 000 kronor, säljstart januari 2015.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 71,0/75,6 mm, cylindervolym 1 197 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) mellan 4 400–5 400 r/­min, max vridmoment 160 Nm mellan 1 400–3 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak halvstel axel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,4 meter.


Bromsar
Skivbromsar fram och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 5 tum, däck 175/70 R14.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 247, längd 399, bredd 173, höjd 147, spårvidd f/b 146/146. Markfrigång 13. Tjänstevikt 1 109, maxlast 455, max släpvagnsvikt 1 000. Tank 45 liter.
Bagagevolym (VDA-liter) 330–1 150 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,9 s, toppfart 182 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,60, landsväg 0,40, blandad körning 0,47. CO2 107 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

Opel Corsa 2015

Opel Corsa 1,0 Ecotec
Opel säger: En helt ny Corsa! En till hälften ny Corsa, säger vi. Ny frontdesign och trecylindrig bensinmotor från lilla Adam kan dock ge Corsa ett välbehövligt lyft.

Pris: 174 900 kronor.


Hyundai i20 2015
Hyundai i20 1,2
Den sydkoreanska småbilen har blivit större och modernare i sin allra senaste tappning. Ändå inte lika rymlig som Fabia och dessutom med smalare motorutbud.

Pris: 124 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer