Basfakta

Teknik
R4, 1 397 cm3. 101 hk vid 6 000 r/min, 126 Nm vid 4 400 r/min. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Skivbromsar fram och bak, låsningsfria.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 246, längd 422, bredd 165, höjd 145. Tjänstevikt ca
1 200, maxlast 440, släpvagnsvikt 800.

Fartresurser*
Toppfart 185 km/h,
0-100 km/h 11,6 s.

Bränsleförbrukning*
Blandad körn 0,71 l/mil.
*(enl. tillverkaren)

Fabia får låda på ryggen

Sedan introduktionen har Skoda Fabia gått från klarhet till klarhet. Först briljerade halvkombin i våra sommar- och vintertester. Sedan introducerades den något längre kombiversionen och fick uppskattande omdömen. Och nu blir programmet komplett med en fyrdörrars sedanmodell.
Den nya versionen bygger på samma grund som de övriga två, enda skillnaden är att Fabia nu fått en rejäl packlåda där bak. Men med sedankarossen går harmonin i formen förlorad, tvärtemot vad som hände när Skoda gjorde kombi av Fabia. Provbilen var Comfort-utrustad, vilket bland annat innebär elhissar fram, färddator och aluminiumfälgar. Dessutom var den utrustad med luftkonditionering, vilket förstärker bekvämligheten. Med dessa extravaganser blir bilen dyr, riktigt ekonomisk och prisvärd är Fabia bara i standardutförandet Classic.
Under huven fanns 101-hästarsmotorn från Volkswagen, en trevlig maskin med både spets och vridmoment. Skoda har tre 1,4-litersalternativ, vilket kan förvirra. Vår rekommendation är den starkaste motorn som ger klart bäst komfort och köregenskaper. Jämfört med halvkombin är bagageutrymmet dubbelt så stort och baksätet är tacksamt nog fortfarande del- och fällbart.
Nytt för sedanen är de praktiska lastkrokar som kan fällas ner från utrymmets tak. Bra och enkel lösning för att hänga matkassar i så att de inte välter.
Sedanen ger samma körkänsla som halvkombin. Kanske förmedlas aningen mindre vägljud från bilens bakparti, men det är en marginell förbättring.
Gissningsvis kommer sedanmodellen att stå för en mycket liten del av Fabiaförsäljningen, i alla fall här i Sverige.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer