Med stor lastförmåga, ny design och framför allt lågt pris ska nya Fabia Combi utmana betydligt större och dyrare kombibilar. Kan man få storkombiegenskaper i en liten förpackning till halva priset?

Första intrycket

Nya Fabia Combi är en liten och billig bil som rent praktiskt kan slå mot stora och dyra bilar och pigga köregenskaper sätter Fabia i toppen av sin klass.

Packåsna

8/10

Prisvärd

9/10

Majoriteten av svenska bilköpares reaktion på tillökning i familjen är att springa iväg och köpa en stor kombi. Oftast heter den V70, nästan lika ofta Passat och den kostar alltid minst cirka 280 000 kronor. Men svaret på frågan hur man ska få med sig fler åkande och mer bagage behöver inte vara att köpa en större och dyrare bil.

Svaret kan lika gärna vara nya Skoda Fabia Combi – en bil som är 150 000 kronor billigare och en halv meter kortare än Volvo V70. När man tittar i faktabladet är det svårt att förstå varför V70 skulle vara 150 000 kronor bättre än Fabia Combi. Skodan har fem sittplatser, sväljer 530–1 395 liter bagage, marginellt mindre än V70:s 575–1 600 liter och Skodan har till och med högre maxlast, 530 mot omkring 500 kilo beroende på V70-version.

192 cm lång reporter kan till nöds sitta bakom sig själv i baksätet.

192 cm lång reporter kan till nöds sitta bakom sig själv i baksätet.

I teorin borde kombiversionen av nya Skoda Fabia alltså kunna göra samma jobb som en V70. Teorin stöds av att Fabia Combi byggs på VW-koncernens moderna MQB-plattform, att den är omkring 60 kilo lättare än gamla Fabia-kombin och att den går att få med det mesta av den allra senaste säkerhets – och komforttekniken.

I verkligheten, som just i dag består av bergsvägarna ovanför Nice, övertygar nya Fabia Combi. Provkörningsbilen är en Fabia Combi 1,2 TSI 90 hk med högsta utrustningsnivån Style (som heter Elegance i Sverige), sportigt gul med svarta fälgar och svarttonat panoramaglastak. Priset är 151 800 kronor men det går att få en Fabia Combi för så lite som 133 800 kronor, då med trecylindrig bensinmotor med 75 hästkrafter.

Kombipåhänget gör lilla Fabia till en rymlig bil som uppfyller de flesta krav som en mindre barnfamilj kan ha.

Kombipåhänget gör lilla Fabia till en rymlig bil som uppfyller de flesta krav som en mindre barnfamilj kan ha.

Med nya generationen Fabia har Skoda satsat på sportigare och exklusivare design men också färg. I dagens vanliga utbud av gråa, svarta och vita bilar är det roligt att se en bil som kan beställas i starka färger, färger som heter Race Blue, Rallye Green, Rio Red och Sprint Yellow. Invändigt kan man också få färgklickar och till och med en egen bild tryckt på instrumentpanelen framför passageraren.

90-hästarsmotorn är inte snabb, i den hetsiga kontinentaltrafiken måste man då och då vinka ursäktande för att man har en så accelerationstrött bil och det krävs ihärdigt arbete med den femväxlade manuella lådan för att sätta fart på Fabian.

I tajta och snabba kurvor är Fabia Combi överraskande kvick, till stor del tack vare den standardmonterade diffbromsen som motverkar understyrning men främst tack vare det genomarbetade och neutrala MQB-chassit. Skoda-chefer på plats bekräftar tyvärr att det inte kommer någon RS-version av nya Fabia eftersom kundunderlaget är för litet. Synd då råmaterialet lovar så gott.

Instrumentpanelen kan dekoreras med olika tryck och bilder. Kul eller bara billigt?

Instrumentpanelen kan dekoreras med olika tryck och bilder. Kul eller bara billigt?

Fyra vuxna åker utan problem i Fabia Combi men inte med samma komfort som i större bilar. Baksätessoffan är trist att sitta på och framstolarna är i minsta laget. Passagerarstolen fram blir höjdjusterbar först i högsta utrustningsnivån Elegance.

Bagageutrymmet är som redan nämnt stort för att finnas i en så liten bil. Fabia Combi rymmer snudd på lika mycket som en V70 och betydligt mer än en V60. Men lastförmågan sitter inte bara i lastvolymen. Fabia Combi saknar smarta detaljer såsom tredelat baksäte och fjärrfällning av baksätesryggarna. Lastgolvet blir allt annat än platt när baksätet fälls framåt. Då är en isskrapa i tanklocket en klen tröst.

Fabia Combi är den modernaste, mest storbilsmässiga och prisvärda kombin i sin storleksklass just nu och kan vara lösningen på många växande familjers problem men direkt konkurrent till dubbelt så dyra bilar är den fortfarande inte.

Skoda Fabia Combi 1,2 TSI 90hk

Pris
141 800 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 71,0/75,6 mm, cylindervolym 1 197 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 4 400 r/­min, max vridmoment 160 Nm vid 1 400 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,4 meter.


Bromsar
Skivor fram, trummor bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 5 tum, däck 175/70 R14.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 247, längd 426, bredd 173, höjd 147, spårvidd f/b 146/146. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 133, maxlast 530, max släpvagnsvikt 1 000. Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 530–1 395 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,0 s, toppfart 185 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,60, landsväg 0,40, blandad körning 0,47. CO2 107 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

Seat Ibiza ST Kombi
Seat Ibiza ST Kombi TSI 85
Seats minsta kombi bygger på den gamla VW-tekniken som Fabia redan har lämnat bakom sig. Lastar mindre än nya Fabia Combi.

Pris: 145 400 kronor.


Renault Clio RS Sport Tourer

Renault Clio Sport Tourer Energy TCe 90
Clio-kombin är ett känslosammare val men den roliga designen hämmar till viss del lastförmågan och runtomsikten. Trecylindrig motor som går tyst.

Pris: 155 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer