Skoda Fabia är den bäst säljande småbilen i Sverige. Nu kommer nya Fabia även som kombi och konkurrenterna har anledning att oroa sig.

Första intrycket #258

Skoda Fabia Combi imponerar stort. I liten förpackning har Skoda lyckats åstadkomma utrymme så att den lastar mer än flera mellanklassare.

Skoda Fabia Combi är sina blygsamma yttermått till trots en storlastare av rang. Trots att modellen i ny tappning bara vuxit marginellt mot föregångaren, sex millimeter på längden och tio millimeter på höjden, har lastutrymmet ökat med 235 liter.

Vi pratar nu om 1 460 liter bagage med nedfällt baksäte. Det är mer än Mercedes C-klass kombi klarar av, för att inte tala om BMW 3-serie. Och Volvo V50. Och Peugeot 407 SW…
Behöver men egentligen mer bagageutrymme? Några kanske gör det men Skoda Fabia Kombi framstår som ett aptitretande köp. I synnerhet som tillägget för att få Fabia i kombiutförande bara är knappa 4 000 kronor. Är inte kombin snyggare också?
Med fällt baksäte blir det ett nästan helt plant lastgolv, men just fällningen är en av Fabia Kombis få svagheter.
Att fälla fram baksätesdynan är en enkel historia, men väl uppe visar sig en ful baksida med synlig stoppning av skum. Det är inte snyggt. Då syns också en näst intill oisolerad kaross.
Om lastnöden så kräver går baksätesdynorna att enkelt haka av från sina fästen och det är bra.

Nästa irritationsmoment kommer när du ska fälla baksätesryggen. För att det ska gå, och om det ska kunna färdas normallånga personer i framstolarna måste nackstöden demonteras.
Så, nu är det i stort sett färdigklagat.
Skoda Fabia är förstås baserad på sin bror kombisedanen och är identisk fram till B-stolpen. Vikten har bara ökat med 20 kg och det innebär att de fina vägegenskaperna har kunnat behållas.
Fabia Combi är säker på vägen, känns större än den är. Trygg helt enkelt. När du pressar den hårt kan en mild understyrning infinna sig och det är helt i sin ordning. Styrningen är bra om än inte speciellt rolig, men det återspeglar hela bilen rätt bra. Det här blir aldrig spännande och det har heller aldrig varit meningen. Det är bara funktionellt helt enkelt. Undrar också om inte ljudnivån är något lägre i kupén i kombiversion.

Modellen vi provkörde var i Sport-utförande vilket inte betyder så mycket sportighet förutom att framstolarna har kraftiga sidostöd och är mycket behagliga att sitta i. Baksätet är, för bilstorleken, enastående rymligt och bra. Inte minst höjden är förbluffande, Du kan nära nog sitta med hög hatt.
Sport betyder utöver stolarna till exempel 16-tums aluminiumfälgar och en treekrad sportratt i skinn. Samma material återfinns runt växelspak och handbromsdito. Elfönsterhissar även bak. Ganska få, bara tio procent, förväntas välja Sport och det finns egentligen inga rationella skäl till det. Prispåslaget är 12 900 kronor. Redan i sitt billigaste utförande, Ambiente, är Skoda Fabia Combi hyfsat välutrustad.
Fyra krockkuddar och sidokrockgardiner, antispinn och antisladd. Strålkastarspolare, färddator men bara 14 tum höga stålfälgar. Fjärrstyrt centrallås, elfönsterhissar fram, elbackspeglar och dimljus fram är annat som ingår. Priset för Fabia Combi i billigaste utförande börjar på 118 600 kronor.

Det är ett bra pris men nu är ju inte svensken den som väljer det billigaste alternativet utan det blir Elegenceutförande som kommer att sälja bäst.
De 10 900 kronor du får lägga extra för detta ger dig bland annat 15 tum höga aluminiumhjul, halvautomatisk luftkonditionering, fyrekrad skinnratt, tygmattor, farthållare, cd-stereo (mp3 och AUX), informationsdisplay och elfönsterhissar bak.
Det är prisvärt och fullt förståeligt att köpare kommer att ta det erbjudandet.

Vanliga Fabia säljs främst med minsta motorn på 1,2 liter och 70 hästkrafter. Men Skoda kalkylerar med att kombikunderna i stället kommer att föredra 1,4-litersmotorn på 85 hästkrafter. Det är nog ingen tokig gissning eftersom den minsta motorn får ett hårt jobb om bilen lastas tungt. Maxlasten är 415 kg.
Utan att ha lastat bilen känns det som om de 85 hästkrafterna kommer att räcka till. Motorn är som bilen självt inte speciellt rolig men gör sitt jobb väl och den femväxlade lådan samarbetar villigt. De 7 000 kronor extra som de 15 hästkrafterna kostar är väl värt sina pengar.
Det finns förstås dieselalternativ också men de skenar iväg rätt bra
i pris. 146 200 kronor för den billigaste (1,4 TDI/80 hk) är ganska saftigt och det ska till många mil innan det börjar löna sig.
Denna motor kommer även att sitta i Skodas miljövänliga alternativ, Greenline TDI. Lägre vikt, mindre luftmotstånd, annan växellåda och lättrullande däck gör att Greenline kommer ned i 109 gram CO2 per kilometer och alltså klassas som miljöbil.
Vad det är värt rent ekonomiskt för framtiden återstår att se med politikernas förmåga att ändra på sina löften. För ditt eget samvetes skull borde dock valet vara intressant.
På alla fronter är Skoda Fabia Combi för övrigt ett lockande alternativ. Få har lyckats med paketeringen så väl. En småbil med, minst, mellanklassutrymmen.
Imponerande.

Skoda Fabia Combi 1,4 16V Sport

Pris
134 600 kronor.

Motor
Bensin. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 76,5/75,6 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 85 hk (63 kW) vid 5 000 r/min, max vrid­moment 132 Nm vid 3 800 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänkar och krängningshämmare, bak halvstel axel med dubbla längsgående stag.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,0 meter.

Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 205/45 R 16.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 246, längd 424, bredd 164, höjd 151, spårvidd f/b 144/143. Tjänstevikt 1 160, maxlast ca 415, max släpvikt 1 000. Tank 45 liter.

Fartresurser*
Toppfart 175 km/h.
Acceleration 0–100 km/h 12,7 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,86, landsväg 0,53, blandad körning 0,65 l/mil. CO2 155  g/km

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer