Basfakta

Teknik
R4, 1 397 cm3. 60 hk vid 4 500 r/min, 118 Nm vid 2 600 r/min. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Skivbromsar fram, trummor bak, låsningsfria.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 246, längd 396, bredd 165, höjd 145. Tjänstevikt 1 160, maxlast 400, släpvikt 800.

Fartresurser*
Toppfart 160 km/h,
0-100 km/h 15,5 s.

Bränsleförbrukning
Blandad körn 0,69 l/mil.
(*enl. tillverkaren)

Prisvärd polare utan prål

Att sno åtta hästkrafter från en motor som redan har fått skäll för att vara trött kan vara ganska dumt. I alla fall modigt. Skoda har nu gjort det med sin egenutvecklade 1,4-maskin, tryckt ned resultatet i en enklare utrustad Fabia och döpt resultatet till Compis. Sålunda kunde priset sänkas till 89 900 kronor. Det är lågt men för den skull är detta inte någon Kalle Anka-bil.
Tvärtom är Compis precis lika väl utförd och snyggt nonsensbefriad som sina mermotoriserade syskon. Publiken tycks ha snappat saken snabbt, det är redan fyra månaders väntan på att få hem sin egen Compis. Handjagade sidorutor, hel baksätesrygg och -dyna samt bortplockade strålkastarspolare är tecken på snikupplaga, men det finns centrallås, låsningsfria bromsar, servostyrning, ställbar ratt och höjdjusterbar förarstol. Inte illa.
Offret på 60-hästarsaltaret är att det inte kan gå undan, aldrig på tiden. Långtradarna blir groteskt långa i den här bilen. Compis är en av dessa allt mer sällsynta modeller man nästan alltid kör med gaspedalen tryggt tryckt mot durken. Sålunda utvecklas snabbt ett hyrbilskörningsframförande, man flänger fram. Det vore en överdrift att påstå att resten av bilen är med på sådana noter, Compis kränger gärna och styrningen känns med förlov sagt slö i reaktionen.
Så kommer folk förstås inte att behandla sina Compisar. I de flesta situationer går det faktiskt an med blott fem dussin hästkrafter under motorhuven.
Bristerna är få: det dånar för mycket från vägbanan på grovt underlag, det finns inga strålkastarduschar och antalet mugg- och flaskhållare är generande lågt i förhållande till nutida dryckesvanor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer