Bulleri-bulleri bock, hur många horn står opp? Inte särskilt många på nya Skoda Fabia RS, tyvärr. Den sjuväxlade DSG-lådan dödar ­effektivt känslan av bus, djävulskap och utstående horn. Men buller, det finns det en hel del av…

Första intrycket #470

Njae… nån riktigt rolig bil är den icke. Den bullrar och låter, men det är väl också det enda som påminner om rally i denna ”Rallygrön metallic”-lackade tingest.

DSG är ju hur kul som helst. I alla bilar utom i syskonskaran Skoda Fabia RS, Seat Ibiza Cupra och Volkswagen Polo GTI tyvärr. Det bläddras alltför friskt upp och ner genom de sju växlarna för att hålla nere bränsleförbrukningen. Bra för miljön, men fel i Skoda Fabia RS som så gärna vill anspela på S2000-rallybilen, särskilt i kulören ”Rallygrön metallic” som vårt provexemplar är utsmyckat i.

17-tums fälgar med tunna 40-profildäck och röda Brembo-ok tillsammans med tak och backspeglar i vitt, svart eller silver spelar vidare på lite småtuff inställning till livet. Men inuti, när man väl passerat de blanka instegslisterna märkta med RS och lutat ryggen över RS-loggan på ryggstödet, händer det inte särskilt mycket i RS-stil …

Man kunde åtminstone ha fått mätartavlor i vitt eller nån annan av de grälla kulörerna som bilen erbjuds i. I stället är det strikt tjeckisk plast, funktionellt så det förslår. Och mitt i härligheten ståtar spaken som styr DSG-lådan. Då målgruppen till denna bil lär vara relativt körglädjeinriktad så föreslår jag ett snabbt petande till ”S” och sedan användande av spak eller växlingspaddlarna på ratten i manuellt läge. Misstolka mig rätt, DSG är en fantastisk uppfinning, men den ska inte växla hela tiden för att hålla CO2 och förbrukning nere. Då förtas hela idén med en GTI, RS eller Cupra. Eller liten busbil, om man ska kalla dem vid ett samlingsnamn.

Motorn är däremot imponerande. 1,4 liter med turbo och kompressor spottar ur sig 180 hästkrafter och 250 Newtonmeter. Och det hyfsat miljövänligt, till och med. Under provkörningsperioden med varierande tyngd på gaspedalen drog bilen i snitt 0,89 liter per mil.
Tyvärr så bullrar det väldigt mycket i kupén. Mer än vad som är kul ens i en busbil. Fabia RS accelererar 0-100 km/h på 7,3 sekunder. Fabia RS väger 1335 kg, Polo GTI (0-100 km/h på 6,9 sek) 1194 kg. Viktskillnaden borde ha använts till ljudisolering. Det bullrar av fel sorts ljud rakt in genom hjulhusen så man i vissa lägen knappt hör motorn.

Kul är dock att Fabia begåvats med systemet XDS som vid hård kurvtagning portionerar ut mer kraft på ytterhjulet och bromsar innerhjulet elektroniskt för att hjälpa till genom kurvan. Sportigt. Men det är roligare att rycka i handbromsen när kurvan är snäv. Och det hade varit roligare med koppling och en redig manuell spak att röra om bland växlarna med.

skoda fabia rs

Pris
198 600 kronor. 

Motor
Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, turbo och kompressor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 76,5/76,6 mm, cylindervolym 1390 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 6200 r/min, max vridmoment 250 Nm mellan 2000 och 4500 r/min. Kraftöverföring Motorn fram, framhjulsdrift. 7-växlad DSG. 

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel med separerade fjädrar och gastrycksdämpare. 

Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,6 meter. 

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS, antisladdsystem. 

Hjul
Fälg 7 tum, däck 205/40 R17. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 247 längd 400 bredd 164 höjd 150 spårvidd f/b 144-143.Tjänstevikt ca 1335 maxlast ca 383 max släpvikt ingen uppgift Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 480 liter 

Fartresurser*
Toppfart 224 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,3 s. Bränsleförbrukning*Stad 0,77 landsväg 0,52 blandad körning 0,62 l/mil. CO2 148 g/km. 

Garantier
2 år nybil, 3 år vagnskada, 3 år lack, 12 år rostskydd. 

Skatt
1080 kronor. 

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer