Basfakta

Motor
4-cyl tvärställd radmotor, 1 överliggande
kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 19,0.
Borrning/slag 79,5/95,5 mm, cylindervolym 1896 cm3. Max effekt 131 hk (96 kW) vid 4000 r/min, max vridmoment 310 Nm vid 1900 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram
fjäderben med undre triangellänkar, bak
torsionsaxel och längsgående bärarmar.

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,5 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg 6,5 tum, däck 205/45 R16.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 246, längd 400, bredd 165, höjd 144, spårvidd f/b 143/142. Tjänstevikt ca 1250, maxlast ca 400. Tank 45 liter.

Fartresurser
Toppfart 204 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,6 s.

Bränsleförbrukning
Stad 0,74, landsväg 0,45, blandad körning 0,56 l/mil.

GTI-kul med nytt recept

Dunderdiesel fick faslig fart på Fabia.

När blev lilla familjebilen Skoda Fabia huvudattraktion på macken senast?
När blev du senast stoppad i en backe av en vansinnigt svettig cykelmotionär som på bruten tyska yrade om 96 kilowatt und RS und Rally und…?
Tja, det krävs att du kör nya Skoda Fabia RS. Sportmodellen av den käcka tjecken. I Tjeckien. Här har alla järnkoll på när en ny och vässad Fabia kommer susande.
Skoda har valt en udda lösning i RS-versionen. I stället för en varvvillig GTI-motor eller en nyanserad 1,8 Turbo har man sänkt ned en dieselmaskin under huven, närmare bestämt 1,9 TDI-motorn som finns i mängder av andra modeller från VW-gruppen.
RS (Rallye-Sport) har för Skoda blivit en succé, inte minst i Sverige där 25 procent av Octaviakunderna väljer RS. Modellen har inte minst blivit en kändis i kretsar som sysslar med streetracing på nätter och kvällar.
Det kommer nog inte Fabia RS att bli, den är inte tillräckligt potent för det. Accelerationen 0-100 km/h tar närmare tio sekunder, mest på grund av att du måste växla till trean först. Toppfarten är drygt 200 km/h (på mätaren) men då krävs lång anloppssträcka och gärna lite nerförsbacke.
Däremot är detta en lömsk liten rackare att gå på snirkliga asfaltsvägar. På treans och fyrans växlar, balanserad mellan 2 500 och 4 000 r/min, går bilen drömmen. Så vägsäker, men ändå kul med tendens till lättkontrollerat bakvagnssläpp i kniviga situationer. Motorns massiva vridmoment (310 Nm redan vid 1 900 r/min) är en starkt bidragande orsak till ”kuligheten”.
Att bromsa ner i sista stund, känna bakvagnen dansa loss, ta ut riktningen med ratten och sedan trycka foten i golvet igen. Ahh, det är feeling även i en dieselbil!
Redan i originalutförande har Fabia bra vägegenskaper. I RS-trim har chassit sänkts 15 millimeter och resultatet har blivit ännu bättre. Bilen har antisladd- och antispinnsystem som standardutrustning men de behöver sällan träda i kraft. Och för att vare en så liten bil känns Fabia RS överraskande stabil i toppfart.
Det här är en bil som vid första bekantskap väcker allvarligt habegär, men frågan är om det finns kvar när Fabia RS väl kommer till Sverige i höst. Skoda Sverige för hårda förhandlingar med moderföretaget i Tjeckien om priset, 150 000 kronor är redan det mycket för en liten familjebil, hur sportig och bra den än är.
Vi kan tills vidare konstatera att i Tjeckien kostar RS 500 000 lokala kronor, vilket motsvarar ungefär 170 000 kr. Då ingår inte låsningsfria bromsar eller antispinnsystem. De kostar motsvarande 6 000 svenska kronor extra. Med vetskap om att medelinkomsten i Tjeckien är 16 000 tjeckiska kronor (drygt 5 000 svenska) i månaden förstår man att Fabia RS kommer att bli en sällsynthet även på inhemska vägar.
De som till äventyrs har råd får en bil som snabbt identifieras. Mest iögonfallande är den främre stötfångaren med sin integrerade spoiler. Tre stora öppningar för kylluft, dimljus och ventilationsutsläpp på sidorna. Andra kännetecken finns i 16-tums lättmetallfälgar inuti vilka man kan se de typiska, gröna bromsoken (grönt och vitt är Skodas tävlingsfärger).
Bakpartiet har två nya spoilers och i kupén finns sportstolar dekorerade med RS-symbolen. Växellådan är sexväxlad.
Även om Skoda påstår att RS bara vill ha 0,56 liter per mil i blandad körning kommer nog förarna att använda bilen så att bränsleförbrukningen skjuter i höjden. Annars finns det ju ingen anledning att välja en RS före en Fabia Compis för 93 900 kronor. Eller hur?


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer