Kamiq är Skodas tredje och minsta suv. Vi provkör och frågan är given: är Kamiq av samma testvinnande material som Karoq och Kodiaq?

Det här är nytt!

Ny modell
Kamiq är en helt ny modell som tar platsen som Skodas minsta suv.
Markfrigång
18,8 cm är klassledande inom Skoda. Animerad blinkers. Kamiq är Skodas första modell att få en löpande blinkers indikation.
Dörrskydd
En plastbit som fälls ut för att skydda dörruppslag är Kamiq först med i segmentet.

Skoda målar in sig i ett hörn och gör det svårare än nödvändigt att hålla isär de olika suvarna. Alla tre börjar på K och slutar­ på Q och det är inte helt lätt att ordna Kodiaq, Karoq och Kamiq i storleksordning. Modellnamnen är dock inte enbart en lek med bokstäver utan de härstammar från språket som talas av inuiter i norra Nordamerika.

Kodiaq kommer från ögruppen Kodiak Islands men även från världens största brunbjörn, kodiakbjörnen. Karoq är en kombination mellan språkets ord för bil och pil. Och Kamiq betyder något som passar perfekt.

Skoda Kamiq 1,0 TSI 115 hk

Foto: Oskar Krüger

Att extrautrusta en suv med ett sportchassi som både sänker­ markfrigången­ med 10 mm och adderar eljusterbara stötdämpare är helt klart kontroversiellt. Men just det har Skoda gjort med min bil och resultatet är bra.

Utanför Basels flygplats, belägen på gränsen mellan Frankrike och Schweiz, står ett färgglatt gäng. Utseendet påminner tydligt­ om Karoq och Kodiaq. Men modellen som Kamiq främst liknar är nog Skoda Scala, golfklassaren­ som presenterades i slutet av fjolåret. Ett logiskt fenomen då det är Scala som Kamiq grundar sig på.

Bägge modellerna använder sig av Volkswagen-koncernens plattform MQB-A0. Samma plattform som även används av syskonbilarna Volkswagen T-Cross och Seat Arona. I syskontrion är Kamiq den klart största med sin karosslängd på 424 cm. Det är en påtaglig skillnad mot T-Cross 411 och Aronas 414 cm. Men samtidigt är Kamiq tolv cm kortare än Scala. Något förvånande är att Kamiq även är längre än Volkswagen T-Roc, om än bara med en ynka centimeter. Suvdjungeln har vuxit sig riktigt tät…

Skoda Kamiq 1,0 TSI 115 hk

Foto: Skoda

Skoda Kamiq har goda köregenskaper, men främsta köpargumentet är dess praktiska egenskaper.

När vi rabblar karosslängder passar jag på att nämna att Kamiq faktiskt är fyra cm längre än gamla lådformade Skoda Yeti. Men på höjden är Kamiq avsevärt mycket lägre. Jämför Kamiqs 153 mot Yetis 169 cm! Så visst har begreppet­ om suvar förvridits mycket de senaste åren.

Att Kamiq, likt T-Cross och Arona, saknar möjligheten att utrustas med fyrhjulsdrift är inte något ovanligt i klassen. Och det visar återigen att prioriteringarna hos suvar har ändrats radikalt de senaste åren. Den enda stoltheten Kamiq har sett i ett suv-perspektiv är en skaplig markfrigång: 18,8 cm. Ett skönt mått att ha när asfalten försvinner efter det slitna fartguppet – höjdskillnaden blir skadligt hög för en vanlig bil men svackan sväljs odramatiskt med en djupnigning.

Den lilla byn jag passerar är ett kort avbrott i den häftiga klättringen där smala, nyasfalterade vägar leder uppåt toppen likt rallyvägar. Det vibrerar när motorn kämpar i uppförsbacken ut ur en av många hårnålar. Med spaken till den manuella växellådan i högerhanden tar det emot att lägga i ettan in i svängen så tvåans växel får duga även om motorn tydligt inte trivs att gå lägre än 2 000 varv/min under belastning.

Skoda Kamiq 1,0 TSI 115 hk

Foto: Oskar Krüger

Interiören är lättbegriplig och kvalitetskänslan är hög.

Provkörningsbilen är en TSI 115 (115-hästkrafter stark bensinare),­ den svagaste och billigaste versionen som tas in i Sverige. Om vi bortser från G-Tec, gasbilen­ med 90 hästar som kommer under nästa år.

TSI 115 är en trecylindrig enlitersmotor med turbo och just turbon ger motorn ett bra vridmoment från låga varv och det märks en tydlig gräns runt 2 000 varv där motorn vaknar till. Turbon har en tydlig fördröjning på låga varv men när kraften väl kommit är kraftutvecklingen linjär hela vägen upp till rödmarkeringen. Det gör att motorn passar bra till en manuell låda, den i Kamiq är lätthanterlig utan att vara särskilt inspirerande. Dubbelkopplingslåda finns som tillval för 14 500 kr.

Skoda Kamiq 1,0 TSI 115 hk

Foto: Oskar Krüger

Kamiq har inte fått tredelat baksäte utan får nöja sig med en 60/40 fällning.

Den trecylindriga motorkonfigurationen tillför ett rivigt motorljud som adderar en del känsla vid mer aktiv körning utan att tära på komforten. Motorn arbetar tyst under konstant hastighet och svaga accelerationer. För den som vill ha mera motor kommer Kamiq även med en 150-hästars bensinare. Och för den som vill köra snålare finns ett dieselalternativ, även den på 115 hästkrafter.

Efter att ha klättrat upp på 1 300 meters höjd över havet sluttar det nu nerför och Kamiq bjuder på ett roligare beteende än jag hade väntat mig. Att extrautrusta en suv med ett sportchassi som både sänker­ markfrigången­ med tio mm och adderar eljusterbara stötdämpare är helt klart kontroversiellt. Men just det har Skoda gjort med min bil och resultatet är bra.

Skoda Kamiq 1,0 TSI 115 hk

Foto: Oskar Krüger

Bakrutan har en skaplig lutning men bagaget rymmer alltjämt 400-1 395 VDA-liter.

I vanligt läge är stötdämpningen fast utan att vara obekväm över den bitvis grova asfalten. I Sport-läget känns det skillnad – positivt, när det bjuds på vägar som dessa! Styrningen blir trögare och här upplevs väldigt lite suvkänsla när jag enkelt placerar bilen in i svängarna, precis vid asfalts­kanten så gruskornen smattrar i hjulhusen.

Bakom ratten känner jag mig snabbt hemma – här ser det i stort sett ut som det gör i alla modeller från Skoda. Lätt att ta till sig, modernt och snyggt. Positivt för Kamiq är att Skoda inte snålat med utrustningen trots att det är en av märkets billigaste modeller. Parkeringssensorer bak, trådlös Apple CarPlay, adaptiv farthållare och elhissar fram och bak är standardutrustning.

Skoda Kamiq 1,0 TSI 115 hk

Foto: Oskar Krüger

Digital instumentering kostar 4 200 kronor extra och är ett givet tillval. Tydligt, justerbart och snyggt.

Ett litet minus ska Skoda ha för stolarna, eller rättare sagt för en snål justermån. Jag behöver nämligen ha förarstolen i det främsta läget, sen är sittdynan något för lång. Jag är 166 cm lång och ni som är kortare borde definitivt provsitta innan ni lägger en order.

Med Kamiq har Skoda träffat rätt med det mesta, det är en trevlig bil och som vanligt bjuder Skoda på mycket utrymme, smarta lösningar och en bra helhetskänsla. Men det är två saker som gör mig tveksam. För det första är det priset – 215 400 kr är ett högt instegspris jämfört med konkurrenterna. Exempelvis kostar Kia Stonic (100 hk) 187 700 kronor (kampanjpris 169 900), Renault Captur (90 hk) 164 900 kronor (kampanjpris 144 900) och Seat Arona (95 hk) 181 900 kronor (kampanjpris 169 900).

Skoda Kamiq 1,0 TSI 115 hk

Foto: Oskar Krüger

Smarta skydd som fälls ut när dörren öppnas. En idé vi även har sett hos Ford.

Sen borde en bil som kommer 2019 erbjudas med elektrifierad drivlina. Men Kamiq kommer­ inte ens som mildhybrid. Det är dåligt och det är tydligt att Skoda ligger lägst i prioritet hos Volkswagen-koncernen gällande elektrifiering.

Modeller och priser

  • Ambition 1,0 TSI 115 hk 6-växlad manuell, från 215 400 kronor.
  • Ambition 1,0 TSI 115 hk 7-växlad DSG, från 229 900 kronor.
  • Ambition 1,6 TDI 115 hk 7-växlad DSG, från 261 700 kronor.
  • Style 1,0 TSI 115 hk 6-växlad manuell, från 233 900 kronor.
  • Style 1,6 TDI 115 hk 7-växlad DSG, från 280 200 kronor.
  • Style 1,0 TSI 115 hk 7-växlad DSG, från 248 500 kronor.

Skoda Kamiq 1,0 TSI 115 hk

Pris
215 400 kronor, säljs nu, första kundleverans november.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/76,4 mm, cylindervolym 999 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 5 000-5 500 r/­min, max vridmoment 200 Nm vid 2 000-3 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 10,1 meter.


Bromsar
Skivor fram, trummor bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6 tum, däck i. u.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 424, bredd 179, höjd 155, spårvidd f/b 153/152. Markfrigång 18,8. Tjänstevikt 1 390, maxlast 431, max släpvagnsvikt 1 200. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 400-1 395 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,9 s, toppfart 194 km/h.


Bränsleförbrukning
(NEDC): Blandad körning i. u. CO2 116 g/km. Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,59 l/mil. CO2 134 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
2 082 kronor per år de första tre åren, därefter 470 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen T-Cross 2019

Volkswagen T-Cross 1,0 TSI 95 hk
T-Cross är betydligt kortare än Kamiq men de bägge delar plattformen MQB-A0. Detta är ett sällsynt fall där Skodan är dyrare än ”motsvarande” Volkswagen.
Pris: 199 900 kronor.

Kia Stonic provkörning

Kia Stonic 1,0 100 hk
Stonic är mindre och har inte lika praktiska former. Finns inte heller med fyrhjulsdrift men Stonic är 45 500 kr billigare än Kamiq.
Pris: 187 700 kronor (kampanj 169 900).

Visa kommentarer