Miljöklassade bilar står som spön i backen. Greenline heter Skodas grönmärkning. Men är skillnaderna värda merpriset på 6 000 kronor?

Snålreceptet är enkelt och effektivt. Tag en existerande konstruktion, optimera den för snålkörning och vips har man en miljöbil med CO2-utsläpp på 114 g/km. Greenline-optimeringen kan liknas vid vår nya svenska folkhems­favorit Volvo V50 1,6D Drive. Skoda har använt sig av en 1,6-liters TDI-motor på 105 hästkrafter som finns i flera VW-koncernens produkter. I kampen om centilitrarna har Skoda även arbetat med luftmotståndet: front- och bakspoiler förbättrar aerodynamiken och chassit har sänkts med 15 millimeter samtidigt som bilen fått högre utväxling. Däcken är av lättrullad sort.

På pappret låter kanske 105 hk i det tunnaste laget för en bil som har en totalvikt på närmare två ton. I ärlighetens namn är det så också! Det gäller att ha tungan rätt i mun när du hamnar i storstadstrafiken. Slänger du i ”fel” växel är dieselmaskinen inte speciellt förlåtande och känslan av att du kör i sirap infinner sig rätt fort. Visst, med Greenline har Skoda utrustat Octavia med en bränsle­optimerad växellåda med högre utväxling, som innebär att du måste planera din körning. Gubbstoppen blir många.
– Man har ju svårt att hänga med i trafikrytmen, ojade sig reporter Linus Pröjtz när han provkörde bilen. Jag kan inte annat än instämma.

Men det du kanske saknar i citykärnan, vinner du tillbaka på svenska lands- och motorvägar skyltade max 120 km/h. Vid 110 km/h puttrar motorn på dryga 2 000 r/min, klart godkänt och relativt ljudlöst. Snarare letar sig ljudet från däcken in i kupén, men ändå på en behaglig ljudnivå. Skoda lovar en förbrukning på låga 0,39 l/mil vid landsvägskörning. Lägg till minst en deciliter om du kör som vanligt folk – ändå klart godkänt.

Greenline-utförandet kostar 6 000 kronor och går endast att få i den billigare utrustningsnivån Ambiente. TDI 105-motorn finns även utan grönmärkningen, fortfarande en miljöbil enligt Vägverkets mått, och med möjlighet att få den exklusivare utrustningsnivån Elegance. Den kanske främsta fördelen med denna 119-grammare är att du då får montera på dragkrok. Greenline får inte dra släp alls. Hur som helst får du ändå mycket bil för pengarna. Men gasglad får du inte vara.

Skoda Octavia Combi TDI CR Greenline

Pris 
199 000 kronor. 

Motor
Diesel. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxel per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 79,5/80,5 mm, cylindervolym 1   598 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 4   400 r/min, max vridmoment 250 Nm vid 1   500 r/min. 

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. 

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben. Bak multilänkaxel. 

Styrning
Kuggstångsstyrning med servo. Vändcirkel 10,2 meter. 

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul
Fälg 6,0 tum, däck 195/65 R 15 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 258, längd 457, bredd 177, höjd 147, spårvidd f/b 154/154. Tjänstevikt 1 422, maxlast 555. Tank 55 liter. 

Fartresurser*
Toppfart 191 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,8 s. Bränsleförbrukning*/miljö Stad 5,5, landsväg 3,7, blandad körning 4,4 l/mil. CO2 114 g/km. 

Skatt
1   795 kronor. 

*   Enligt tillverkaren.

Visa kommentarer