Provkörning av Skoda Rapid Spaceback 1,2 TSI 105 hk

Med ett hopplock från hyllorna hos Volkswagen ska Skoda nå en milstolpe i modellprogrammet. Med Rapid Spaceback siktar tjeckerna högt inom golfklassen och med rätt prissättning har de alla möjligheter att lyckas.

Första intrycket

Nya Spaceback är både snygg och förnuftig. Den känns fräsch trots att den byggts ihop med hjälp av många beprövade delar från Volkswagens hyllplan. Men är golfklassen redan för överetablerad för att palla med en nykomling?

Kioskvältare

5/10

Prisvärd

7/10

Skoda Rapid kom till Sverige i sedanversion under våren 2013 men fick föra en ganska undanskymd tillvaro då nya Octavia skulle ha all stjärnglans.
Därför verkar det som om Skoda har gjort sin hemläxa bättre nu när det är dags för lansering av halvkombin Rapid Spaceback.
Presentationen sker i Verona som passande nog har gult och blått i stadens flagga och som av en händelse har även Nils Liedholm, legendarisk fotbollsspelare med OS-guld, VM-silver och ett antal italienska ligatitlar på sitt cv, varit tränare för ett av stadens fotbollslag – Hellas Verona.
Om det är ett gott omen för att blidka de svenska bilköparna går inte att sia om, men Rapid bör ha en mycket större möjlighet att falla svenskarna i smaken i sitt nya Spaceback-utförande trots att den lastar något mindre än sedanen.
Siktet är inställt på något yngre bilköpare i storstäderna så det är stort fokus på design och livsstil under presentationen av bilen.

Provkörningen bjuder på serpentinvägar och kringelikrokar genom mindre italienska byar kring Gardasjön som verkar pusta ut efter sommarens semesterrusch.
 Den lilla kompaktkombin trivs alldeles utmärkt med de vägar som det bjuds på och vi kör den större dieseln på 105 hästkrafter samt bensinaren på likaledes 105 hästkrafter.
Bensinaren känns piggare och bättre lämpad för bilens storlek och Skoda själva tror också att just 1,2 TSI 105 hk kommer att bli volymmodellen.
Interiört känner man igen sig mycket från tidigare Volkswagen-modeller, främst Golf av generation sex. Men det är inget att skämmas över utan instrumenten sitter där de ska och är tydliga och kräver ingen finare examen för att förstå och hantera. Särskilt nyskapande och ungdomligt är det dock inte.
Bagagevolymen är på 415 liter och med nedfällda baksäten (60/40 konfiguration) 1 380 liter. Ett litet plus får det höj och sänkbara golvet som är en smart detalj.
Konkurrenterna Hyundai i30 och Kia Cee’d kan inte riktigt matcha lastlitrarna vilket ger Spaceback ett visst försprång gentemot koreanerna i kampen om köparna.
Designmässigt känns också Rapid Spaceback piggare och modernare.

Under Provturen slipper vi tjälskott av norrländsk modell bara ett par farthinder avslöjar en viss stötighet i chassit, som dock inte kommer att vålla så mycket huvudvärk om den tilltänkte ägaren främst kör i stadstrafik.
Inte heller motorljudet stör alltför mycket i kupén, men då är det en fördel att välja bensindrivet med den sexväxlade manuella lådan som kan hålla motorvarvet i schack.
Motorerna som erbjuds för den svenska marknaden är fem till antalet, fördelat på tre bensinare och två dieslar. En intressant premiär är det för den helt nya 1,6 TDI på 90 hästkrafter som går att få med femstegad manuell låda samt sjustegad DSG.
Ingen av motorerna blir miljöklassad men de levereras i Green tec-utförande som bland annat innebär start/stopp som standard (dock inte hos 1,6 TDI 90 med DSG).
Skoda är duktiga på att laborera med utrymmet och Spaceback känns absolut inte trång, baksätet bjuder på bra benutrymme (bäst i klassen enligt Skoda själva). Kupén blir väldigt mycket luftigare om man väljer att köpa till panoramaglastaket, 6 900 kronor extra, men ingår i Style Plus-paketet.

Hos mig väcktes en självklar fråga efter de snirkliga turerna i bergen och kring sjön. Kommer Skoda lansera Rapid Spaceback i RS-version?
Mina frågor till de berörda fick inga konkreta svar, men Skoda skulle vara dumma om de slarvade bort en sådan möjlighet till ett riktigt rallyjärn.
Sammanfattningsvis visar Skoda än en
gång att de är duktiga på att bygga prisvärda bilar med hjälp av vad Volkswagens hyllor har att erbjuda.
Rapid Spaceback är ingen klart lysande stjärna utan mer av en mittfältskämpe med ett något putsat yttre. Det är passande nog nästan identiskt med hur Nisse Liedholms spelstil beskrivits. Något av en fotbollstränares dröm, men frågan är om det även räcker i den stenhårda kampen i golfsegmentet.
Skoda vågar i varje fall anta utmaningen

Rivaler

Peugeot 308
Peugeot 308 1,2 VTi
Fransmännen har gjort en ordentlig satsning på golfklassen med nya 308 och de verkar ha lyckats. Bra materialval och ett gott lastutrymme på 470 liter.
Pris: 159 900 kr.

Hyundai i30
Hyundai i30 1,4
Likadan teknik som koncernsyskonet Kia Cee’d och vettigt prissatt. Ässet i rockärmen är kombiversionen som kostar 10 000 kronor extra.
Pris: 159 900 kr.

Skoda Rapid Spaceback 1,2 TSI 105 hk

Pris
Från 161 000 kronor, säljstart efter årsskiftet.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kamkedja. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 71,0/75,6 mm, cylindervolym 1 197 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 5 000 r/min, max vridmoment 175 Nm mellan 1 550-4 100 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Kuggstång med elservo. Vänd-cirkel 10,2 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 185/60 R15.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 430, bredd 171, höjd 146, spårvidd f/b 146/150. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 170, maxlast 535, max släpvagnsvikt 1 100. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 415-1 380 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,2 s, toppfart 193 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,63, landsväg 0,42, blandad körning 0,50. CO2 116 g/km. 


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
360 kronor per år.

Visa kommentarer