Första intrycket

Basfakta

Pris
146 900 kronor.

Motor
4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 76,5/86,9 mm, cylindervolym 1 598 cm 3 . Max effekt 105 hk (77 kW) vid 5 600 r/min, max vridmoment 153 Nm vid 3 800 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 5-växlad  manuell låda alt. 6-växlad automat.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak halvstel axel med bakåtgående länkarmar.

Styrning
Kuggstång med el-hydraulisk servo. Vändcirkel 10,5 meter.

Bromsar
Skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 6 tum, däck 195/55 R 15.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 262, längd 420, bredd 168, höjd 161, spårvidd fram/bak 142/148. Tjänstevikt ca 1 260, maxlast ca 430. Tank 55 liter.

Fartresurser
Toppfart 184 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,9 s.

Bränsleförbrukning
Stad 0,92, landsväg 0,57, blandad körning 0,70 l/mil.


Folkvagn från öst

För första gången sedan Volkswagenuppköpet 1991 gör Skoda en helt egen bilmodell, skild från övriga inom koncernen. Med nya Roomster återgår man till ursprunget och gör en riktig folkbil. Första provkörningen ger mersmak.

Utseendet är uppseendeväckande. Fronten bär tydliga, inarbetade Skodasignaler och visar på ett ansikte som även kommer på nästa generation Fabia (debut 2007). Vindrutan ser lånad ut från Mini med sina svarta ”gömda” a-stolpar. Sen händer det saker i designen! Sidorutorna fram sveper upp mot taket och de stora bakrutorna   tillsammans med den högbyggda karossen gör att Roomster har ett högst(!) eget utseende. Bakpartiet domineras av den lodräta bakluckan (som öppnar uppåt) med stående bakljus på var sida. Mixen av varubil, kombi och småbil kan verka virrig och så kan även utseendet uppfattas. Det är givet att när en biltillverkare sticker ut hakan och visar upp en ny styling så kommer alla köpare inte att gilla läget, men till dessa kan sägas att Roomster ser betydligt bättre ut i verkligheten än på bild.
Peter Marek, ansvarig för Roomsters interiördesign, förklarar enkelt bilens look med en egen logotype – som föreställer ett jetplan som korsats med ett hus. Mycket effektivt och illustrativt.
Segmentet små högbyggda MPV-bilar ökar. Nissan Note, Opel Meriva men även de större Renault Scenic, Toyota Corolla Verso och Opel Zafira utpekas av Skoda som Roomsterkonkurrenter. Ett brett spann av kombattaner således.

Tekniskt bygger Roomster på diverse Skoda/VW-komponenter. Framvagnen baseras på nästa generation Fabia/Polo medan bakaxelkonstruktionen är lånad från gamla Octavia/Golf IV. Roomster blir första bilmodell ut från Volkswagenkoncernen med detta modulsystem, som på sikt kommer att avlösa det befintliga plattformstänkandet. Principen med att plocka delar ”från hyllan” ska innebära billigare produktion och kortare utvecklingstider.
Sittställningen är som i vilken modern småbil som helst, god och rymlig. Den höga takhöjden bidrar till viss telefonkioskkänsla. Reglage och instrument finns där man förväntar sig, men bilar utrustade med navigator (cd/radio har även denna placering) har dock skärmen avigt placerade långt ner på instrumentbrädan. Köper du till specialdesignat navigatorpaket från Michelin hamnar skärmen upp till vänster om ratten, där den förvisso syns bättre, men då i första hand bara av föraren.
Stolarna är rejäla, men på långfärd önskar sig storvuxna gärna ett säte med större dimension. Det rundade hörnet på sidorutan fram bidrar tillsammans med den höga sidolinjen en viss känsla av instängdhet.
Baksätet erbjuder helt annat ljus och öppen känsla. Det långa axelavståndet på 262 centimeter (37 millimeter längre än Octavia) är rekordlångt och mycket av längden har kommit baksätesutrymmet till del. Det tredelade baksätet kan skjutasi längsled, ryggstöden kan vinklas oberoende av varandra och sätena går givetvis att plocka ut ett och ett. Tyvärr en tung uppgift, bättre hade varit om säten hade gått att fälla ner i golvet men det är en mer komplicerad och dyr lösning. Inget för Skoda således.

Eftersom baksätet är placerat 46 millimeter högre än framsätena à la biografsittning blir utsikten från bakre sittplats mycket bra. Särskilt om man lagt till takfönster för 5 900 kronor som släpper in solljuset (handjagad gardin håller ljuset ute). En utmärkt plats för barn, vuxna och turistande taxikunder. Droskägare bör titta extra noga på Roomster, trots den utvändiga litenheten bör bilen klara av de flesta taxikörordrar.
Roomster finns i två utföranden – Style och Ambiente, där den första har lite ärtigare färgsättning invändigt, den senare är murrigt svart. Det finns fyra utrustningspaket med namnen Funktion, Elegance, Sport och en   fullutrustad variant kallad Elegance & Sport (innehåller klimatanläggning, läderklädd sportratt, farthållare, 16-tums aluminiumhjul, sportstolar och elhissar bak, och kostar 13 900 kronor). Överlag är paketen moderat prissatta och de allra flesta Roomsterägare lär nöja sig med paket Funktion (cd-stereo, dimljus fram, takreling, höj/sänkbar passagerarstol) för 3 500 kronor.

För att klara av den högbyggda karossen är spårvidden bak 64 millimeter bredare än fram. Detta bidrar till bra uppförande vid undanmanövrar och överraskande god stabilitet rakt fram. Vid stadskörning uppskattas den snäva vändradien på 10,5 meter.
I hög motorvägsfart (+120 km/ h) blir Roomster lätt surrig, mest beroende på dåligt isolerad motor. På de släta tjeckiska autostradorna upplevs dock vägljudet bra bortisolerat (även vindljudet hörs det litet av), värre blir det när vi viker av in på mindre grusade bondvägar. Då smattrar det friskt i hjulhusen bak, avsaknaden av ljuddämpande material är påtaglig.

Motoralternativen i Sverige blir fyra, två bensin- och två dieselmotorer. Starkast blir bensin 1,6 respektive diesel 1,9 TDI, som båda har 105 hästkrafter. Ett pinnhål ner kommer bensin 1,4 med 85 hästkrafter och den trecylindriga 1,4-liters dieselmotorn på 80 hästkrafter. Orret från dieseltrepipen är skönt att lyssna på, men tyvärr saknas kraften från den större 1,9 TDI och merkostnaden (10 000 kronor) känns som väl investerade pengar. Även i valet mellan liten och stor bensinmotor väljer vi den större 1,6 som kostar 8 000 kronor mer och lär bli mestsäljaren i Sverige. Svenska Skoda har klokt nog valt att inte ta in de allra svagaste varianterna (Roomster finns även med två mindre trecylindriga motorer – 1,2 l bensin/64 hk och TDI-diesel på 1,4 l/69 hk).
Trots att konkurrensen är stenhård i mindre MPV-klassen har Skoda stora förhoppningar på Roomster. Drygt 1 500 bilar planeras att säljas i Sverige under nästa år och med de bevisat inneboende kvaliteterna bilen visar upp verkar detta vara en högst sannolikt prognos. Men det finns smolk i glädjebägaren. Säkerhetsmässigt kan Skoda i nuläget inte utlova att Roomster klarar fem stjärnor i Euro-NCAP-testet. I september redovisas de färdiga krockresultatet och Roomster måste få full pott för att bli den succŽ som bilen efter en första provkörning utger sig för att vara.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer