Efter Superb halvkombi kommer märkets verkliga storsäljare i Sverige, kombi­versionen, som i princip alla Superb-kunder väljer. Med nästan två kubik i lastutrymme och lägre pris än ­Passat är det upplagt för inbördeskrig.

Första intrycket

”Vilket enormt benutrymme i baksätet”, är det som slår mig först. Nya Superb Combi har bevarat sina fördelar från förra generationen.

Snygg

8/10

Prisvärd

9/10

Skoda har blivit en succé världen över och slog förra året försäljningsrekord med över en miljon sålda bilar. Affärsidén låter så enkel att man undrar varför ingen har kommit på det tidigare: Rymliga bilar till bra priser. Man ger helt enkelt bra valuta för pengarna.
Från början var det ganska råa, basala bilar, men med åren har det kommit alltmer finess i förpackningarna.

Kupébredden i baksätet har ökats med sju centimeter, i framsätet med fyra centimeter.

Kupébredden i baksätet har ökats med sju centimeter, i framsätet med fyra centimeter.

Nya Superb Combi är ett utmärkt exempel på utvecklingen. Med måttliga 9 000 kronor i pristillägg för kombimodellen blir detta bilen som kunderna kommer att välja.
Materialen och byggkvaliteten håller hög klass och jag tror ingen vid ett blindtest skulle kunna märka någon skillnad jämfört med till exempel Volkswagen Passat.
Särskilt roligt är att man håller stilen och fortsätta bjuda på små, smarta finesser. ”Simply Clever” är företagets tagline och med det menas till exempel paraplyfack i framdörrarna, en gammal Superb-gimmick. En kanske mer användningsbar finess är facket under lastgolvet som erbjuder skräddarsydd plats åt insynsskyddet. Hur många gånger ligger inte det skyddet i vägen när man ska lasta?

Apropå det – Superb tillhör de bästa laståsnorna i klassen. Under insynsskyddet ryms 660 lådliter, med baksätet – som tyvärr bara är 30/70-delat – fällt ryms 1 950 lådliter. Precis som på Octavia Combi (men även Volkswagen och Seat) kan lastgolvet med ett enkelt handgrepp fällas ned en decimeter för att skapa extra högt lastutrymme.
Men det är inte lastutrymmet som ger det riktiga haktappet, det är kupéutrymmet. Armbågsbredden har ökat rejält i både fram- och baksäte. Och precis som tidigare kan man sitta med benen i kors i baksätet även när Janne Långben kör bilen. Kupélängden kan enkelt uttryckas som ”störst i klassen”.

Mikael Stjerna är uppenbarligen mindre än 1 950 lådliter och får därför plats i lastutrymmet.

Mikael Stjerna är uppenbarligen mindre än 1 950 lådliter och får därför plats i lastutrymmet.

Nya Superb har utvecklats med hjälp av Volkswagens MQB-plattform. En förändring är att framaxeln har flyttats fram och hjulbasen har vuxit åtta centimeter, till 281 centimeter. Det ger inte bara ökade innerutrymmen, det gör också underverk för utseendet. Med framaxeln närmare stötfångaren ser Superb inte längre så framtung ut.
Motorer och växellådor är andra saker som kommer med släktskapet. På provkörningen längs kurviga vägar i södra Bayern, på gränsen till Österrike, får jag tillfälle att testa modellen som generalagenten tror blir storsäljaren. En fyrhjulsdriven Superb med DSG-automatlåda som kommer att kosta 325 400 kronor med utrustningsnivån Style, som är mellannivån. Då får man xenonstrålkastare och elstyrt förarsäte på köpet.
Den långa hjulbasen ger fin fjädringskomfort, och köper man till ställbart chassi, ”Dynamic Chassi Control”, går det också att ställa in sportiga egenskaper.
Den 190 hästkrafter starka tvålitersdieseln gör ett lika bra jobb i Skoda Superb som i Volkswagen Passat, särskilt i kombination med DSG-automaten.

Det är stramt och elegant på samma gång. Här med navigation och stora bildskärmen på åtta tum.

Det är stramt och elegant på samma gång. Här med navigation och stora bildskärmen på åtta tum.

Billigaste Superb Combi är bensindrivna 1,4 TSI på 150 hästkrafter som kostar 279 000 kronor. Precis som halvkombiversionen har kombimodellen en omfattande utrustning redan i standardversionen. Adaptiv farthållare med kökörningsautomatik är standard, liksom autobroms. Nya infotainmentfinesser är att du kan koppla upp sig mot din smartphone, både via Android Auto och Iphone/Apple Carplay.
Väljer man lyxversionen Laurin & Klement får man betala 343 300 kronor, men då ingår även Webastovärmare, läderklädsel, helljusautomatik och ställbart chassi.

Skoda Superb Combi 4×4 DSG Style

Pris
325 400 kronor, säljs nu, första kundleverans oktober.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 15,8:1. Borrning/slag 81,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 500–4 000 r/­min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 250 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel i. u.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/60 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 284, längd 486, bredd 186, höjd 148, spårvidd f/b 158/157. Markfrigång 15. Tjänstevikt 1 635, maxlast 640, max släpvagnsvikt 2 200. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 660-1 950 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,7 s, toppfart 228 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,61, landsväg 0,45, blandad 0,51 l/mil. CO2 134 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
2 302 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Passat Sportscombi 2015
Volkswagen Passat DSG 4Motion
Klockren konkurrent till Superb Combi. Lika stor, men inte lika rymligt baksäte. Kräver en noga genomläsning av offerten innan du kryssar för… ja, vilken vill du ha?

Pris: 332 900 kronor.


Volvo V70 D4 Sport
Volvo V70 D4 Classic
V70 lever på hög komfort, hög säkerhet och numera också bra utrustning i Classic-versionen.

Pris: 339 000 kronor.

Visa kommentarer