Inget ont som inte har något gott med sig. Eller tvärtom i det här fallet. Nya Smart Fortwo är två decimeter längre än föregångaren vilket ger bättre väguppträdande och mer lastutrymme. Men i city kan de 20 extra centimetrarna sumpa en tidigare möjlig parkeringsplats.

Första Intrycket

Smart Fortwo är fortfarande en pytteliten bil. Men en tillväxt på 20 centimeter på längden är i sammanhanget mycket. Bättre väguppträdande och bagageutrymme välkomnas men den otroliga smidigheten har delvis försvunnit.

Alla fordon i Smarts modellutbud är klassade som miljöbilar. Nu ska det tilläggas att utbudet är ganska begränsat, Fortwo Coupé och Fortwo Cabrio med totalt fyra motoralternativ. Vilka fördelar som miljöbilar har varierar från stad till stad i Sverige, men från 1 april blev alla Smart 10 000 kronor billigare tack vare regeringens nya rabatt.

I vissa europeiska länder får ägare till fordon som är kortare än 250 centimeter parkera på tvären längs gator och torg. Detta har gjort Fortwo mäkta populär. Nu när generation två anländer uppstår problem, 20 extra centimetrar på längden omöjliggör parkeringsspecialen och allt beror på att Fortwo ska lanseras i USA. Därtill krävdes en ny front med bättre skydd såväl de åkande som fotgängare.

Smarts historia är en berg- och dalbana. Grundidén kläcktes av en Mercedes-designer redan 1972. Men det var inte förrän 1994 som en prototyp tittade fram, detta efter att Mercedes startat samarbete med klocktillverkaren Swatch som jobbat på en microbil sedan 80-talet.
Sommaren 1999 kommer jag alltid att minnas. Jag hade precis fått ett sommarvikariat på tidningen du just nu läser och kastades direkt in i ett citytest med Suzuki Jimny, Yamaha 250 Majesty (motorcykelskoter), MCC Smart och ett par K2 Power A Soft Boot (inlines).
Under testperioden körde jag MCC Smart så ofta som möjligt. Inte ens en naken utomjording kunde  ha väckt mer uppmärksamhet eftersom bilen officiellt inte börjat säljas i Sverige. Barn
skrek, föräldrar gapade, djur svimmade (kan minnas fel här) och vid mackbesöken blev det folksamlingar.
I oktober 2001 introducerades Smart City-Coupé och City-Cabriolet, som modellerna hette på den tiden, i Sverige. Två år senare följde Roadster och Roadster Coupé och 2004 var det dags för Forfour. Samtidigt bytte City-Coupé och City-Cabriolet namn till Fortwo Coupé respektive Fortwo Cabrio. Alla modeller förutom Fortwo-varianterna floppade och det är därför modellutbudet är så litet i dag. Ingen nackdel i det, fokusering är A och O.   
Designmässigt är nya Fortwo originalet troget. Sex runda lampor bak, tre på var sida, har blivit fyra (Cabrio generation ett hade inte de separerade lamporna). I profil känner du igen nykomlingen på de numera vågräta dörrhandtagen och framifrån via dimljusen (tillval) som flyttas från övre till nedre luftintaget. Tridioncellen, själva ”säkerhetsburen” i stål, är alltjämnt svart eller silverfärgad beroende på version. Karossens alla plastdetaljer finns i en uppsjö av olika färger.

Inredningen har blivit betydligt stramare, nästan tråkig. Det enda som är lite ”corny” är varvräknaren och klockan som poppar upp likt två svampar, centrerade ovanpå instrumentbrädan.
Pure heter grundversionen. Nästa steg är Pulse och lyxigast är Passion. Bensinmotorn på 999 cm3 finns med tre olika effekter: 61, 71 eller 84 hästkrafter. Numera är det bara den starkaste som har turbo. De nya motorerna har emellertid fyrventilsteknik och ett i stället för två tändstift för varje cylinder. Senare i år utökas utbudet med en dieselmotor på 45 hästkrafter och rekordlågt utsläpp av CO2 88 g/km.
Under huvuddelen av provkörningen rattar jag en Pulse med 71 hästkrafter. Specifikationen ter sig något märklig. Pulse saknar simpel utrustning som elbackspeglar. Däremot ingår transparent tak (tillverkat i polykarbonat som verkar lite repkänsligt), elfönsterhissar samt läderklädsel på ratt och växelspaksknopp. Den femväxlade sekventiella lådan sköts med paddlar på ratten eller genom vickning av spaken. Knapp för inkoppling av automatväxling kostar 2 890 kronor! Märkliga prioriteringar.

Fortwo går nu mindre gungigt i längdled. Växlingarna går snabbare, om än inte jättesnabbt. Standardframdäcken är 155 millimeter, provkörningsbilens 175. Jämfört med de tidigare ”cykeldäcken” (135 eller 145 millimeter) ger dessa bättre styrskärpa men också ökad spårkänslighet. En del sidovindskänslighet märks också.
På kurviga vägar förbannar du hårdplasten i förvaringsfacken på ömse sidor om ratten. Mobiltelefonen och andra prylar kasar omkring.
Med 71 hästkrafter upplevs Fortwo långt ifrån pigg, turbon är saknad. En kort sväng med 84-hästarsalternativet ger en väsensskild upplevelse. Sällan har 13 extra hästkrafter känts så effektiva.
Enda invändningen mot körupplevelsen gäller bromsarna. Pedalplattan sitter högt och långt ut i förhållande till gasen. Dessutom är känslan i pedalen syntetisk, det krävs ett hårt tryck för att få någon verkan och kraften kommer sent.
I city är bilen alljämnt flink och lättmanövrerad jämfört med allt annat som kallas bil. Möjligtvis störs långa förare av den invändiga backspegeln som skymmer en del sikt.
När du vänder dig bakåt slår inte längre näsan i bakrutan. Det är fortfarande tokenkelt att fickparkera och de flesta köparna lär uppskatta att bagagerumsvolymen växt med 70 liter. Detta fram till den dagen när de märker att bilen är två decimeter för lång för den tilltänkta parkeringsfickan.

Två smarta cityfordon, Fortwo dock marginellt snabbare vid rödljusen.

 

Det får nästan plats två Fortwo i en vanlig parkeringsficka.

 

En betydligt stramare inredning än på första generationen. Inte ens lucka till handsfacket är standard. Föremål som läggs där och på ömse sidor om rattstången glider omkring fritt.

 

Plattan till bromspedalen sitter för högt, känslan i pedalen är dessutom trög.

 

Frontluckan kan numera lyftas av för enklare lampbyte och påfyllning av vätskor.

 

Undre delen av bagageluckan fälls utåt. I facket kan du gömma prylar.

Smart Fortwo

Pris 
108 000 kronor (Pure).

Motor 
Bensin. 3-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,5:1. Borrning/slag 72/81,8 mm, cylindervolym 999 cm3. Max effekt 71 hk (52 kW) vid 5 800 r/min, max vridmoment 92 Nm vid 4 500 r/min.

Kraftöverföring 
Motorn bak, bakhjulsdrift. 5-växlad sekventiell låda (automatfunktion tillval).

Fjädring/hjulställ 
Fram fjäderben (McPherson) och krängningshämmare. Bak DeDion-axel och teleskopstötdämpare.

Styrning 
Kuggstångstyrning, elservo (tillval). Vändcirkel 8,75 meter.

Bromsar 
Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system med ESP.
Hjul Fälg 4,5 tum fram, 5,5 tum bak. Däck 155/60 R15 fram, 175/55 R15 bak.

Mått/vikt (cm/kg) 
Axelavstånd 187, längd 270, bredd 156 , höjd 154, spårvidd f/b 128/139. Tjänstevikt 825, maxlast 215, max släpvikt 0. Tank 33 liter.

Fartresurser* 
Toppfart 145 km/h. Acceleration 0–100 km/h 13,3 s.

Bränsleförbrukning/miljö* 
Stad 0,61, landsväg 0,40, blandad körning 0,47 l/mil. CO2 112 g/km.

*Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer