Provkörning av Smart Fortwo EQ

El-Smart integreras i EQ-familjen och bensinmodellerna läggs ner. Med miljöbonus stannar priset på 162 900 kronor vilket betyder att eldrivna Smart ger marknadens billigaste elmil.

Det här är nytt!

Snabbladdare
I mars 2018 fick eldrivna Smart El en snabb (!) snabbladdare.
Smart App
Via din smarta telefon kan du kontrollera laddningen.
Brabus
En Brabus-version erbjuder styling-kit med samma elmotor.

Eldrivna Smart har funnits i ett par år men några större antal har det inte blivit i Sverige. Det beror inte på att det är ett dåligt koncept – tvärtom. Det är snarare produktionsvolymen som haltar och inte räckt till. Men nu ska Mercedes satsa hårdare på sina eldrivna stadsbilar. På tre stora marknader – USA, Kanada och Norge – lägger man ned all försäljning av de bensindrivna versionerna och går all-in för eldrivna modeller.

Redan nästa år, 2020, sker omställningen i Europa. Då blir det ajöss med den lilla trecylindriga bensinmotorn. El-satsningen manifesteras med ett namnskifte. Smart Fortwo Electric döps om till Smart Fortwo EQ och blir därmed upptagen i koncernens nya elbilsfamilj.

Smart Fortwo EQ

Precis som tidigare är det en kul bil att köra. En ny app gör det enklare att kontrollera laddnivå och laddning.

Det som gäller i framtidens Smart är en elmotor på 82 hästkrafter och ett batteri på 17,6 kWh. Pris från 222 900 kronor. Den nya, förhöjda elbilsbonusen på 60 000 kronor lär öka intresset. Nettopriset 162 900 kronor efter statlig presentcheck gör Smart Fortwo EQ till landets billigaste elbil, till och med överkomlig för många.

På ett besök på koncernens huvudkontor i Stuttgart fick vi tillfälle att ta en provtur med top-of-the-line modellen, Smart EQ cabriolet med stylingkit från Brabus. Först som sist kan konstateras att namnbytet inte har medfört en uppsjö av nyheter. Texten Electric Drive har bytts ut mot ett blått EQ-emblem i grill och på baklucka. Själva drivlinan är orörd. Batteriet på 17,6 kWh räcker till en räckvidd på cirka 13 mil i verkligheten. Vintertid då uppvärmningen suger kraft blir det nedåt tio mil. Jämfört med konkurrenterna är räckvidden obsolet, men å andra sidan är priset lågt.

Smart Fortwo EQ

Foto: Mikael Stjerna

Instrumentpanelen är av det färgstarka slaget. Hög plastfaktor.

Just för att Smart Fortwo är en typisk citybil, som gjord för cityparkering och tvära vändningar, känns inte den korta räckvidden som en dealbreaker.­ Eldriften med dess brister och företräden bara understryker karaktären av nischbil för stadsbruk.

På papperet gör elektriska Smart 0-100 km/h på 11,5 sekunder. Det låter inte särskilt snabbt, men 4,9 sekunder till 50 km/h är desto mer imponerande. Elmotorn med fullt vridmoment redan i startblocken gör det möjligt. Storleken på Smart talar både för och emot ett köp. Med två sitsar och ett minimalt lastutrymme är det inte en bil för alla. Men för vissa! Själv tillhör jag Smart-fansen efter att ha privatägt en Smart en vinter. Jag märkte snart att det var min Smart som familjen­ använde allra helst, nästan oavsett ärende. Lättparkerad och lättkörd. Och den större bilen blev allt som oftast ståendes på parkeringen.

Smart Fortwo EQ

Foto: Mikael Stjerna

Lastutrymmet är svårt att utnyttja om du väljer cabrioletversionen.

Provbilen vi har lånat är cabrioletversionen med nedfällbart tak. Taket veckas samman tillsammans med bakrutan och blir liggande ovanpå bakluckan. Även bågarna ovanför dörrarnas rutor går att ta bort. I bakluckan finns en speciell förvaringsplats för dem. Brabus innebär för ovanlighetens skull inte fler hästkrafter, allt handlar om styling och exklusivare material. Skinnklädd ratt är det som märks mest.

LÄS MER: Smart Fortwo EQ får egen racingserie

Precis som tidigare är det en kul bil att köra. En ny app gör det enklare att kontrollera laddnivå och laddning. Semisnabbladdning är möjligt med en ombordladdare på 22 kW. Kopplat till en snabbladdare laddar du från 0 till 80 procent på 40 minuter. Det underlättar­ i vardagen de gånger laddplaneringen har spruckit eller när längre körning måste köras. Ombordladdaren är tillval för 8 150 kronor.

Smart Fortwo EQ

Foto: Mikael Stjerna

Under huven finns behållarna för spolarvätska och bromsvätska.

Oavsett vad man kan tycka om bil­storleken är en sak säker. Smart Fortwo EQ erbjuder de billigaste elmilen på marknaden just nu. Importören nämner kommuner och hemvården som möjliga kunder, och varför inte? Den som kör en någorlunda förutsägbar daglig rutt har inget att vinna på att släpa runt ett batteri som väger flera hundra kg bara för att räckvidden ska bli längre än nödvändigt.

Smart Fortwo EQ

Pris
222 900 kronor, säljs nu. Miljöbonus 60 000 kronor.


Motor
Elmotor. Max effekt 82 hk (60 kW), max vridmoment 160 Nm, batterityp litium-jon, 17,6 kWh. Ombordladdare 22 kWh.


Kraftöverföring
Motor bak, bakhjulsdrift.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 6,95 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram, trummor bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 5,0 tum, däck 165/65 R15.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 187, längd 269, bredd 166, höjd 155, spårvidd f/b 147/143. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 115, maxlast 205, max släpvagnsvikt 0. Bagagevolym (VDA-liter) 260-340 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,8 s, toppfart 130 km/h.


Bränsleförbrukning
Elförbrukning 1,29-1,45 kWh/mil. Räckvidd 14,5-16,0 mil (NEDC corr).


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, batteri 8 år.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

Renault Zoe 2018

Renault Zoe
Renault Zoe har riktigt bra räckvidd med sitt batteri på 41 kW. Just nu rabattpris 305 900 kronor, dessutom får man 60 000 kr bonus av staten.
Pris: 329 900 kronor.

 

Volkswagen e-up!

Foto: Volkswagen AG

Volkswagen e-Up
Volkswagen e-Up har en elmotor som är lika stark som den i Smart, 82 hk. Med batteri på 18,7 kWh lovas 16 mil räckvidd i NEDC. I nya WLTP lär det bli ca 13 mil.
Pris: 284 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer