Första intrycket #459

En udda fågel på den svenska marknaden. Konstigt namn, konstigt utseende. Omodern dieselmotor som inte får skatterabatt. Inte dålig, men den får det inte lätt.

Basfakta

Pris
285 000 kronor

Motor
4-cyl tvärmonterad radmotor. 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18,0. Borrning/slag 86,2/85,6 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 141 hk (104 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 310 Nm mellan 1 800 och 2 750 r/min.

Kraftöverföring
Bakhjulsdrift med inkopplingsbar fyrhjulsdrift, lågväxel. 5-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänksystem med fem länkarmar.

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,2 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg 6,5 tum, däck 225/75 TR 16.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 274, längd 466, bredd 188, höjd 174, spårvidd f/b 157/157. Tjänstevikt ca 2 100, maxlast 463, max släpvikt 2 300 (B/E-körkort). Tank 75 liter.

Fartresurser
Toppfart 166 km/h. Acceleration 0-100 km/h 14,2 s.

Bränsleförbrukning
Stad 1,06, landsväg 0,71, blandad körning 0,84 l/mil.


En för dyr budgetsuv

Sydkoreanerna med Mercedesteknik kommer tillbaka till Sverige med modeller som aldrig tidigare satt sin fot här. Den nyaste av dem heter Kyron. Värt att lära sig uttala?

SsangYong har ett nära samarbete med Mercedes. Det märks sannerligen inte på utseendet för Kyron, och andra SsangYong, har verkligen ett eget, udda, utseende. Men ingen av dem är den andre lik.
Kyron ser ganska normal ut framifrån och från sidan. Bakifrån ser den nästan smälld ut från fabrik.
Undertill är det likt Mercedes ML, förra generationen. Det är inget Merca-chassi men en oblyg kopia av ett dylikt med en kraftig ramkonstruktion.
I första skedet, introduktion i slutet av mars, kommer SsangYong Kyron med en tvåliters diesel på 141 hästkrafter. Den är till skillnad från märkets alla andra motorer inte en Mercedesdito utan en egen konstruktion.
Till sommaren kommer fler versioner.

Motorn är vare sig stark eller rolig. Den är kopplad till en femstegad Mercedesautomat och vid full acceleration händer det inte speciellt mycket men det låter desto mer.
En titt i faktabladet bekräftar känslan. 0-100 km/h tar 14,2 sekunder och toppfarten är satt till blygsamma 166 km/h.
Jämför gärna med kategorins klart lysande stjärna, Honda CR-V som med lika stark motor (men manuell låda) klarar sprinten 0-100 km/h på 10,6 sekunder och har en toppfart på 180 km/h.
Kyron är visserligen något större än CR-V, cirka 3 cm på längden och hela 10 cm på bredden, men den stora skillnaden är vikten. Kyron är hela 260 kg tyngre. Och den får (med rätt körkortsinnehavare) dra hela 2 300 kg mot Hondas 1 500 kg.
Om det för den sakens skull är värt att betala 285 000 kronor för en fyrhjulsdriven Kyron mot 266 900 kronor för en likaledes fyrhjulsdrivan Honda CR-V, det vete katten.

Ett annat problem med motorn är att den inte klarar de moderna avgaskraven. Den är klassad i Euro 3 och kommer därför inte att få några skattelättnader alls.
En modifierad dieselmotor (som klarar Euro 5) kommer i slutet av 2006 och det torde vara läge att vänta på den. Med den här motorn kommer Kyron att vara ”död” på begagnatmarknaden.

SsangYong hävdar att de kompenserar för det genom ett lågt pris och en större bil för pengarna, men faktum är att Kyron är dyrare (om än något större) än de bilar de ser som konkurrenter: Nämnda Honda, Land Rover Freelander, Nissan X-trail, Kia Sorento och Hyundai Santa Fe.
Kyron är inte lika bra vägbil som Honda CR-V som med sin självbärande kaross är närmast personbilslik. Fjädringen är väldigt mjuk så Kyron kränger bra mycket i kurvorna. Samtidigt är stötdämpningen hård så bilen blir väldigt stötig. Den klarar längre ojämnheter betydligt bättre än kortare. Styrningen är dock inte mycket att klaga på.
I lätt terräng klarar sig Kyron överraskande bra vilket till stor del beror på att den har lågväxel som standardutrustning. Hill Descent Control för körning i kraftiga backar ingår också.

Invändigt är det snyggt, modernt och lättarbetat med trevliga ”mjuka” material. Du sitter bra i framstolarna och baktill är det gott om utrymme för både ben och huvud. De tre sätesplatserna bak har nackskydd och trepunktsbälten.
Krockkuddar fram är en självklarhet. Sidokrockkuddar borde vara det, men Kyron har endast sidokrockgardiner fram och bak.
Annars är det välutrustat med elstyrda sidorutor och backspeglar, centrallås, radio/cd, 16-tums aluminiumfälgar, antisladd/antispinnsystem. Allt detta i instegsmodellen Freedom. Lägg till 30 000 kronor och du får en Spirit som har elstyrda framstolar och läderklädsel.
Tillvalsutrustning är ett mer sofistikerat fyrhjulsdriftsystem, parkeringssensor, automatisk luftkonditionering och elektrisk sollucka.

SsangYong Kyron är absolut ingen dålig bil, men den har konkurrenter som är bättre. Frågan är var den ska finna sina köpare.
Enligt det nyetablerade företaget ska de slå sig in hos vad som kallas exklusiva återförsäljare med kända märken. Lite underligt då när en nära bekant till redaktionen som säljer begagnade Volvobilar berättar att han brevledes blivit erbjuden att bli återförsäljare för SsangYong.
Det är inte mycket som talar för att Kyron kommer att sälja så bra som företaget tror. Vad den har att komma med är några extra centimetrar här och där, lågväxel och ett udda utseende. Därtill ett namn som klingar exotiskt, men är svårt att uttala och inte har den minsta image i Sverige.
Jag tror att en ännu aggressivare prissättning, och framförallt modernare motorer, måste till för att SsangYong skall ha en chans att överleva på marknaden.

Visa kommentarer