Bruksbilen Forester har fått ny, större motor. Teknikens Värld provkör genom ett vintrigt Sverige.

Första intrycket #503

2,5XT har bra effekt och vridmoment men bilen är onödigt törstig både vid landsväg och blandad körning – även om det handlar om en suv. Vi föredrar den silkeslena, snåla och samtidigt vridstarka boxerdieseln i Forester.

I ett för Forester passade väglag tar vi oss en ordentlig provtur genom ett snöigt södra Sverige med 2,5XT-motorn, i provbilen utrustad med automatlåda. Den permanenta fyrhjulsdriften imponerar över moddsträngar på motorvägarna och längs slingriga, plogade småvägar i Skåne och Småland.

Den nya 2,5 liter stora turbomotorn i provbilen både imponerar och avskräcker. Det positiva är förstås all den kraft som finns i den silkeslena och tystlåtna boxermotorn. De 230 hästkrafterna tar för övrigt Forester från 0-100 km/h på 7,1 sekunder.

Det negativa är främst två saker. För det första känns den fyrväxlade automatlådan med överväxel omodern. Växlingarna sker inte lika smidigt och lent som många konkurrenters automatlådor, speciellt inte under lite snabbare acceleration.
För det andra vill turbo­motorn ha oförsvarligt mycket bränsle för att tillsammans driva bilen framåt. Framför allt vid blandad körning. Under provturens landsvägsdel på ganska precis 100 mil ville 2,5XT ha 1,0 liter per mil – i lagstadgad hastighet.
Under blandad körning höjdes förbrukningen avsevärt till 1,3 liter per mil – och även det utan någon tung högerfot.

Otidsenligt och för mycket för en modern suv. Forester med turbomotorn är stark nog att dra både det ena och andra i form av släpvagnar, husvagnar eller hästtransporter med vridmomentet på 320 newtonmeter. Men vad 2,5XT förbrukar med den utrustningen  vill vi inte ens fundera över.
Nej, oavsett om du ska dra tungt bakom din nya Forester eller inte så är det den silkeslena boxerdieseln du ska ha. Där har du ännu bättre vridmoment (350 Nm) . 2,5XT är också 60 000 kronor dyrare än dieseln.

Subaru Forester 2,5XT

Pris
Från 329 900 kronor.

Motor
Bensin. 4-cyl längsmonterad boxermotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 8,4:1. Borrning/slag 99,5/79,0 mm, cylindervolym 2 457 cm3. Max effekt 230 hk (169 kW) vid 5 200 r/min, max vridmoment 320 Nm vid 2 800 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell alt 4-växlad automat .

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkaxel med dubbla triangellänkar.

Styrning
Kuggstångsstyrning med servo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 7,5 tum, däck 225/55 R17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 262, längd 456, bredd 178, höjd 170, spårvidd f/b 153/153. Tjänstevikt 1 600, maxlast 415, max släpvikt 2 000 (B-kort: 1485). Tank 60 liter.

Fartresurser*
Toppfart 207 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,9 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 1,45 landsväg 0,82, blandad körning 1,05 l/mil. CO2 248 g/km. 

Skatt
2 580 kronor per år.

* Enligt tillverkaren..

Visa kommentarer