Provkörning av Subaru Outback 2,0D Lineartronic

Detta är inte Guds gåva till mänskligheten, däremot en önskan från många svenska Subaru-köpare. Nu kommer nämligen automatlåda till boxerdieseln.

Första intrycket

Många har suktat efter den och i maj är den äntligen här. Först på plan med diesel i kombination med automatlåda är Outback-modellen. Subarus svar på Volvo XC70 och Volkswagen Passat Alltrack.

Gummistövel

8/10

Prisvärd

7/10

Anledningen till att det tagit så många år är att Sverige och Europa är en relativt liten marknad som inte högprioriteras. Viktigare är USA, där man kör bensindrivet med automat och Australien där man visserligen gillar diesel men där man hellre växlar själv.
Först ut med konfigurationen diesel/automat är Subaru Outback som på köpet fått en lättare ansiktslyftning. Ny grill, ny design på strålkastare, stötfångare, nya fälgar och större dimljus är huvudingredienserna på utsidan, medan insidan fått mittkonsolens blanka aluminiumpanel målad svart, liksom rattekrarna, samt att den elektriska handbromsens placering flyttats från vänster knähöjd på instrumentpanelen till mittkonsolen vid växelspaken. Nytt instrumentkluster med LED-belyst multidisplay är också en uppfräschning. Att den gamla otydliga infodisplayen finns kvar högst upp på panelen känns dock tveksamt och förvirrat.

Växellådan är Lineartronic, Subarus idé om hur en CVT-låda ska fungera, och merkostnaden blir 15 000 kronor på ett i övrigt oförändrat pris (tack vare en vettigare yen-kurs). Totalpris för Outback med automat är 329 900 ­kronor. Standardutrustningen är omfattande med bland annat xenonljus, tvåzons klimatanläggning, regnsensor, backkamera, självjusterande stötdämpare bak och hill holder.

Lineartronic ihop med diesel har sju fixerade steg och känns ibland som en dubbelkopplingslåda, framför allt när man gasar på ordentligt. Motorn ligger inte kvar på toppvarv och brölar tills farten uppnåtts, som steglösa CVT-lådor brukar, utan gör markerade växlingar. Man kan också växla själv med paddlar vid ratten. Smolket i bägaren är att dieselförbrukningen går upp med automatlåda. Från 0,59 med manuell låda till 0,63 med Lineartronic. Men det kanske man kan ta då bekvämligheten ökar markant. Ljudisoleringen är nämligen också förbättrad i just Lineartronicutförande.

Rival

Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack TDI 170
Snofsigare men knappast dugligare. Markfrigång på 16,5 centimeter gör Alltrack medioker bortom vägen. Starkare motor på 170 hästkrafter och sexväxlad DSG automatlåda. Samma pris som Outback.
Pris:
329 900 kronor.

Subaru Outback 2,0D Lineartronic

Pris
329 900 kronor. Säljstart i maj.


Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl boxermotor med dubbla överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. 1 998 cm3, 150 hk (110 kW) vid 3 600 r/min, 350 Nm vid 1 600-2 400 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad automatlåda (CVT-låda).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Kuggstång med elservo. Vändcirkel 11,8 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Aktivt antisladdsystem.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 275, längd 479, bredd 182, höjd 161, spårvidd f/b 154/154. Markfrigång 20. Tjänstevikt 1 705, maxlast 425, max släpvikt 1 700. Bagagevolym 526/1 726 liter. Tankvolym 65 liter.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 225/60 R17.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,7 s, toppfart 195 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,76, lands­väg 0,56, blandad körning 0,63.
CO2 166 g/km.


Skatt
372 kronor per år.


Garantier
3 år fri service, 3 år/10 000 mil fabriksgaranti, 3 år lack, 3 år elektronik, 3 år vägassistans, 12 år rostskydd.

Visa kommentarer