Toyota tog ledningen i hybridracet med sin Prius för över 20 år sedan. Men kompisarna från Japan följde inte efter. Först nu har Subaru börjat elektrifiera och då i den enklaste formen. vi kör Subarus lilla suv Xv med hybriddrivlina och boxermotor.

Det här är nytt!

Elektrifiering
Subaru kompletterar sin boxermotor med hybriddrift på både Forester och XV.
Plattform
XV bygger på Subaru Global Platform som utvecklats för hybrider och elbilar.

Att elektrifiera drivlinorna är ett smart sätt att sänka koldioxidutsläppen och anpassa sitt modellprogram till EU:s tuffa regelverk. Subaru har monterat en elmotor i växellådan och ett batteripaket har lagts över bakaxeln och först ut är modellerna Forester och XV. Men jämför du utsläppssiffrorna för Subaru XV med respektive utan elmotor på 13,5 kW så ser du att Subaru förlorat 21 gram koldioxid på investeringen. Det har förstås att göra med den tuffare körcykeln, WLTP, som tryckt upp förbrukning och utsläpp ordentligt. Men Subaru ska inte komma undan med den enkla förklaringen, för XV e-Boxer är inte speciellt energieffektiv. En hybriddrivlina på 150 hästkrafter borde vara snålare än 0,79 liter per mil och 180 gram koldioxid per kilometer. Så trots elmotorn blir det dyrt att köra XV och fordonsskatten skenar de tre första åren. Utan elmotor, men med den snällare mätmetoden, noterade vi 156 hästkrafter, 0,70 liter/mil och 159 gram koldioxid per kilometer vid vår första provkörning av XV.
För att få plats med batteriet har tanken krympts med 12 liter. I kombination med den höga förbrukningen betyder det många tankstopp.

Subaru XV 2,0 e-Boxer 2021

Foto: Jan-Erik Berggren

Man måste börja någonstans. Subaru elektrifierar långsamt och XV finns nu bara med e-boxermotorn.

Hybriddrivlinan gör sig påmind från stillastående och i låga farter. Då märks det också att Subaru saknar lite rutin på det här med elmotorer och gaspådrag. XV blir lätt lite väl känslig och vill hoppa iväg om föraren inte är väldigt, väldigt lätt på gasfoten. Det krävs övning för att köra e-Boxer mjukt. Nu var det inte lika illa i XV som i den större och tyngre Forester med samma system men med en lite för nervös förare blir det inte en speciellt trevlig upplevelse.
Kanske är det också den steglösa växellådan, CVT, som stökar till det. De bilar jag provkört som haft svårast med balansen i gaspedalen har alla haft den typen av växellåda. Subaru har skapat sju lägen i sin variant av steglös låda vilket resulterar i något sänkt varvtal. Men motorn måste ändå rusas om det ska hända något.

Subaru XV 2,0 e-Boxer 2021

Foto: Jan-Erik Berggren

Här finns allt. Tre informationsskärmar och knappar i överflöd. Ändå på rätt väg.

Nya plattformen som XV byggts på, som första modell, är framtagen för att den ska klara elektrifiering och till och med elbilar. Den har gjorts styvare och köregenskaperna ska enligt Subaru vara bättre jämfört med den första generationen. Framför allt har XV blivit tystare till generation två.
När vi lämnat de lägsta farterna märks inte elmotorn alls. Nu är det samma vanliga fyrcylindriga boxer som tack vare CVT-lådan lever sitt eget liv. Motorn fanns redan i första generationen XV. Vid generationsbytet 2017 trimmades sex hästkrafter fram men de har försvunnit i samband med elektrifieringen.
I övrigt är e-Boxer, som är den enda drivlina du kan köpa i Sverige, helt oförändrad jämfört med modellen som lanserades med början på hösten 2017.

Subaru XV 2,0 e-Boxer 2021

Foto: Jan-Erik Berggren

Platt baksäte betyder att här kan det sitta tre personer utan problem.

Säkerhetssystemet EyeSight håller mig uppmärksam och låter mig inte vandra iväg med blicken åt sidan för mycket. Ett smart system som också varnar när jag kommer ifatt bilar. Den permanenta fyrhjulsdriften, lite ovanligt i dag när förbrukningen ska pressas nedåt i alla hörn, behövs såklart inte på fina skånska sommarvägar men det är lätt att förstå varför Subaru blivit ett så populärt bilmärke i ”skogslänen”. XV känns verkligen trygg, bekväm och robust. Kupén är rymlig och stolarna bekväma. Det går också att sitta bra på alla platserna i baksätet. Bagageutrymmet är lagom och behöver du mer plats kommer en takbox inte att misspryda XV.

Subaru XV 2,0 e-Boxer 2021

Foto: Jan-Erik Berggren

Lika stort bagageutrymme som på XV utan batteri. Det är bränsletanken som har krympts.

Subaru har uppdaterat informationssystemet och även om det här inte är i nivå med tyska och svenska konkurrenter finns de flesta funktioner du behöver på ett logiskt och lätthanterligt sätt. Men varför det sitter två bildskärmar i mitten av instrumentbrädan förstår jag inte. Och det finns fortfarande knappar och reglage till det mesta.
Subaru skyndar långsamt in i den elektriska och uppkopplade framtiden. Troligen är det ett smart drag av en tillverkare som strävar efter att sälja någon dryg miljon bilar per år. Subaru behöver inte gödsla pengar på utvecklingsavdelningen och inte heller designavdelningen kräver några påkostade extravaganser. Det är bruksnivå som gäller – och tillräckligt många köpare älskar det.

Subaru XV 2,0 e-Boxer 2021

Foto: Jan-Erik Berggren

Allt är sig likt i Subaru XV – utanpå. Under skalet finns en hybriddrivlina som kräver mjukast möjliga handlag.

Subaru XV 2,0 e-Boxer

Pris: från 339 900 kronor, provbilen 379 900 kronor. Säljs nu.
Motor: Bensin. Längsmonterad 4-cyl boxermotor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 12,5:1. Borrning/slag 84,0/90,0 mm, cylindervolym 1 995 cm3. Elmotor 13,5 kW. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 600- 6 000 r/min, max vridmoment 194 Nm vid 4 000 r/min. Batterityp: litiumjon, i. u kWh.
Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. steglös automatlåda (CVT-låda).
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram MacPherson. Bak multilänkaxel.
Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,8 meter.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/55 R18.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 267, längd 447, bredd 180, höjd 160, spårvidd f/b 155/156. Markfrigång 22. Tjänstevikt 1 651, maxlast 419, max släpvagnsvikt 1 270. Tank: 48 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 385-1 290 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 10,7 s, toppfart 193 km/h.
Bränsleförbrukning: Blandad körning 0,79 l/mil. CO2 180 g/km.
Garantier: Nybil 3 år/10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.
Skatt: 8 330 kronor per år de första tre åren, därefter 1 878 kronor per år.

Rivaler

Toyota RAV4 Hybrid 2020

Foto: Patrik Lindgren

Toyota RAV4 Hybrid AWD-i
Precis som Subarun säljs den bara med hybriddrivlinan. Har ett större bagageutrymme. Två elmotorer, en på varje hjulaxel. Laddhybridversion kommer september 2020.

Peugeot 3008 Plug-in Hybrid 2020

Foto: Glenn Lindberg

Peugeot 3008 Hybrid4
Vill du hellre kunna ladda batteriet med sladd så blir det också dyrare. Ett bra alternativ är då uppfräschade Peugeot 3008. En större och starkare bil men med betydligt lägre förbrukning.
Pris: 425 6700 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer