Suzuki har lång erfarenhet av små bilar, men de har oftast hållit sig i Japan. Nu är de redo att erövra även Europa med nya, tuffa, Alto.

Första intrycket #40

Om målsättningen med att köpa en ny bil är att ta sig från A till B så varför inte. Alto är bra på flera sätt men jag tror det bli svårt att hålla bränsleförbrukningen i schack. Motorn måste varvas. Hårt!

I vår del av världen förknippas Suzuki främst med små och lite större stadsjeepar. Någon känner säkert till att P-G Andersson blivit juniorvärldsmästare i rally i en Swift. Och så motorcyklar förstås.

Med lilla Alto, 350 cm lång, ska Suzuki erövra om inte hela svenska folket så i alla fall några av oss. Det handlar främst om dem som mest kör stadstrafik. Alto är ingen landsvägssprinter. Toppfarten är 155 km/h och 0–100 km/h tar 14 sekunder. Nu tror jag i och för sig att de som väljer Suzuki Alto inte bryr sig ett skvatt om prestanda. Det är annat som lockar.
Till exempel ett uppkäftigt utseende och färger som gör att bilen syns. Fortune Rose Pearl, Paradise Blue Pearl, Desert Brown och Healing Green Pearl, alla i metallic. Sug på dem ni!
Till det låg bränsleförbrukning (0,44 l/mil blandad körning), ett koldioxidutsläpp på bara 103 g/km och ett lågt pris.

Suzukis nya vd Mattias Larsson vet inte just nu vad bilen kommer att kosta, bara att det blir under 100 000 kronor. Då handlar det förstås om en instegsmodell med ganska låg utrustningsnivå.
Suzuki Alto tillverkas i Indien. Vi får börja vänja oss vid bilar därifrån. Det behöver inte innebära sämre kvalitet. Just nu är det mer gynnsamt att handla med den svenska kronan mot den indiska rupien än mot den japanska yenen. Från samma indiska fabrik kommer lite senare Nissan Pixo som är systerbil till Alto, liksom Opel Agila och Suzuki Splash.
Suzuki är ett oberoende företag och kan liera sig med den bilfabrikant som erbjuder det bästa alternativet för stunden.

Litenhet, låg motorstyrka och bra pris behöver inte betyda dålig säkerhet. Suzuki Alto bjuder på både antispinn- och antisladdsystem samt sex krockkuddar, även i den billigaste versionen.
Vad som i övrigt bjuds i Comfort-trim är inte klart. I Exclusive-utförande blir det delbart/fällbart baksäte, cd/radio, luftkonditionering och elhissar till de främre sidofönstren. Dessutom varvräknare i ett eget litet bo till vänster om ratten, höj/sänkbar förarstol men justerbar ratt endast i höjdled.
I detta utförande lär priset hamna på minst 110 000 kronor.
Suzuki Alto har endast ett motoralternativ, en trecylindrig rak bensinare med 68 hästkrafter vid 6 000 r/min och 90 Nm i vridmoment vid 3 400 r/min.

Ljudet av en trepip är rätt ”orrigt” när den varvas och det gäller att gilla det för motorn behöver varv. Eftersom det är så lite vridmoment krävs tvåans växel i stort sett hela tiden i stadstrafik. På femmans växel är motorn så svag att minsta motlut eller störning i trafikrytmen gör att man måste växla ned.
Det är egentligen inget fel på motorn, men att tvingas köra på låg växel och ofta behöva växla ned för att motorn ska orka går ut över bränsleförbrukningen. 0,44 l/mil är en dröm få kommer att uppleva.
103 gram koldioxid per kilometer gör att bilen är klassad som miljöbil. Men miljöbilsrabatten på 10 000 kronor försvinner i sommar.
Det regeringen erbjuder i stället, fem skattefria år för miljöbilar, innebär i det här fallet drygt 2 000 kronor (5 år gånger de 405 kronor skatten kostar nu) som ”tack för din insats”, förutsatt att du behåller bilen i fem år.

Suzuki Alto är fyrsitsig och det innebär att det är ganska gott om plats för alla på bredden även om bilen bara är 160 centimeter bred. Benutrymmet bak är sådär och de som sitter fram ska inte vara för långa, då får baksätes­passagerarna inte plats med sina ben. Takhöjden bak är okej för personer på max 175 centimeter.
Åker man fyra personer på helgsemester gäller det att packa rätt. I bagageutrymmet bak ryms en flygkabinväska, en datorväska och en mindre bag, sedan är det fullt.
På grund av kort axelavstånd blir Alto relativt känslig över ojämnheter och ibland kan det kännas väl stötigt. Men på fina, släta asfaltsvägar går det hur bra som helst. Tyvärr är det ganska ont om dem.
När du väl har fått fart på hjulen och ligger i motorvägsfart är det förvånansvärt tyst. Motorn ger knappt ifrån sig ett knyst, det enda som hörs är ett svagt väsande från de främre takstolparna. För biltypen är det fullt godkänd ljudnivå.

Bilens starkaste kort är stadstrafik. Alto ryms i parkeringsfickor man knappt ser och svänger lättare än någon annan bil jag har rattat. 9,4 meters vändradie är ruggigt bra!
Suzuki Alto riktar sig till en ung kundkrets, 18 till 40 år, som vill köra miljövänligt och inte är så stadda vid kassa.
Om bilen är det självklara valet för dem får ett framtida test utvisa. Men jag tror inte att Alto skämmer ut sig. De brister den har är det fler i klassen som dras med.
Man får inte allt för pengar – inte heller för lite pengar.

Hallå där…

Mattias Larsson, 37, ny vd för Suzuki Sverige.

Var kommer du ifrån?
– Jag har tidigare jobbat med bland annat motorcyklar på Yamaha men även med Xerox kontorsmaskiner. De senaste åren har jag varit på KW Bruun (Peugeot) och dragit igång deras satsning i Estland.

Hur många återförsäljare har Suzuki i dag?
– De är 42, men det ska bli fler i de områden vi inte är representerade. Bland annat i norra Stockholm. Där ska vi också upprätta nytt huvudkontor. I dag sitter vi i ett kontorshotell i Solna.

Din målsättning?
– Att komma upp i 2,5–3 procents marknadsandel inom ett par år. Det betyder runt 6 000 sålda bilar. Förra året sålde vi 1 200 bilar men det var på bara knappt ett halvår sedan Olle Olsson Bil AB slutat sälja Suzuki.

Hur ska det gå till?
– Vi har ett ganska ungt modellprogram i dag och våra återförsäljare täcker bara 35 procent av Sverige. Bara genom att öka den täckningen kan vi sälja betydligt mer.

Vem äger Suzuki Sverige numera?
– Det gör Nimag Sverige AB som ingår i Louwman-gruppen, som importerar och marknadsför Toyota, Lexus samt Suzuki i Holland och nu beslutat sig för att bygga upp Suzuki i Sverige under svensk ledning.

Suzuki Alto 1,0 L

Pris
Från under 100 000 kronor.

Motor
Bensin. 3-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 73/79,4 mm, cylindervolym 996 cm3. Max effekt 68 hk (50 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 90 Nm vid 3 400 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alt. 4-växlad automat.

Fjädring/hjulställ
Spiralfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak torsionsaxel med tre länkarmar.

Styrning
Kuggstångstyrning med elservo. Vändcirkel 9,4 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 4,5 tum, däck 155/65 R 14. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 236, längd 350, bredd 160, höjd 147, spårvidd f/b 141/140. Tjänstevikt ca 970, maxlast ca 280, max släpvikt 0. Tank 35 liter.

Fartresurser*
Toppfart 155 km/h. Acceleration 0–100 km/h 14,0 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 0,55, landsväg 0,38, blandad körning 0,44 l/mil. CO2 103 g/km.

Skatt
405 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Visa kommentarer