Baleno gör comeback. Namnet syntes senast 2002, men nu är det tillbaka i en helt ny bil med bra pris, plats för fem och dessutom ett litet slugt hybridsystem om du köper den dyraste versionen.

Det här är nytt!

Smart hybrid. Suzuki har tagit fram ett enkelt hybridsystem, men lik förbannat – ett hybridsystem.
Bottenplattan. Helt ny, mer vridstark och lättare än konventionell konstruktion.
Motor. 1.0 Boosterjet är ny, lätt, kompakt och tillräckligt stark i de flesta vardagssituationer.

Antingen var det så att gotlänningarna närde en speciell kärlek till förra generationen Suzuki Baleno, eller så var återförsäljaren extremt duglig. Hur ska man annars förklara att Baleno sålde bäst i Sverige just på Gotland av alla ställen. Därför är det kanske ingen slump att provkörningen av helt nya Baleno företas på Gotland. Här finns fortfarande ganska gott om rullande exemplar av gamla modellen som kom i mitten av 90-talet. En anledning är att det såldes många, en annan att bilar inte rostar här i samma omfattning som annorstädes.

Sista årsmodellen var 2002 och efter det lades namnet i träda. Nu har det återuppstått i helt ny skepnad och ­bygger på ny arkitektur som inte använts i någon annan Suzuki. Bottenplattan är helt ny och påstås vara extremt vridstyv och samtidigt lätt. Storleksmässigt landar Baleno i ett mellanting mellan polo- och golfklass. Fyra meters längd gör Baleno behändig medan bredden på 175 centimeter ger god plats inuti. Dessutom är benplatsen bak riktigt bra och bakdörrarna har generös öppningsvinkel vilket underlättar in- och utsteg. Även bagagevolymen är i golfklass med 355 liter eller 1 085 liter med ryggstöden fällda (60/40) och lastytan blir nästan helt plan. Lasttröskeln är dock i högsta laget.

Den höga lasttröskeln ger i alla fall en viss karaktär åt bakänden även om det blir tungt att lasta kalksten.

Den första bilen jag tar från Visby flygplats drivs av 1,0 Boosterjet, en trecylindrig, en­liters turbomotor som ger 112 hästkrafter och 170 ­newtonmeter från 2 000 r/­min. Toppfarten anges till 200 km/h och 0-100 ska gå på 11,4 sekunder. Rätt bra siffror med tanke på motorstorlek och storlek på bil. Förbrukningen anges till 0,44 blandad körning och går kanske att uppnå vid försiktig körning. Jag fick 0,55 men körde inte försiktigt. Lättväxlad femväxlad manuell låda är standard medan sexstegad automat är tillval som kommer lite senare. I 100 km/h varvar trepipen bara 2 200 r/­min och går tyst. Det gör för övrigt hela bilen. Inget, vare sig väg- eller vindljud, besvärade under trippen. Eller så har jag fått nedsatt hörsel. Däremot inte nedsatt känsel. Styrningen (elektrisk) känns inte helt hundra vid små korrigeringar rakt fram. Det är svårt att hålla kursen till en början men efter en stund vänjer jag mig och kommer på att man inte bör hålla hårt i ratten. Då går det bättre, men helt perfekt är styrningen inte.

Baleno finns i tre utrustningsnivåer. Comfort, Exclusive och High Executive och alla provkörningsbilarna är i det sistnämnda, dyraste utförandet. Den har som standard Radar Brake Support, alltså automatisk broms, som annars finns som tillval till övriga nivåer. Men High Executive innehåller mer, finare instrumentering, navigation med pekskärm och backkamera, Smartphone Linkage, adaptiv farthållare, automatisk klimatanläggning med mera. Som kuriosa också G-kraftmätare i realtid eller efter avslutad färd! Något man knappast kan vara utan…
Ingen roadbook finns utan det är fri körning som gäller. Vi ska mötas för lunch på det helt osannolika Fabriken Furillen. En gammal fabrik där man en gång bröt kalksten och krossade kalk, men som i nutid förvandlats till hotell och restaurant i världsklass. Jag har varit här förr och det är en av de absolut mest omtumlande och fränaste platser jag varit på, och det har varit en del genom mina drygt 20 år på Teknikens Värld.

Faktiskt riktigt snygg instrumentering och bra kvalitetskänsla även om panelen är i hårdplast.

Bil nummer två drivs av en fyrcylindrig 1,2-litersmotor på 90 hästkrafter. Inte alls så tam som väntat. En motor med karaktär av motorcykelmotor. Bästa vridet, 120 Nm kommer vid 4 400 r/­min och vid sisådär 5 000 r/­min vaknar den ordentligt för att hålla kvar upp till varvtalsstoppet vid drygt 6 400 r/­min. Väljer man High Executive får man SHVS vilket betyder Smart Hybrid Vehicle by Suzuki. En (stark) generator/startmotor som via litiumjonbatteri hjälper bensinmotorn vid acceleration, återladdar batteriet vid retardation och som mjukt utan vibrationer startar motorn med start/stopp-funktionen. SHVS minskar förbrukningen från 0,42 till 0,40 liter per mil och CO2-utsläpp från 98 till 93 gram. Enkelt men klurigt. 1,2 har likaledes femväxlad manuell låda men går att få med automatik via steglös CVT. Nya Baleno är stor för sin storlek om man så säger. Vettigt prissatt dessutom.

Suzuki Baleno Exclusive 1,0 Boosterjet

Pris
139 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd trecylindrig radmotor 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10:1. Borrning/slag 73/79,5 mm, cylindervolym 998 cm3. Max effekt 112 hk (82 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 170 Nm mellan 2 000-3 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda, alt. 6-växlad automatlåda. Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel (detsamma som halvstel, det går ett fjäderstål inne i den ihåliga bakaxeln).


Styrning
Elservo. Vändcirkel 9,8 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och trummor bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd i. u, däck 185/55 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 252, längd 400, bredd 175, höjd 147, spårvidd f/b 152/152. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 000, maxlast 430, max släpvagnsvikt 1 000. Tank 37 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 355/1 085 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,4 s, toppfart 200 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,54 l/mil, landsväg 0,39 l/mil, blandad körning 0,44 l/mil. CO2 103 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

Hyundai i20 1,2

Hyundai i20 2015

Lika stor som Suzuki Baleno och nästan lika rymlig, men Hyundai har inte lika bra sprutt i sina motorer. 1,2 liter ger 85 hk och drar 0,49 l/mil vid blandad körning.
Pris: Från 134 900 kronor.

 

 

Ford Fiesta 1,0T EcoBoost
Nästan lika lång men smalare och med sämre bagageutrymme. Bra chassi och dito styrning. 1,0T ger 100 eller 125 hk. 100 hk drar 0,43, blandad körning enligt EU-normen.
Pris: Från 138 300 kronor.

Visa kommentarer